Trainspotting – recenze

„Vyberte si život.“

Skotsko na konci 80. let nebylo žádná pohádka. Bylo skladištěm narkomanů a kriminálníků. Přesně tam spadají Renton a jeho přátelé Sick Boy, Spud a Begbie. Až na Begbieho jsou všichni závislí na všech možných drogách, Begbie má jiné problémy. Všichni jsou také podvodníci a podfukáři, kteří získávají peníze všemi možnými způsoby. Jejich jedinou starostí je obstarat si další dávku. Ovšem tak zvaný skutečný život jim dá v jednu chvíli ránu a změní je. Každého potká jiný osud, z Rentona se například stane „normální“ člověk. Jenže ani to netrvá dlouho, minulost všechny brzy dožene.

Dalo by se říct, že Trainspotting je to, co odstartovalo úspěšnou kariéru režiséra Dannyho Boyla. Ten se nebál uchopit poněkud kontroverzní příběh a utvořit z něj na svou dobu šokující a husí kůži nahánějící snímek. Trainspotting je zároveň černou komedií, která v některých scénách obsahuje ten nejčernější humor, kterému se každý, chce-li nebo ne, zasměje. Boyle navíc inovoval snímek surrealistickými hříčkami, dynamickou kamerou a charakterizací hlavních postav.

Trainspotting je známý pro své nechutné, ale poněkud surrealistické scényV ústředních rolích se objevují herci jako Ewan McGregor, Johnny Lee Miller, Ewen Bremner, Robert Carlyle, Kevin McKidd či Kelly Macdonald. V té době ještě nebyl nikdo z nich tolik známý, dnes už se mnozí z nich dobře proslavili. Hlavní postavu a zároveň vypravěče, Rentona, si zahrál Ewan McGregor. V té době zhruba pětadvacetiletý mladík, dokázal, že je velmi talentovaným hercem. Jeho scény drogového opojení jsou tolik uvěřitelné, až má divák strach, co bude dál. V dalších rolích excelovali již zmínění Johnny Lee Miller coby vychytralý Sick Boy, Ewen Bremner jako podivínský Spud, Robert Carlyle jako násilný a agresivní Begbie, Kevin McKidd jako nevinný andílek Tommy a Kelly Macdonald jako nezletilá Diane.

Pro tento snímek je typická nezapomenutelná hudba, bez které by to nefungovalo. Perfect Day od Lou Reeda je doopravdy perfektní píseň zasazená do jedné z nejpamátnějších scén z celého filmu. Po zhlédnutí Trainspottingu nemůže člověk při poslechu Perfect Day myslet na nic jiného. Snímek je plný i dalších hitů od autorů jako je Iggy Pop, David Bowie nebo Underworld a dalších.

Trainspotting je známý pro své nechutné, ale poněkud surrealistické scény, které jsou občas až na hranici snesitelnosti. Jeho ústředními tématy jsou drogy, závislost a autentické Skotsko 80. a 90. let. Tvůrci se snažili vytvořit pohled na to, jak to v té době ve Skotsku opravdu vypadalo a jaká tam tehdy byla veřejná scéna. Do toho všeho přidali špetku absurdního humoru, a tak se zrodil se recept na dnes už kultovní snímek.

Spisovatel Irvine Welsh napsal v roce 1993 stejnojmenný román a ani ve snu by ho nenapadlo, jak velký hit to jednou bude, a že podle něj bude natočen film. A to ne ledajaký film. Trainspotting je snímek, který má dnes nespočet fanoušků po celém světě. Je to na jednu stranu nepěkný, provokativní a pro někoho až pobuřující příběh, který je vyrovnám trochou nadsázky. Tou trochou je myšleno hodně, opravdu hodně nadsázky a černého humoru, který není pro každého. Zároveň na jedné straně objevujeme krásnou skotskou přírodu a straně druhé jeho hnusné špinavé drogové podsvětí.  Je to příběh jedné ztracené generace. Ani protagonisté nejsou typičtí hrdinové, ale přesto jim fandíme a nějakým krásně zvráceným způsobem si je oblíbíme. Trainspotting buď milujeme, nebo ho nenávidíme.

Čekání na vlak může být občas docela nuda…

Jednu pěknou dávku ‚sím.

A byla to láska na první pohled.

90%

Trainspotting

Spisovatel Irvine Welsh napsal v roce 1993 stejnojmenný román a ani ve snu by ho nenapadlo, jak velký hit to jednou bude, a že podle něj bude natočen film. A to ne ledajaký film. Trainspotting je snímek, který má dnes nespočet fanoušků po celém světě. Je to na jednu stranu nepěkný, provokativní a pro někoho až pobuřující příběh, který je vyrovnám trochou nadsázky. Tou trochou je myšleno hodně, opravdu hodně nadsázky a černého humoru, který není pro každého. Zároveň na jedné straně objevujeme krásnou skotskou přírodu a straně druhé jeho hnusné špinavé drogové podsvětí. Je to příběh jedné ztracené generace. Ani protagonisté nejsou typičtí hrdinové, ale přesto jim fandíme a nějakým krásně zvráceným způsobem si je oblíbíme. Trainspotting buď milujeme, nebo ho nenávidíme.