Den nezávislosti: Nový útok / Independence Day: Resurgence – recenze

den_nezavislosti_novy_utok_2016_plakatVrátili se zpět. Větší, silnější, zuřivější.

Přesně po dvaceti letech slaví Američané a s nimi celý svět den, kdy lidstvo zapomnělo na malicherné konflikty a spojilo se v boji proti mimozemské invazi. Prezident Thomas J. Whitmore (Bill Pullman), vědec David Levinson (Jeff Goldblum), pilot Steven Hiller (Will Smith) a další tehdy nepodlehli všeobecné panice a beznaději. Podařilo se jim zneškodnit mateřskou loď a s ní i všechny ostatní. Lidé se naučili využívat vyspělé mimozemské technologie a po dvě dekády budovali obranný systém.

Série výpadků signálu a dalších náznaků potvrdí skryté obavy. Mimozemšťané se vrátili, tentokrát na lodi o velikosti Atlantiku, která má díky gigantickým rozměrům vlastní gravitační pole. Obranné zbraně jsou zničeny ve vteřině, již během přistávání je zlikvidována část planety. Pokud se povede ufonům provrtat do zemského jádra, obyvatelé Země budou zahubeni a invaze dokonána…

V akčním sci-fi se setkáváme jak se starými známými, tak se spoustou nových tváří. Bývalý prezident Whitmore, David Levinson, Davidův otec Julius (Judd Hirsch), Jake Morrison (Liam Hemsworth), Whitmorova dcera Patricia (Maika Monroe) či Stevenův syn Dylan (Jessie Usher), ti všichni se podílí na záchranném plánu.

Režisér Roland Emmerich mohl v pokračování využít daleko propracovanější technologie.Přesto, že snímek obsahuje mnoho hlavních postav, celek zůstává přehledný a každý má svůj opodstatněný úkol. Tvůrci se očividně snažili být multikulturní, v ústřední skupince najdeme kromě Američanů i Číňany, francouzskou vědkyni a afrického diktátora. V první části dvouhodinové délky je děj táhlejší, seznamujeme se s nováčky a smutnými příběhy starých hrdinů (např. Whitmore trpí post-traumatickou stresovou poruchou). Ve druhé části však přijde očekávaná porce akce a destrukce. Režisér Roland Emmerich (Hvězdná brána, Godzilla), který má na svědomí i první díl, mohl v pokračování využít daleko propracovanější technologie, než měl k dispozici v roce 1996, a výsledek stojí za to.

Boje jsou zintenzivněny epickou hudbou Haralda Klosera a Thomase Wankera a přehledně zachyceny kameramanem Marcusem Fördererem. Aby jich nebylo příliš, mohou si diváci oddechnout u vedlejších scén s excentrickým gayem Dr. Okunem (Brent Spiner) nebo s chamtivými lovci pokladů.  Na pozadí bojů sledujeme i sebeobětování a milostný příběh mezi Patriciou a Jakem, který nesmí ve správném letním blockbusteru chybět.

Den nezávislosti: Nový útok je oddechové dobrodružné sci-fi, které nabízí přesně to, co lze od filmu o mimozemské invazi očekávat. Znalci jistě ocení nespočet narážek a odkazů na první díl a zachování hlavních postav. Nicméně příběh bez problému pochopí i diváci, kteří původní Den nezávislosti neviděli. Mezi klady filmu patří propracované počítačové efekty, na kterých se nešetřilo a občasné vtipy, nejen od Goldbluma, které uvolní napjatou atmosféru. Na druhou stranu, herecké výkony jsou průměrné, dunivá hudba stejná jako všechny soundtracky apokalyptických filmů, děj předvídatelný. Emmerich jistě odvedl dobrou práci v prvním Dnu nezávislosti, kdy nově uchopil žánr katastrofického snímu, nicméně druhé díly zpravidla bývají slabší. Nový útok není výjimkou. Dobrá volba na odreagování s popcornem v ruce.

Na Davidovi spočívá velká zodpovědnost.

den_nezavislosti_novy_utok_2016_foto_09

S pomocí Jakea a dalších kompetentních osob musí vymyslet plán.

den_nezavislosti_novy_utok_2016_foto_12

Plán, jak porazit monstrum, které si chce uzurpovat naši planetu.

den_nezavislosti_novy_utok_2016_foto_18

65%

Den nezávislosti: Nový útok / Independence Day: Resurgence

Mezi klady filmu patří propracované počítačové efekty, na kterých se nešetřilo a občasné vtipy, nejen od Goldbluma, které uvolní napjatou atmosféru. Na druhou stranu, herecké výkony jsou průměrné, dunivá hudba stejná jako všechny soundtracky apokalyptických filmů, děj předvídatelný. Emmerich jistě odvedl dobrou práci v prvním Dnu nezávislosti, kdy nově uchopil žánr katastrofického snímu, nicméně druhé díly zpravidla bývají slabší. Nový útok není výjimkou. Dobrá volba na odreagování s popcornem v ruce.