Matky na tahu / Bad Moms – recenze

matky_na_tahu_2016_plakat„Jsi dobrá máma. Vždyť počkáš, až děti usnou, a teprve pak se nameteš!“

Amy (Mila Kunis) zvládá výchovu dvou dětí, práci na poloviční úvazek, starost o domácnost, aniž by její “těžce pracující” muž hnul prstem, a to vše na vysokých podpatcích a skvěle vypadající. Stojí ji to ovšem spoustu energie, všude chodí pozdě a nikdo ji neocení. Když odhalí manželovu nevěru, pohár její trpělivosti přeteče a Amy se začne chovat tak, jak chce ona. Užívat si volný čas s novými kamarádkami, a konečně zase myslet trochu na sebe. I když tím vyhlásí válku úzkoprsému sdružení matek…

Dalo by se říct, že tato komedie je velice americká a český rodič se se spoustou prvků nemůže ztotožnit. Třeba veledůležité rodičovské schůzky působí absurdně, nebo obraz dokonalé matky, které nikdo z rodiny s ničím nepomůže, a musí za děti dělat i úkoly… U nás to funguje přece jen trochu jinak, děti se musí podílet na chodu domácnosti a jsou trochu samostatnější, i když je role matky i tak stále náročná. Z toho důvodu působí Amyina teatrální dvanáctiletá dcera dost hystericky a nejspíš si budete v duchu říkat, že by zasloužila “na holou”.

Christině Applegate role zákeřné stepfordské paničky celkem sedí.Hereckým výkonem sice nijak nevyniká, ale ženské oko rozzáří a potěší představitel sexy vdovce Jay Hernandez. Většina postav je výraznějších, především trhlé parťačky hlavní hrdinky, nespoutaná Carla (Kathryn Hahn) a domácí puťka Kiki (Kristen Bell), jsou zábavné a je u nich vidět nějaký vývoj. Potěší i upjatá záporačka Gwendolyn, která se snaží ovládat celou školu, a Christině Applegate role zákeřné stepfordské paničky celkem sedí. Mezi těmito výraznými charaktery hlavní hrdinka skoro až zaniká. Navzdory jisté přehnanosti každopádně snímek hodně baví, i když má trochu rozvláčněné pasáže. Ty jsou ale vždy vzápětí převálcovány nějakou energickou scénou.

Je tu spousta povedených momentů a vtipných hlášek, škoda jen, že scénáristé (a zároveň režiséři) Jon Lucas a Scott Moore to hlavně ze začátku trochu přehání se slovíčkem “fuck”, asi aby ukázali, jak je role matky stresující. České titulky si s tím poradily barvitěji, ale snad i divák nepolíbený angličtinou musí zaregistrovat neustálé opakování jedné nadávky.

Příběh o tom, jak skvělé je mateřství, ale zároveň je potřeba být stále samostatnou a šťastnou lidskou bytostí. Děj je sice předvídatelný, všechno dopadne jak má, ale mezitím se skutečně pobavíte. Tedy hlavně pokud jste žena. Řešení dámských záležitostí bude pro mužského diváka asi spíše utrpením, tato komedie dává občas mužům co proto, zajděte tedy radši s kamarádkou.

A teď to tu trochu rozbalíme…

matky_na_tahu_2016_foto_20

Co jsi mi to chtěl říct?