Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa / Moana – recenze

odvazna_vaiana_legenda_o_konci_sveta_2016_plakat„Ať se stalo, co se stalo, sveď to na vepře.“

Animované dobrodružství Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa nás uvrhne do vod Tichého oceánu a do dob, kdy prastaří mořeplavci objevovali ostrovy Oceánie. My, diváci, tak skončíme nejen několikrát smáčeni od hlavy až k patě, ale prozkoumáme i jednu starou legendu a budeme náležitě morálně ponaučeni.

Hlavní hrdinkou toho všeho je Vaiana, se kterou se seznámíme v jejím batolecím věku. Už tehdy byla neskutečně přitahována mořem. Její táta, náčelník kmene, totiž ctí tisíciletou tradici, která zakazuje mořeplavbu. Nikdo nesmí opustit bezpečí ostrova ohraničeného korálovým útesem. Temnota má ale dlouhé prsty a ty se začínají šířit i do mírumilovných krajů. Jednoho dne ovšem na moře vypluje nebojácný hrdina nebo hrdinka, který opět nastolí klid.

Základní kámen Odvážné Vaiany: Legendy o konci tkví v prastarých legendách. Základní kámen Odvážné Vaiany: Legendy o konci tkví v prastarých legendách. Tvůrci filmu se vydali na Fidži, na ostrov Samoa a na Tahity, aby zde setkali s tamními obyvateli, s náčelníky a jejich rodinami. Rozmlouvali s tamními učiteli, řemeslníky, rybáři, farmáři a navigátory. Všechny poznatky a vědomosti využili pro vytvoření příběhu, který má odhalovat to, co se před mnoha lety stalo. Jejich mravenčí práce se bezesporu vyplatila, protože z animáku na nás opravdu dýchne kouzlo dálek, tamních kultur a převalujících se mořských vln.

Snímek v sobě ovšem skrývá nejen exotické legendy, ale i spoustu legrace, o kterou se postarají nejen zvířecí hrdinové, ale i ústřední dvojice Vaiana (Auli’i Cravalho) a Maui (Dwayne Johnson) či samotný vodní živel. Zmíněný Maui, svržený polobůh, oplývá velkým charismatem. Tato postava se totiž pyšní nejen hlasem Johnsona, ale i jeho gesty a rošťáctvím. Je až hřích, že na nás promlouvá prostřednictvím Martina Zounara. Talentovaný český herec se sice svého úkolu zhostil na výbornou, ale propojenost postavy a originálního dabéra je jednoduše do očí bijící.

Originální je i vyprávění dávných činů a historek. Zejména v podání Mauiho, který místo obrázků a či jiných audio-vizuálních pomůcek využívá svá hojná tetování. Která jsou nejen jeho životní kronikou, ale i kamarádem a strážcem svědomí.

Jak již bylo zmíněno, děj čerpá z prastarých bájí a vyprávění. To se projevilo jak pozitivně, a to v kouzlu a poetičnosti příběhu, tak i lehce negativně. Výsledek je totiž až trochu moc moralizující. Neustálé nabádání, že musíme věřit v sami sebe a pokládat si otázku, kam je nám souzeno jít a kým být, je sice hezké, ale v přemrštěném dávkování až otravné.

Animované akční dobrodružství Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa rozhodně patří k počinům, které zaujmou na první pohled. Pochlubit se může jádrem plným tajemných a magických legend a ústřední dvojicí, mezi kterou to jiskří v tom správném slova smyslu. A je jedno, jestli se teprve oťukávají, hádají, provokují nebo se vezou na přátelské vlně. I přes poetičnost a originalitu je Odvážná Vaiana lehce předvídatelná a až trochu moc moralizující. Rozhodně ale nenudí, není plochá a moc hezky se na ni dívá.

Maui, měnič podoby, polobůh větru a moře a hrdina lidí se hlásí do služby.

odvazna_vaiana_legenda_o_konci_sveta_2016_foto_01

Buď hodný polobůh, chop se kormidla a převez nás na druhou stranu oceánu.

odvazna_vaiana_legenda_o_konci_sveta_2016_foto_05

A když hezky poprosím, rozvlníš svoje bicepsy a řekneš mi pohádku před spaním?

odvazna_vaiana_legenda_o_konci_sveta_2016_foto_04

75%

Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa / Moana

Animované akční dobrodružství Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa rozhodně patří k počinům, které zaujmou na první pohled. Pochlubit se může jádrem plným tajemných a magických legend a ústřední dvojicí, mezi kterou to jiskří v tom správném slova smyslu. A je jedno, jestli se teprve oťukávají, hádají, provokují nebo se vezou na přátelské vlně. I přes poetičnost a originalitu je Odvážná Vaiana lehce předvídatelná a až trochu moc moralizující. Rozhodně ale nenudí, není plochá a moc hezky se na ni dívá.