Úkryt v zoo / Zookeeper’s wife – recenze

Udělali správnou věc, aby zachránili, koho mohli.

Dojemný příběh z druhé světové války, který napsal sám život. Antonina Zabinská miluje svojí práci v zoologické zahradě svého manžela Jana. Spolu se starají nejen o syna Ryszarda, ale i o stovky zvířat, která jsou jako jejich rodina. Ovšem po útoku a následném bombardování Polska Německem 1.září 1939 je zahrada téměř zničena a vše, co manželé Zabinští léta budovali je ve vteřině pryč. Z bývalé zoo se stává skladiště německých zbraní. Své znalosti ze zoologie teď Antonina a Jan využívají k chovu prasat. A právě prasata jsou klíčem k jejich tajnému plánu, který spočívá v záchraně co nejvíce židů z Varšavského ghetta. Krmení pro prasata totiž představují odpadky z ghetta, spolu se kterými vyváží Jan ven i židy. A zatímco Zabinští ukrývají v podzemí zoologické zahrady židy, krouží kolem jako sup i nacistický pohlavár a Hitlerův prominentní zoolog Lutz Heck, který jeví zvláštní zájem nejen o zoo ale i o Antoninu.

Novozélandská režisérka Niki Caro se zasloužila o snímky jako McFarland: Útěk před chudobou, Její případ nebo Pán velryb. Tentokrát se pustila do příběhu inspirovaného skutečnými událostmi. Taková témata je vždy složité ztvárnit tak, aby jednak zaujala a jednak byla historicky přesná. Caro se to povedlo. Představuje život Poláků v druhé světové s vkusem, citem a reálností.

Zvířata a zoologická zahrada je pro téma odehrávající se za druhé světové války neobvyklým prostředímV čele s režisérkou z Nového Zélandu je snímek obohacen různorodým hereckým obsazením ze všech koutů světa. V hlavní roli jako Antonina Zabinská se představila americká herečka Jessica Chastain. Ta je známá ze snímků jako Interstellar, Marťan nebo Země bez zákona a mnohých dalších. Jako Zabinská musela Chastain nasadit i cizí (polský) přízvuk, který není v jejím podání přímo ideální a ze začátku trochu trhá uši, ale po čase si na něj zvykneme. Když dáme přízvuk stranou, předvedla Chastain dojemný a lidský výkon jedné hrdinky druhé světové války. Po jejím boku stál belgický herec Johan Heldenbergh, který si zahrál jejího muže Jana Zabinského. Ten je znám především z evropských snímků. Jeho výkon v Úkrytu v zoo by mohl vést k vzestupu jeho popularity. Hlavního antagonistu, nacistického zoologa Lutze Hecka, ztvárnil napůl Španěl napůl Němec Daniel Brühl. Ten byl jeden z mála herců v tomto snímku, který hrál postavu stejné národnosti jako je on sám. A bylo to poznat, protože bylo zjevné, že se na rozdíl od ostatních cítil ve své kůži a roli záporáka si užíval. Brühl se proslavil ve snímku Good bye, Lenin! a naposledy se objevil v Captain America: Občanská válka, kde si také zahrál úhlavního nepřítele hrdinů. Jindy sympatický Brühl se představuje jako slizký nacista, kterého s láskou nenávidíme. V jedné z vedlejších rolí se také objevil například irský rodák Michael McElhatton (známý jako zlomyslný Roose Bolton z Hry o trůny) coby Jerzyk. Dále jsou ve snímku k vidění i české známé tváře Martin Hofmann, Martha Issová, Jitka Smutná nebo Alena Mihulová.

O jemný hudební doprovod se postaral Harry Gregson-Williams. Ten pracoval na snímcích jako Nepřítel státu, Armageddon, Království nebeské, Princ z Persie: Písky času, Equalizer nebo Marťan. Jeho skladby vkusně doplňují citlivé scény, které díky tomu vynikají a jsou ještě dramatičtější. Přesto, že hudba není nijak zvlášť výrazná, představuje pro snímek důležitý motiv.

Mimo hudbu je pro životopisné drama důležitá scenérie. Celý příběh se odehrává v zoologické zahradě, ve které se typicky vyskytují zvířata. A s těmi je to ve filmu vždy složité. Herci tak museli spolupracovat se slony, šelmami nebo tury. Zvířata a zoologická zahrada je pro téma odehrávající se za druhé světové války neobvyklým prostředím, a snad právě proto je to také příběh tolik jedinečný a poutavý.

„Chovali prasata pro nacisty a zachránili tím židy“ když se takhle film shrne v jedné větě, nabízí se jistá ironie. A život má asi rád takové zvraty. Příběh Zabinských je jedním z mnoha z druhé světové války. Ukazuje nám jinou její stránku, ne ty obvyklé krvavé obrazy z válek, které ve filmech většinou vídáme. Úkryt v zoo nám skýtá trochu morálnější pohled. Vidíme, že vždycky existuje naděje a najdou se lidé, kteří jsou ochotni pomoci těm v nouzi bez ohledu na to, jestli to na ně bude mít nějaký dopad. Herci věrně ztvárňují morální a vnitřní dilemata hlavních hrdinů a film reálně odráží obraz té doby, na jedné straně bídu a smutek, na druhé straně víru v to, že bude líp. Je to dojemný příběh o nesobeckosti a o tom, že když můžeme pomoci, tak bychom také měli. Proč váhat? Zabinští neváhali a učinili něco neuvěřitelného.

Žena a její zebry.

Takové domácí mazlíčky by chtěl každý.

Situace v Polsku se začíná vyhrocovat a tak se Zabinští rozhodnou něco podniknout.

85%

Úkryt v zoo / Zookeeper's wife

"Chovali prasata pro nacisty a zachránili tím židy" když se takhle film shrne v jedné větě, nabízí se jistá ironie. A život má asi rád takové zvraty. Příběh Zabinských je jedním z mnoha z druhé světové války. Ukazuje nám jinou její stránku, ne ty obvyklé krvavé obrazy z válek, které ve filmech většinou vídáme. Úkryt v zoo nám skýtá trochu morálnější pohled. Vidíme, že vždycky existuje naděje a najdou se lidé, kteří jsou ochotni pomoci těm v nouzi bez ohledu na to, jestli to na ně bude mít nějaký dopad. Herci věrně ztvárňují morální a vnitřní dilemata hlavních hrdinů a film reálně odráží obraz té doby, na jedné straně bídu a smutek, na druhé straně víru v to, že bude líp. Je to dojemný příběh o nesobeckosti a o tom, že když můžeme pomoci, tak bychom také měli. Proč váhat? Zabinští neváhali a učinili něco neuvěřitelného.