Recenze: Brimstone

Hřích, vášeň, krvavá odveta a boj o přežití na Divokém západě 19. století.

Němá Liz žije se svým manželem, dcerou a nevlastním synem v malém městě. Působí tu jako porodní bába a všichni jí mají rádi. Jednoho dne do města přijde nový kněz a všechno se změní. Od začátku je jasné, že Liz a tato tajemná postava se znají už z dřívějška. Ale co se vlastně skrývá v jejich společné temné minulosti, to nikdo netuší. Až postupně retrospektivně se nám ve čtyřech kapitolách odkrývá životní příběh Liz.

Brimstone je nový mysteriózní thriller nizozemského režiséra Martina Koolhovena. Z jeho předchozích děl může být divákům známý například snímek Zima za války. Koolhoven přináší divákům krvavý western, který není pro všechny. Scény zobrazené ve filmu jsou velmi explicitní a celý příběh nahání divákům husí kůži. Koolhoven si dovedl s takovým příběhem poradit a udělat z něj kvalitní snímek se vším všudy.

Základem kvality jsou i hlavní postavy, které vynikají právě díky svým představitelům.Základem kvality jsou i hlavní postavy, které vynikají právě díky svým představitelům. Hlavní roli záhadami opředené Liz si zahrála Dakota Fanning. Fanning působí ve filmovém průmyslu už od útlého věku, mezi její snímky patří například Jmenuji se Sam, V pasti, Holka na roztrhání nebo Muž v ohni a další. V Brimstone předvedla skvělý herecký výkon, přestože toho její postava moc nenamluvila, divákům plně stačily její výrazy ve tváři a řeč těla. Hlavního antagonistu, temného kněze, si zahrál Guy Pearce, ten se objevil například ve snímcích Smrt čeká všude nebo Iron Man 3. Slizkého kněze, kterého už od začátku nenávidíme, zahrál s přehledem a v chladnokrevných scénách jako by se vyžíval. Pearce se zde vyznamenal jako talentovaný herec, který dovede do své úlohy opravdu vložit vše. V dalších rolích se objevili například Emilia Jones, Kit Harington, Carice van Houten nebo Paul Anderson.

Důležitým prvkem je i hudební doprovod, který vyvažuje scény a díky kterému ještě více vynikají napínavé dech beroucí momenty. O hudbu se postaral Junkie XL, který dříve pracoval na snímcích jako Deadpool nebo Mad Max: Šílená cesta. Tedy je patrné, že se tento umělec rád podílí na dílech, která něčím vybočují z davu. Junkie XL doplnil western o netradiční skladby, které do něj přímo zapadají a vyvolávají ještě strašidelnější pocit v divácích.

Brimstone je krvavé drama, ale bez nadsázky, jakou známe například u Tarantina. Ne, je to sadistická podívaná, kterou si užije jen málokdo. Je to Divoký západ. Divoký západ byl krutý, to všichni víme, a tenhle snímek si nebere žádné servítky. Ba ne, spíš naopak, na oné krutosti ještě přidává a vyžívá se na ní. Navíc to není jen vyprávění o krvavém západě, ale má i hlubší náboženský podtext. Hlavní záporák je totiž religiózní fanatik, který ospravedlňuje všechny své ohavné činy vírou a neustále se odkazuje k Bibli. Což může vést k jistému zamyšlení.

Jako celek se Brimstone hodnotí těžko. Není sporu o tom, že filmařsky a herecky jde o skvěle zpracované dílo. Režisér se tu opravdu vyznamenal, skoro každá scéna z dvou a půl hodinové podívané má svůj smysl a odůvodnění, všechno je poskládáno jako retrospektivní skládanka, jejíž díly postupně odkrýváme a spojujeme dohromady, až nám nakonec utvoří jasný celek. Může se zdát, že dvě a půl hodiny dlouhá stopáž je až příliš, a je to pravda. Rozhodně by neuškodilo, kdyby byl snímek třeba o půl hodiny kratší, jistě by mu to dodalo o něco větší dynamiku. Dále je na místě také vyzdvihnout herecké výkony, zejména pak dvojice Guy Pearce a Dakota Faning, kteří vytvořili emocionální duo úchylného kněze a jemné dívky. Oba se ukázali jako opravdu nadaní herci. Na druhé straně stojí děj, téma, kterým se příběh zabývá, je hrůzostrašné. Rozhodně to není pro slabší povahy, což by někde mělo být napsané, protože pro některé něžnější jedince může být tento zážitek až traumatizující. Je to depresivní a pochmurný příběh, který je však dobře zpracovaný, kdo ho chce vidět, tak na vlastní nebezpečí.

Jsem váš nový kněz, radujte se!

Padesát odstínů Divokého západu?

Stůj nebo střelím!

80%

Brimstone

Jako celek se Brimstone hodnotí těžko. Není sporu o tom, že filmařsky a herecky jde o skvěle zpracované dílo. Režisér se tu opravdu vyznamenal, skoro každá scéna z dvou a půl hodinové podívané má svůj smysl a odůvodnění, všechno je poskládáno jako retrospektivní skládanka, jejíž díly postupně odkrýváme a spojujeme dohromady, až nám nakonec utvoří jasný celek. Může se zdát, že dvě a půl hodiny dlouhá stopáž je až příliš, a je to pravda. Rozhodně by neuškodilo, kdyby byl snímek třeba o půl hodiny kratší, jistě by mu to dodalo o něco větší dynamiku. Dále je na místě také vyzdvihnout herecké výkony, zejména pak dvojice Guy Pearce a Dakota Faning, kteří vytvořili emocionální duo úchylného kněze a jemné dívky. Oba se ukázali jako opravdu nadaní herci. Na druhé straně stojí děj, téma, kterým se příběh zabývá, je hrůzostrašné. Rozhodně to není pro slabší povahy, což by někde mělo být napsané, protože pro některé něžnější jedince může být tento zážitek až traumatizující. Je to depresivní a pochmurný příběh, který je však dobře zpracovaný, kdo ho chce vidět, tak na vlastní nebezpečí.