Ztracené město Z / The Lost City of Z – recenze

Vydal se do džungle hledat ztracené město a ztratil se.

Badatel, zeměměřič a člen Britské Královské geologické společnosti Percy Fawcett se v roce 1906 poprvé vydává do Amazonie. Pod záštitou Královské geologické společnosti zmapuje během několika expedic Fawcett spolu se svým společníkem Henrym Costinem dosud neznámé území Bolívie. I přes veškeré nepříznivé podmínky, které prales skýtá, se Fawcett nevzdává a jde proti proudu. V srdci Amazonie objevuje důkazy o existenci neznámé a vyspělé civilizace, což ho uchvátí a naprosto pohltí. Fawcett je teď odhodlán tuto civilizaci objevit. V rodné Anglii ovšem po svém návratu sklízí od svých kolegů jen posměšky. Přes to se v roce 1925 vydává se svým synem opět do Amazonie s cílem objevit onu bájnou civilizaci.

Snímek inspirovaný skutečnými událostmi a knižní předlohou Davida Granna přivedl na filmová plátna James Gray. Tento americký režisér a scénárista má na svém kontě díla, jako Noc patří nám nebo The Immigrant. Gray vytvořil Ztracené město Z jako akční dobrodružnou podívanou, což odpovídá jejímu obsahu. I přes 141 minut dlouho stopáž, dokáže Gray diváky zaujmout veskrz životopisným příběhem jednoho dobrodruha. Gray ve snímku dobře míchá prvky napětí při hledání nových zákoutí Země, rodinného dramatu a akce v podání první světové války, které se náš hrdina také účastní. Gray nám odkrývá a přibližuje příběh člověka, jehož odhodlání je naprosto udivující.

Gray neváhal zasadit do svého snímku i kvalitní herecké obsazení.Gray neváhal zasadit do svého snímku i kvalitní herecké obsazení. V hlavní roli coby badatel Pery Fawcett se objevil Charlie Hunnam. Hunnam může být divákům známý ze snímku Návrat do Cold Mountain či seriálu Zákon gangu. Coby Percy Fawcett se Hunnam představuje jako nebojácný muž plný ideálů, který si jde za svým stůj, co stůj. Tuto jeho odhodlanost a nadšení pro věc ztvárňuje Hunnam věrně a dokonce tak, že se jako diváci nadchneme s ním a přejeme mu, aby to ztracené město objevil. Jeho věrného přítele Costina si zahrál Robert Pattinson, herec známý především jako Edward z Twilight ságy, ale třeba i ze snímku Voda pro slony. Zde nám Pattinson představuje jinou tvář, ze začátku zdánlivě skeptického muže, který se však nechá strhnout nadšením svého přítele. K přesvědčivému výkonu mu jistě napomohla i maska, pod pokrývkou vousů je Pattinson téměř k nepoznání. Dále se v životopisném dobrodružství objevuje Tom Holland jako Fawcettův nejstarší syn Jack. Holland, mladý britský herec, se divákům zanedlouho představí jako nový Spider-Man ve velmi očekávaném snímku Spider-Man: Homecoming. Hollandova hvězda je na vzestupu a tady ukazuje proč. Holland vnáší drama do vztahu odcizeného syna s otcem. Jeho Jack se snaží pochopit otcovu lásku k Amazonii, která se zdá být větší než ta k vlastní rodině. V souvislosti s rodinou je nutno zmínit herečku Siennu Miller, ta ztvárnila Fawcettovu manželku, která vlastně kvůli jeho neustálým expedicím žije v neustálém strachu. V dalších rolích se objevili například Edward Ashley, Angus Macfadyen, Ian McDiarmid a další.

Pro Ztracené město Z je důležité prostředí, ve kterém se film odehrává. Prvním prvkem je hluboký nehostinný amazonský prales, který je nejprve nepřítelem a posléze domovem našich hrdinů. Barevné pozadí přírody je realistické a podporuje výkony herců. V kontrastu k tomu leží Anglie, která působí tak nějak suchopárně a nudně. Stavíme tu proti sobě průmyslové město a divokou přírodu. Tomu odpovídají i povahy lidí, které v jednotlivých prostředích pobývají, upjatí Angličané oproti volně smýšlejícím domorodcům. Do toho všeho zasazují tvůrci ještě třetího hráče, válku, které se Fawcett zúčastnil. Na krveprolití v první světové válce není nikdy hezký pohled. Tak vidíme tři světy, ve kterých Fawcett žil, a které byly klíčové pro utvoření jeho osobnosti. Jsou tři kontrasty jeden vedle druhého, které mají důležitý vliv na celkový zážitek z filmu.

Ztracené město Z je snímek o odvaze a odhodlání jednoho člověka. Jako takový se může zdát příliš dlouhý, přeci jen 141 minut není málo. Občas se děj sice může zdát příliš zdlouhavý, obzvlášť při konci, kdy se trochu vleče, ale vyplatí se vydržet. Proč? Protože jde o dojemný a napínavý příběh se skvělými herci, jejichž postavy si rychle oblíbíme a vžijeme se do nich. Hunnam, Pattinson, Holland i Miller předvádějí velmi slušné výkony, které drží pozornost diváků. Film je dobrým zážitkem i pro milovníky Indiana Jonese, protože Percy Fawcett byl jeho reálnou předlohou. Jinými slovy nebýt tohoto dobrodruha, těžko bychom se dočkali vzniku jedné z nejikoničtějších filmových postav.

A já vám říkám, že ta civilizace tam je!

Jak sjíždět Amazonku a nezbláznit se.

A do toho všeho válka, to jsme fakt potřebovali…

75%

Ztracené město Z / The Lost City of Z

Ztracené město Z je snímek o odvaze a odhodlání jednoho člověka. Jako takový se může zdát příliš dlouhý, přeci jen 141 minut není málo. Občas se děj sice může zdát příliš zdlouhavý, obzvlášť při konci, kdy se trochu vleče, ale vyplatí se vydržet. Proč? Protože jde o dojemný a napínavý příběh se skvělými herci, jejichž postavy si rychle oblíbíme a vžijeme se do nich. Hunnam, Pattinson, Holland i Miller předvádějí velmi slušné výkony, které drží pozornost diváků. Film je dobrým zážitkem i pro milovníky Indiana Jonese, protože Percy Fawcett byl jeho reálnou předlohou. Jinými slovy nebýt tohoto dobrodruha, těžko bychom se dočkali vzniku jedné z nejikoničtějších filmových postav.