Spravedlnost pro mou dceru / Au nom de ma fille – recenze

spravedlnost_pro_mou_dceru_2016_plakatPomsta podle skutečných událostí.

Francouzsko-německé drama začíná u idylického života rodiny, který se brzy zhroutí. André Bamberski (Daniel Auteuil) má spokojený život, úspěšnou kariéru, dvě malé děti a krásnou ženu Dany (Marie-Josée Croze). Tu mu ale odloudí doktor Dieter Krombach (Sebastian Koch) a přichází rozvod. Přesunujeme se o pár let dál, všechny křivdy už přebolely, André má novou přítelkyni a děti dobře vychází s náhradním tatínkem. Přichází ale šokující zpráva: čtrnáctiletá dcera Kalinka zemřela.

Pravděpodobně ji o život připravila vrozená vada, o které nikdo nevěděl. Jenže šestý smysl Andrému pořád našeptává, že jeho dítě nezemřelo nešťastnou náhodou… Zjišťuje, že pitva neproběhla důkladně, a navíc u ní byl přítomen Krombach, takže její výsledky mohl ovlivnit. Ihned se v otcově mysli stává podezřelým číslo jedna. Obklopí se specialisty na právo i medicínu, ale sám se také ponoří do studia, aby problematice rozuměl co nejlépe. Čeká ho však ještě spousta let, kdy bude po malých krůčcích pracovat na tom, aby vrah jeho dcery dostal, co zaslouží.

I když jde o emotivní příběh, jeho provedení je velmi komorní.Přestože je naživu, z jeho života nic nezbylo. Je zcela pohlcen vymýšlením nových způsobů a variant, jak Krombacha dostat. Stráví léta v knihách, angažuje se v ulicích, cestuje a vypráví svůj příběh každému, kdo je ochotný poslouchat. Komunikace mezi francouzskou a německou stranou vázne a přichází i další problémy…Bývalá manželka ani syn už s jeho posedlostí nechtějí mít nic společného. André ale nedokáže jít dál, dokud nedosáhne své pomsty, a obětuje jí své štěstí i svobodu.

I když jde o emotivní příběh, jeho provedení je velmi komorní, protože se odehrává především v soudních síních, u advokátů, lékařů a podobně. V záplavě byrokracie, neustálých odvoláních a dalších překážek cítíme jak Andrého odhodlání, tak jeho rostoucí frustraci a počínající bláznovství. Jen občas dochází k přímým konfrontacím s Krombachem, nebo s bývalou ženou, která mu až do posledních chvil nevěří. Chování některých vedlejších postav nás udiví, těžko posoudit, zda se zakládá na skutečnosti, nebo jde o umělecký záměr, jak zdůraznit Andrého osamocený boj.

Komorní snímek si vystačí bez efektů, hysterických hádek, ale staví na civilním herectví Daniela Auteuily. Zároveň je smutné, že otec, chtějící trest pro vraha své dcery, se celá desetiletí setkává jen s posměchem, ignorací či nepochopením i od svých nejbližších.

Vzhledem k vleklým soudům a řešení více případů v různých zemích se někdy v problematice už ztrácíme, a více lidskosti by nás dokázalo přiblížit hrdinovi. Přesto je příběh srozumitelný a citlivý, i když je podán suše a takřka dokumentárně. Nepřikrášluje ani Andrého, který má své temné stránky. Příběh muže, který kvůli jedné tragédii změnil směřování svého života, působí sice chladně, ale skrývá se za ním bezmezná láska.

Přátelství dvou děvčátek odstartovalo zkázu jedné rodiny.

spravedlnost_pro_mou_dceru_2016_foto_03

Mrtvou dceru už mu nic nevrátí, ale bojovat za její památku stojí za to.