Anděl Páně 2 – recenze

andel_pane_2_2016_plakatRežisér Strach má strach, zda se druhý díl bude líbit. Ano, bude!

Dvojice domýšlivého anděla Petronela (Ivan Trojan) a poťouchlého čerta Uriáše (Jiří Dvořák) se po jedenácti letech vrací na scénu, aby opět pokazila, co jen půjde. Bohužel děj toho přináší jen málo nového a oproti prosťoučkému příběhu z „jedničky“ se příliš zamotává a jeho podstata tak zůstává nejasná. Je to trošku zklamání, na druhou stranu se zde zase povedla spousta věcí, protože laťku pro scénář i režii si Marek Epstein s Jiřím Strachem opět nasadili vysoko, a to je dobře.

Na úvod se podíváme do nebe s již známými postavami, ale většina děje se opět přesune mezi smrtelníky. Tentokrát proto, že Petronel s Uriášem shodí z nebes jablko poznání. Kdyby si z něj nějaký člověk ukousl, mělo by to nedozírné následky. Bůh (Jiří Bartoška) se tedy náležitě rozčílí a pošle tyhle dva jablko najít, jinak z nich udělá hvězdnou mlhovinu. V prvním díle jsme si užili předvánoční atmosféru, nyní chodí po nádherně zasněženém Českém Krumlově Mikuláš. Proto mohou naši hrdinové zůstat ve své běžné podobě a nikoho to nepřekvapí. Nejdřív si myslí, že svůj problém vyřeší cobydup, jenže my tu máme mnohem víc jablek, než se jim kdy snilo. Které je ale to pravé?

V prvním díle představovala hodného prostého člověka, který má ale hodně smůly, půvabná Dorotka. Zde ji nahradí mladá vdova Magdalena (Vica Kerekes), která dře celé dny v krejčovské dílně lakomého Košťála (Bolek Polívka), aby mohla svou nezbednou dceru Anežku (Anna Čtvrtníčková) poslat do školy. Žijí velice skromně, takže pro ně nastává období, kdy si mohou alespoň trochu přilepšit výslužkou z Anežčina popocházení od domu k domu jako Mikuláš. Jenže když chodí sama, nemá úspěch. Naštěstí právě ona najde zatoulané jablko, takže jí spolupráci nabídnou dva skvělí parťáci. Kdo by mohl být ostatně přesvědčivější, než pravý anděl s čertem?

Jejich talent pro zkrocení nezbedných dětí se rychle roznese po městečku, takže se jim peníze jen sypou. Kvůli tomu ale představují nevítanou konkurenci pro trojici zákeřných zlodějíčků, které perfektně ztvárnili Stanislav Majer jako Mikuláš, Pavel Liška coby čert, a anděl k popukání v podání Marka Taclíka. Tato trojice je ale dost nebezpečná, takže nás čekají napínavé chvilky.

Čeká nás ale i závan lásky. Uriáš s Petronelem už nepozorují romanci zpovzdálí, ale sami se uchází o smrtelnici, protože Anežčina krásná maminka je okouzlí od první chvíle. Oba jsou ješitní a snaží se jí všelijak nadbíhat. Díky této dějové linii má Jiří Dvořák více prostoru než dříve, tudíž dokáže naplno prodat své nepopiratelné charisma a po čertech uhrančivý pohled. Kdo nakonec Magdalenu okouzlí víc? A jak to dopadne, když nadpozemskou dvojici něco rozeštve?

Setkáme se s talenty všech věkových kategorií.Že je herecké osazenstvo fantasticky zvolené a odvádí výkony v nejlepší formě, to je velké plus snímku. Setkáme se s talenty všech věkových kategorií, počínaje úžasně přirozenou Annou Čtvrtníčkovou, která podobu s tatínkem rozhodně nezapře. Ne nadarmo Ivan Trojan prohlásil, že když byla na scéně, museli s Jiřím Dvořákem pořádně zabrat. Mezi těmito dvěma hlavními představiteli se ještě lépe rozvinula chemie. Dříve se pošťuchovali jen kvůli své rozdílnosti, teď je mezi nimi žena, a tak je zamilované pobláznění přivádí k netušeným činům.

Bolek Polívka je správně úlisný majitel krejčovství, typický vydřiduch. Vojtěch Dyk se zde víceméně jen mihne, přitom od začátku tušíme, že jeho postava má velký význam, ale nemá skoro žádný prostor. Kvůli tomu působí závěr hodně uspěchaně a nepřirozeně, poměrně z nouze ctnost. Trojice Majer-Liška-Taclík už byla zmíněna, v dalších menších rolích se můžeme těšit na Mariána Labudu, Viktora Preisse, a náležitě vtipně vybrané svaté: Josefa Abrháma (svatý Josef), Lucii Bílou (svatá Lucie), Matěje Hádka (svatý Matěj) a tak dále…

Tentokrát se na rozpočet našel důstojnější obnos, takže si užijeme krásné kostýmy a nádhernou atmosféru zasněženého Českého Krumlova. První díl byl dějově přímočařejší, ale poetičtější. Tentokrát je vše trochu zamotané. Petronel s Uriášem chodí po městečku, k Anežce a Magdaleně domů, do krejčovské dílny, na náměstí, několikrát tam a zpět, a příběh je kvůli tomu trochu chaotický. Navíc závěrečný zpěv písně je celkem překvapivý kýč.

Pokud jste neměli to štěstí vidět první díl, dvojka vás určitě okouzlí. Pro „znalce“ už jde ale o představení, kde kouzelník vytahuje staré triky. Pořád je to magie, ale podruhé už bychom chtěli vidět něco nového, což by Marek Epstein s Jiřím Strachem určitě zvládli. Není se ale za co stydět, jen šlo posunout snímek o trošku dál.

Takovou „dvojku“ by si přál každý filmový fanda. Je třeba ocenit, že Anděl Páně 2 obsahuje jak napětí, vtip, tak lásku, a zlo hned ve dvou podobách (zloději a majitel dílny). Velkým kamenem úrazu je, že mnoho motivů se opakuje, možná chtěl druhý díl navázat na tradici předchůdce, ale je to opravdu moc. Vizuálně má však navrch, a herecká sestava i vtípky jsou strhující. Záleží tedy na vás, který díl bude vašemu srdci bližší.

Vojtu Dyka zapomněli u párků, místo aby ho nechali trochu hrát. Škoda!

andel_pane_2_2016_foto_12

Magdaléna okouzluje muže, čerty i anděly na potkání. Nejvíc ale miluje svou dcerku.