Recenze: Smrtihlav / The Man with the Iron Heart

Mít železné srdce neznamená být nesmrtelný. 
 
 
 
Dva muži v nacistických uniformách jedou jedno květnové dopoledne roku 1942 centrem Prahy. V nepřehledné křižovatce proti vozu vyběhne mladík se samopalem. Následuje výbuch granátu. Křik. Tak se seznamujeme se zastupujícím říšským protektorem Reinhardem Heydrichem (Jason Clarke). Vzápětí se děj vrátí třináct let dozadu. Heydrich koncem 20. let slouží u německého námořnictva. Na jednom z večírků potkává sebevědomou Linu von Osten (Rosamund Pike), netrvá dlouho a dvojice se má brát. Když se ozve zhrzená milenka, Heydrich je z armády za nepřípustné chování propuštěn. Cítí se pokořen a zuří vzteky, nesnese pocit bezmoci. Lina se od něj však ve chvilce slabosti neodvrátí. Navíc se Heydrich seznamuje s Heinrichem Himmlerem (Stephen Graham), zapůsobí na něj a stává se velitelem zpravodajské divize SS.

Hitler je čím dál tím mocnější a agresivnější, Heydrichovy jednotky zlikvidují všechny potenciální odpůrce. S rozpoutáním 2. světové války začne vyhlazování polských vesnic. V době, kdy bydlí Heydrich s rodinou v Praze, seskočí padákem na české území skupinka vojáků zahraniční armády v čele s Janem Kubišem a Jozefem Gabčíkem. Mají jediný úkol. Provést operaci Anthropoid, tedy spáchat na protektora atentát. S pomocí místních odbojářů připraví plán. Útok se málem nepodaří, ale protektor na následky zranění umírá o několik dní později v nemocnici. Ale stál jednorázový projev odporu za následnou pomstu nacistů v podobě vybíjení vesnic, mučení lidí při výsleších a neúnavného honu na parašutisty, kteří sotva mohou doufat, že by se dostali živí zpět do Velké Británie?

Životopisný thriller Smrtihlav představuje další z filmových adaptací na zdánlivě nevyčerpatelné téma významného milníku československé historie. Životopisný thriller Smrtihlav představuje další z filmových adaptací na zdánlivě nevyčerpatelné téma významného milníku československé historie. Tentokrát však scenáristé a režisér Cédric Jimenez vykreslují příběh částečně z pohledu samotného protektora. Jako předloha posloužila kniha francouzského spisovatele Laurenta Bineta HHhH, jejíž název v překladu znamená „Himmlerův mozek se jmenuje Heydrich“. Naráží tak na úzkou spolupráci protagonisty s šéfem SS Heinrichem Himmlerem, která je ve filmu dobře patrná (až do té míry, že Himmler pomalu drží umírajícího Heydricha za ruku).  V první polovině se z Heydricha – řadového vojáka u námořnictva, stává Heydrich – zapálený nacista rychle stoupající ve stranickém žebříčku. Diváci nahlédnou do jeho soukromí, uvidí jeho děti, zálibu v šermu a hraní na housle, manželské problémy, únavu z přepracovanosti. Poznají, že autor tzv. Konečného řešení židovské otázky není stroj bez emocí, i když se tak všem navenek jeví.

Ani tak si Jason Clarke nedokáže získat uznání publika. Vypadá sice přísně, ale vůbec nepřipomíná reálného, vychrtlého, ostře řezaného Heydricha. Přitom Clarke několikrát dokázal své herecké kvality, naposledy zářil v dobrodružném dramatu Everest. Na zarostlého horolezce se jednoduše typově hodí mnohem víc než na nacistického tyrana. Stejně nijace působí po jeho boku Rosamund Pike. Upraveně, půvabně, ale víceméně bez výrazu.

Druhá část dvouhodinového děje se věnuje odvážlivcům Janu Kubišovi a Jozefu Gabčíkovi. Ty diváci díky filmům jako Atentát nebo Anthropoid mohou dobře znát. Jamie Dornan a Cillian Murphy Hollywood nezapřou, Jack O’Connell a Jack Reynor jsou mladší, méně okoukaní a do vážného snímku vnesli novou energii (ve skutečnosti bylo parašutistům v době atentátu 28 a 30 let, takže ani jedna z dvojic věkově přesně neodpovídá). Nicméně Heydrichova linie se opustí a není jasné, jak se hlavní postava dál vyvíjí. Potkáme ho znovu až při osudném dni a následně na smrtelné posteli. Současně není dostatek času na to, pořádně vysvětlit příběh odbojářů. Publikum zaregistruje, že se Kubiš i Gabčík zamilovali. Hůře se už orientuje v tom, kdo jsou Tři králové a všichni, kteří odvážlivcům pomáhají.

Historický snímek není vyloženě špatný. Disponuje vkusnou tesklivou hudbou i propracovanou kamerou pod vedením Laurenta Tangyho. Nabízí několik silných momentů (sebevraždy otravou některých pražských odbojářů dřív, než je zatkne gestapo, vyhlazení Lidic, závěrečnou scénu seznámení Kubiše s Gabčíkem), ale hodně se vyžívá v prvoplánových ukázkách sexu, krveprolití a brutality. Fakt, že se tvůrci striktně nedrželi pravdy může historickým znalcům připadat rušivý, řadového diváka to ale nijak výrazně neovlivní. Na rozdíl od anglického jazyka, který je používán v průběhu celého filmu nehledě na to, jestli zrovna mluví Němci, Češi, Slováci či jiné národnosti.

Válečné drama Smrtihlav nabízí originální náhled do soukromého života „pražského kata“ Reinharda Heydricha. Jeho osobní příběh prováže se skupinkou vojáků, kterou londýnská exilová vláda vyslala na troufalou a velmi riskantní misi. Příběh má sám o sobě potenciál, a tak dvě hodiny uběhnou. Divákovu pozornost udržují změny prostředí i úhlů kamerových záběrů, brutální scény i neustálé napětí citelné v řadách odbojářů. Francouzští tvůrci Smrtihlava pojali známý námět originálně, nicméně spojili dva příběhy a ani jeden nedotáhli pořádně. Především novou část o Heydrichovi. Do jeho mysli se nepodaří proniknout a alespoň z části pochopit, jak mohl vraždit sta tisíce lidí bez pocitu viny.
 
 

Lina byla ta, která budoucího manžela přivedla k nacistické ideologii.


 
 

Nacisté vědí, jak zajatce přinutit mluvit.


 
 

Kubišovi a Gabčíkovi muselo být jasné, že se vydali na sebevražednou misi. Přesto bojovali do poslední chvíle.


 
 

60%

Smrtihlav / The Man with the Iron Heart

Válečné drama Smrtihlav nabízí originální náhled do soukromého života „pražského kata“ Reinharda Heydricha. Jeho osobní příběh prováže se skupinkou vojáků, kterou londýnská exilová vláda vyslala na troufalou a velmi riskantní misi. Příběh má sám o sobě potenciál, a tak dvě hodiny uběhnou. Divákovu pozornost udržují změny prostředí i úhlů kamerových záběrů, brutální scény i neustálé napětí citelné v řadách odbojářů. Francouzští tvůrci Smrtihlava pojali známý námět originálně, nicméně spojili dva příběhy a ani jeden nedotáhli pořádně. Především novou část o Heydrichovi. Do jeho mysli se nepodaří proniknout a alespoň z části pochopit, jak mohl vraždit sta tisíce lidí bez pocitu viny.

  • Hodnocení

Tyto stránky využivají cookies, aby mohly nabídnout relevantní informace pro vás. Dalším setrváním s tímto souhlasíte, máte však možnost cookies zakázat. Přijmout Více informací