Planetárium / Planetarium – recenze

planetarium_2016_plakatVizuálně okouzlující film, který nás zklame absencí pointy.

Do Paříže přijíždí krátce před druhou světovou válkou sesterské duo z Ameriky, které absolvuje evropské turné se svou spiritualistickou show. V kabaretech vystupuje mladinká Kate (Lily-Rose Depp) jako médium, které se spojuje s duchy, její starší a průbojnější sestra Laura (Natalie Portman) zprostředkovává kontakt s publikem. Od první chvíle zaujmou bohatého filmového producenta Andrého Korbena.

Při soukromé seanci je osamělý a tajemný muž zcela okouzlen osobnostmi dívek i jejich uměním, a nabídne jim, aby u něj bydlely. Lepší vyhlídky dívky stejně nemají, a tak přijmou. Jaké jsou Korbenovy skutečné úmysly s umělkyněmi a kam se bude vyvíjet budoucnost a vztah zvláštní trojice?

Kate a Laura si začnou užívat života, kdy nemusí řešit strach o střechu nad hlavou a jídlo. Je o ně dobře postaráno, dostanou se mezi francouzskou smetánku, užívají si divoké večírky. Korben jako filmový producent se rozhodne francouzskou stagnující kinematografii posunout dopředu odvážným projektem: chce jako první zaznamenat na plátně skutečného ducha ze seancí s Kate. Zároveň si všimne Lauřina nadání, protože je nebojácná a kamera ji miluje, a udělá z ní hlavní hvězdu chystaného snímku. Sestry, které byly dřív neustále spolu, se začnou odcizovat, a Kate si vytváří bližší a těžko uchopitelné pouto s Korbenem.

Snímek je přehlídkou různých nápadů, funguje spíše jako sled jednotlivých obrazů než komplexní příběh. V první polovině ještě můžeme hovořit o jisté dějové linii, ale postupně už se ztratíme v pocitech postav, vlastně nevíme, co je důležité a co ne, jak si to máme vykládat, kam vše spěje. Ani minulost hrdinů nám není příliš poodhalena. A v závěru příběh nedospěje nikam.

Natalie Portman má zajímavý výběr rolí.Největším trumfem filmu jsou velmi výrazné osobnosti v hlavních rolích, mezi všemi třemi ústředními postavami funguje zajímavá chemie a každá je úplně jiná, navíc se v průběhu rozvíjí. V roli éterické Kate se představí teprve (v době natáčení) šestnáctiletá Lily-Rose Depp, která ztvárňuje tu afektovanou, duchem nepřítomnou dospívající dívku. Dcera slavného hereckého páru Johnnyho Deppa a Vanessy Paradis sice zdědila po rodičích krásu i nějaký ten talent, ale nikoli uhrančivost, která by vám nedovolila od ní odtrhnout oči. Vedle herecky vyspělejší Natalie Portman je tento fakt o to patrnější. Vzhledem k tomu, že se ale podobně vyvíjí příběh, který do popředí staví starší ze sester, nám tím pádem omezenější herecký výkon tolik nevadí. Rozhodně má tato prozatím decentní kráska nakročeno ke slibné kariéře a zvládne i minimalistické role.

Natalie Portman má zajímavý výběr rolí. Objevuje se ve sci-fi snímcích, komiksových hitech, ale i oscarových dramatech. Nově si ji na plátně můžeme užít ve francouzštině, tedy zčásti, protože její postava se kvůli kariéře jazyk naučí, ale mezi sebou se sestry baví anglicky. Portman je půvabná jako vždy, kamera a světlo si s ní dokáží působivě vyhrát, vyniknou na ní i dobové kostýmy.

Naprosto uhrančivý je Emmanuel Salinger. Prošedivělý padesátník rozhodně není žádný krasavec, ale má obrovské charisma a prostě od začátku víme, že se za jeho tváří skrývá tajemství a velký příběh. Nejsme si jisti, kdo je duch, který se mu zjevuje při seancích, které ze sester dává přednost a zda vůbec nějaké, nebo jestli mu záleží jen na inovativním přístupu francouzské kinematografie. Bohužel žádného velkého odhalení a zdůvodnění se víceméně nedočkáme. Do toho ještě zasahují otázky vzrůstajícího antisemitismu, vlivu podivného života na mladičkou Kate, a mnoho dalších, ale tato témata jsou jen letmo nadhozena. Francouzsko-belgický snímek je třetím filmovým dítětem režisérky Rebeccy Zlotowski, a ta, zdá se, chtěla vyjádřit tolik příběhů, že nezachytila nakonec ani jeden.

Vizuálně podmanivé Planetárium je ze začátku mysteriózní a vypadá slibně, stejně jako jeho postavy. Ty jsou dobře obsazené a skrývají spoustu tajemství a potenciálu. Ten ale zničehonic kdesi zmizí. Není nám do konce jasné, kam postavy směřovaly a proč, takže nás ani nedojme smutné vyústění. Jejich život se rozplyne stejně pozvolna a nenápadně, jako náš zájem o snímek.

I posezení ve vaně s mýdlovou pěnou a cigaretou v ruce má svou poetičnost.

planetarium_2016_foto_02

Podej mi ruku a postavíme se celé Paříži.