Vlk z královských Vinohrad – recenze

vlk_z_kralovskych_vinohrad_2016_plakatCesta J. J. za slávou.

V osudovém roce 1968 zastupovaly Československo na filmovém festivalu v Cannes tři filmy. Hoří, má panenko Miloše Formana, Rozmarné léto Jiřího Menzela a nakonec dílo Jana Johna (Jiří Mádl). Naděje na vítězství přeruší pseudorevoluce francouzských filmařů, následuje invaze varšavských vojsk do ČSR a nucený exil. Snaha najít lásku v USA a setkání s Ivankou Trumpovou. Uvidíme i scénu z karlovarského vyhlášeného hotelu Pupp během ještě vyhlášenějšího filmového festivalu. To vše vytváří mozaiku výjevů ze života bouřliváka Jana Němce, který však jakožto scenárista a režisér v jedné osobě Jiřího Mádla v hlavní roli nabádal, aby posmutnělou komedii nebral jako autobiografii.

Pochvalu si zaslouží  střih, který měl na starost Josef Krajbich.Zvláštní forma snímku je pro široké publikum nevšední a špatně stravitelná. Reference na Němcovu tvorbu postřehnou jen znalci a jinak poměrně krátká, částečná autobiografie se běžnému divákovi jeví jako pár scének poskládaných za sebe. Bez napínavé zápletky, bez prostředí či kostýmů, které by výrazně zaujaly… Kamera v podání Jiřího Maxy vyznívá až amatérsky, mohlo se však jednat o záměr. Pochvalu si na druhou stranu zaslouží  střih, který měl na starost Josef Krajbich (Jan Němec mj. často rád mluví do záběru).

Herecké výkony rozhodně neurazí, i když Vlk z královských Vinohrad neposkytuje tolik prostoru na projev talentu. Jak navíc podotkl Mádl na 51. Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech, kde soutěžil film v sekci Hlavní soutěž, alespoň pro něj bylo natáčení místy založeno na improvizaci, nikdy neměl v ruce přesný scénář. Ničemu to neškodí, naopak vzniknou vtipné momenty, např. při scéně pojídání ryby v restauraci, jejíž záznam „ze zákulisí“ celý snímek zakončuje.

Filmový znalec a nadšenec, který má rád kontroverzní tvorbu svéhlavého Jana Němce, jeho poslední počin ocení. Jiří Mádl v hlavní roli a Karel Roden coby vypravěč/Němcovo alter ego jsou určitě pozitivem. Jinak se kromě vtipné scény s výslechem vedeným zmateným soudruhem (Martin Pechlát) snímek skládá z nic neříkajících výjevů. Nicméně excentrické drama/komedie trvá pouhých 68 minut a divák dokáže udržet pozornost. Jan Němec zemřel den před koncem natáčení. Jeho poslední počin je spíše nesentimentální konfrontací s minulostí než konformním dílem, které by diváky přilákalo k obrazovkám.

Cestu do ciziny vám může překazit v době totality knížečka Franze Kafky.

vlk_z_kralovskych_vinohrad_2016_foto_03

V USA vládne zcela jiný režim.

vlk_z_kralovskych_vinohrad_2016_foto_02

Hvězda tehdejší doby, Ivanka Trumpová, nesmí chybět.

vlk_z_kralovskych_vinohrad_2016_foto_01

55%

Vlk z královských Vinohrad

Filmový znalec a nadšenec, který má rád kontroverzní tvorbu svéhlavého Jana Němce, jeho poslední počin ocení. Jiří Mádl v hlavní roli a Karel Roden coby vypravěč/Němcovo alter ego jsou určitě pozitivem. Jinak se kromě vtipné scény s výslechem vedeným zmateným soudruhem (Martin Pechlát) snímek skládá z nic neříkajících výjevů. Nicméně excentrické drama/komedie trvá pouhých 68 minut a divák dokáže udržet pozornost. Jan Němec zemřel den před koncem natáčení. Jeho poslední počin je spíše nesentimentální konfrontací s minulostí než konformním dílem, které by diváky přilákalo k obrazovkám.