Očista: Volební rok / The Purge: Election Year – recenze

ocista_volebni_rok_2016_plakatPoblouznění lidé v maskách opět naplnili ulice Spojených států, a vraždění může začít.

Kruh se uzavírá, třetí pokračování Očisty je tu a s ním se vrací i protagonista předešlého filmu Leo Barnes. Tentokrát v roli hlavního bodyguarda senátorky Charlie Roan. Ta ve své kandidatuře na prezidentku Spojených států slibuje, že zruší tzv. Noc očisty, která se koná každým rokem ve stejnou dobu. Během této noci probíhá v ulicích Ameriky masakr a je povoleno veškeré násilí, krádeže a zabíjení, jinými slovy mají lidé možnost se vyřádit. Hlavním záměrem vlády je očistit společnost od problémových chudých osob a zlepšit tak státní rozpočet. Bude však senátorka schopna dosáhnout svého cíle a toto nesmyslné vraždění zastavit? Během Noci očisty se dostává do nebezpečí a s ní i její osobní ochránce Leo Barnes, pomoc je ovšem blíž než si myslí. Majitel krámku s občerstvením Joe a jeho přátelé Laney a Marcos jsou schopni udělat vše, aby ochránili senátorku a skoncovali s šílenstvím, které s sebou přináší Očista. Jak se ale celá noc nakonec vyvine, nečekal nikdo z nich.

Film je z části propojen s druhým dílem, a to díky postavě Lea Barnese. Opět se tu také setkáváme s vraždící americkou masou, která se zabíjí navzájem a užívá si to. Noc očisty je krvavá a šílená, lidé si prostě dělají, co chtějí.

Výrazným aspektem, který dotváří celkovou atmosféru, jsou různorodé masky a kostýmy. Režisér James DeMonaco ve svém snímku vsadil na méně známé tváře, a to se vyplatilo. Noví herci působí jako osvěžení pro celý film a dodávají mu tím jistou jiskru. Kdyby tu hrály velké hollywoodské hvězdy, nebylo by to prostě to samé. Na samém vrcholu hereckého obsazení exceluje nedávný objev show businessu Frank Grillo, známý především z marvelovských filmů o Captain America. Grillo, který hraje bodyguarda senátorky Lea Barnese, by se klidně mohl stát další úspěšnou hvězdou akčních filmů, má na to určitě všechny předpoklady a jinde by ho byla škoda.

Dalším výrazným aspektem, který dotváří celkovou atmosféru, jsou různorodé masky a kostýmy. Režisér si krásně pohrál s vizuální stránkou Očisty: Volební rok. Masky, které jsou klíčovou stránkou celého příběhu, se pohybují od strašidelných přes úchylné až po ty vůbec nejdivnější a nejbláznivější. Mají nás polekat, ale zároveň uchvátit.

Je to jednoznačně napínavý thriller se vším všudy, ale objevují se tu i trochu hororové prvky. Není to však lekačka, která by způsobila infarkt nebo noční můry. Spíš se díky tomu zamyslíme, jestli naše společnost nespěje k něčemu podobnému a jestli to vlastně není tak trochu smutné. Film trochu zavání podobnou atmosférou jako má například Mad Max nebo Hunger Games, ve všech těchto snímcích se setkáváme s různorodými kostýmy a maskami, tak trochu post-apokalyptickou společností a téměř totalitární vládou, která z lidí dělá dobrovolné i nedobrovolné zabijáky.

Divák se tedy může těšit na akční podívanou, která je postavená na napínavém příběhu, rozmanitých maskách a velmi solidních výkonech nových hereckých talentů. Dalo by se vlastně říct, že by mohlo jít o jakousi vizi budoucnosti, nezbývá tedy než jen doufat, že se to nevyplní.

Pusu nebo je po tobě!

ocista_volebni_rok_2016_foto_01

Ústřední skupinka v akci.