Krotitelé duchů / Ghostbusters – recenze

krotitele_duchu_2016_plakatWho ya gonna call? Ghostbusters!

Po více než třiceti letech se na plátnech objevuje reboot legendárních Krotitelů duchů, tentokrát spíše krotitelek. Petera, Raymonda, Egona a Winstona nahradily stejně charismatické vědkyně Abby (Melissa McCarthy), Erin (Kristen Wiig), Holtzmannová (Kate McKinnon) a Patty (Leslie Jones), která má sice do vědkyně daleko, zato zná New York jako svoje boty. Režisér původního filmu z roku 1984 a jeho o pět let mladšího pokračování Ivan Reitman (mimochodem československého původu) se tentokrát ujal postu producenta. Režii svěřil Paulovi Feigovi (Machři a šprti, Ženy sobě, Špión), který s Katie Dippold napsal i scénář.

Vysokorozpočtová akční komedie vsází na podobný příběh jako originální Ghostbusters. Čtveřice nadšenců do paranormálních jevů se snaží zachránit New York před invazí duchů. Diváci se mohou těšit na desítky vznášejících se přízraků, jen v o poznání pokročilejší grafice. Fanoušci starých dílů jistě ocení zachování několika ikonických prvků. Konkrétně staré požární zbrojnice jakožto kanceláře týmu, pohřebního auta s houkačkami a především loga, do jehož podoby se v závěrečné bitvě nepřítel promění. Jedná se však o samostatný příběh, děj nenavazuje na původní verzi, i když to bylo zpočátku v plánu. A jak to většinou bývá, snaha oživit kultovní film novou verzí (popř. dalším dílem) se moc nepovedl.

Je poznat, že se tvůrci snažili být za každou cenu moderní.Je poznat, že se tvůrci snažili být za každou cenu moderní. Remix ústřední písničky s názvem Ghostbusters od Raye Parkera Jr. je zbytečný, nadměrnost zbraní a bojové scény ve stylu Matrixu taktéž. Počítačoví experti se chtěli předvést a výsledný gigantický bílý panák z loga je opravdu děsivý, až nechutný. Pro fanynky kolem 17 let zapojil Feig do děje Chrise Hemswortha ztvárňujícího sekretáře Kevina, který má IQ houpacího koně. Rádoby vtipné scénky, při kterých se trapností sešklebí do té doby shovívavý úsměv, nezachrání ani jeho dokonalá image. Za celé dvě hodiny se nedočkáme téměř žádného napětí, film končí klišé, panoramatickou noční scénou s obrovskými svítícími nápisy WE <3 YOU GB na newyorských mrakodrapech… Trochu rozptýlení a energie vnese do filmu snad jen dlouhá scéna z rockového koncertu, kde si posluchači kapely Pekelné bestie užijí zkrocení ďábla v přímém přenosu. V průběhu se na okamžik objevují i staří známí Bill Murray či stále elegantní Sigourney Weaver, ale zapojení nepůsobí přirozeně, jako by si jen někdo chtěl odškrtnout položku ze seznamu Jak se zavděčit fanouškům původních Ghostbusters.

Na druhou stranu, kvarteto hlavních hrdinek, komiček z amerického pořadu Saturday Night Live, představuje vyvážený tým. Mellisa McCarthy umí svůj talent náležitě prodat a reprezentuje přirozenou vůdkyni. Se skeptickou Kristen Wiig v roli Erin tvoří protiklady, které se skvěle doplňují. Kate McKinnon alias Holtzmannová je ze všech nejbláznivější, ale svými spontánními emotivními výlevy a šílenými kostýmy si dokáže získat sympatie. Urostlá Afroameričanka Leslie Jones nezůstává pozadu a do (někdy až únavných) dialogů plných odborných výrazů vnáší laickost.

Na dobrodružnou komedii Krotitelé duchů by nikdo neměl jít s vysokým očekáváním. Lidé, kteří už fantasy remake zhlédli, se rozdělili na dva tábory. Jedni považují snímek za příjemnou letní „popcornovku“ pro celou rodinu, která neurazí. Druhá, větší část považuje tento pokus za velmi nepovedený a hanobící originál. Krotitelé duchů zajisté nejsou vrcholem kinematografie, jestli se po něm cítit znechuceně a uraženě, musí však posoudit každý sám.

Akce začne setkáním s přízrakem 4. třídy, Gertrudou Aldridge.

krotitele_duchu_2016_foto_05

Čtveřice musí vrátit duchy tam, odkud přišli.