Král Artuš: Legenda o meči / King Arthur: Legend of the Sword – recenze

Zrozen být králem.

O králi Artušovi, rytířích kulatého stolu a mocném čaroději Merlinovi slyšel už asi každý. Nadčasový příběh filmaři splétali a obměňovali tolikrát, že kdybychom se měli shodnout na tom, kdo tito lidé údajně byli, dočkali bychom se spíše slušné hospodské hádky nežli jednotné odpovědi. Legenda o Artušovi a kouzelném meči Excaliburu je ale natolik silná a poutavá, že diváky mění v jakési perpetum mobile – hltáme každou ozvěnu z Kamelotu, aniž tušíme, kde se v nás to nekonečné odhodlání bere. V případě nové akční fantasy Guye Ritchieho však není čeho litovat.

Moderní artušovská podívaná v mnohém naplňuje očekávání.Moderní artušovská podívaná v mnohém naplňuje očekávání. Tvůrci zaimponují jak konzervativcům, kteří nedají dopustit na klasiku, tak milovníkům současných technických vymožeností a speciálních efektů. Artušovi (Charlie Hunnam) v dětství zavraždí rodiče a koruny se zmocní jeho nelítostný a zlými kouzly ozbrojený strýc Vortigern (Jude Law). Dědic trůnu, který o fous unikl smrti tak mnoho let netuší, kým doopravdy je. Život na ulici, bitky a výnosy z černého trhu ale nemají věčného trvání. Království potřebuje mír, Excalibur chce z kamene ven a Artušův osud musí být naplněn.

Nutno říci, že Guy Ritchie a scenáristé J. Harold a L. Wigram se konceptu nebáli a na jednoduchou trasu, po které nás ve filmu provádí, přidali bezpočet nejrůznějších odboček. Během 126 minut nám naservírují i podněty, které má problémy pochytit ostřílený obdivovatel středověké legendy, ne tak příliš nezasvěcený divák. Díky jinak perfektně odvedené práci ale zřejmě i skeptické duše tvůrcům odpustí a na nezodpovězená „proč“ si po skončení filmu lhostejně dosadí „prostě proto“. I když takové o Merlinovi – bez Merlina bude některým ležet v žaludku ještě hodně dlouho.

Pozitiva v tomto snímku totiž jednoznačně mažou všechny nedokonalosti. Dějové nesrovnalosti jsou kupříkladu překryty brilantními hereckými výkony. Koho neskolí kouzlo charismatického Charlieho Hunnama, toho svým uhrančivým pohledem dostane Jude Law. Rychlý střih doprovází velmi zdařilá, úderná a podmanivá hudba, která nám v uších rezonuje ještě nějakou dobu po opuštění Kamelotu. Celkově vzato je pro nás připravena originální a jedinečná fantasy podívaná, která oprašuje starou britskou legendu a zdařile ji za pomoci špičkových technologií představuje současnému divákovi. Aniž by to pravděpodobně Ritchie zamýšlel, podařilo se mu vytvořit žánr sám o sobě a jako takový by měl být hodnocen.

Král Artuš: Legenda o meči by neměl uniknout pozornosti milovníků historie, akčních filmů a fantasy. Režisérovi Ritchiemu se podařilo oživit starý a často obměňovaný příběh a vytvořit zajímavou podívanou, která v něčem zaimponuje snad každému. I přes drobné nedostatky snímek oplývá perfektními nápady, vyvolává strach, aniž by se snížil k tomu vyvolat jej hektolitry prolité krve, občas se dokonce zasmějeme. Vše pak podtrhují momenty, kdy se pod vlivem hrdinů sami sebe ptáme, zdali není lepší nahromadit kolem sebe přátele nežli nepřátele. Zlo totiž nikdy nespí.

Co blázníte? Vytáhnout Excalibur je přece brnkačka!

Čáry máry pod kočáry, ať je z tebe… třeba žabka.

Přišel čas vzít si zpátky, co mi patří.

80%

Král Artuš: Legenda o meči / King Arthur: Legend of the Sword

Král Artuš: Legenda o meči by neměl uniknout pozornosti milovníků historie, akčních filmů a fantasy. Režisérovi Ritchiemu se podařilo oživit starý a často obměňovaný příběh a vytvořit zajímavou podívanou, která v něčem zaimponuje snad každému. I přes drobné nedostatky snímek oplývá perfektními nápady, vyvolává strach, aniž by se snížil k tomu vyvolat jej hektolitry prolité krve, občas se dokonce zasmějeme. Vše pak podtrhují momenty, kdy se pod vlivem hrdinů sami sebe ptáme, zdali není lepší nahromadit kolem sebe přátele nežli nepřátele. Zlo totiž nikdy nespí.