Recenze: Alibi na klíč / Alibi.com

Lžete a podvádějte bez obav. Jsme vaše alibi!

Greg (Philippe Lacheau) má ušlechtilou vizi. Protože se mu kvůli otcově nevěře kdysi rozvedli rodiče, rozhodl se, že bude po zbytek života pomáhat nejroztodivnějším nešťastníkům z bryndy. A tak založil Alibi.com, firmu, která vám poskytne krytí kdykoli jen potřebujete. Ututlá vaše aférky, umožní vám jít na hokej s přáteli místo večeře s rodiči vaší milované, omluví vás z práce – zkrátka vám poskytne to nejvěrohodnější alibi.

Jak už to, tak ale bývá, věci se začnou komplikovat. Greg se bezhlavě zamiluje, o své obživě ale před svou vyvolenou raději pomlčí – pokud něco krásná inteligentní blondýnka nesnáší, jsou to lži. Aby toho nebylo málo, ukáže se, že její otec je jeden z Gregových klientů-záletníků. Nemůže být hůř? Vsaďte se s režisérem Lacheauem, že může.

Talent zkombinovat spoustu věcí nemá však Greg jen ve filmu.Talent zkombinovat spoustu věcí nemá však Greg jen ve filmu, ale taky v reálném životě. Philippe Lacheau je totiž nejen talentovaným hercem, ale také umným režisérem a scenáristou. Možná je to právě sjednocení základních stavebních kamenů filmu, které dělá z Alibi na míru vcelku zdařilou oddechovou komedii.

Nezavděčí se ale každému. Humor lehký a osvěžující, místy naopak prvoplánový a trochu levný vám zaimponuje, pokud nečekáte vytříbené vtípky intelektuálů. A také pokud nejste zrovna leader firmy se stejným názvem. V Česku jedna taková náhodou je. A nutno dodat, že té se vtipálek Greg příliš nezavděčil. Soudní spor nakonec české Alibi na míru vyhrálo a Bontonfilm tak musel název francouzské komedie změnit na Alibi na klíč. Jestli distributor uspěje s odvoláním, je prozatím ve hvězdách.

Děj, dialogy i psychologie postav jsou snadné na pochopení a i přesto, že se děj víc a víc komplikuje, se divák ve změti šarvátek neztrácí. Postavy jsou sympatické a žádná nám nekazí podívanou – jediný, komu se při zhlédnutí Alibi na klíč zježí srst, budou ochránci zvířat. Pokud by Lacheau točil stejný snímek z pohledu psa, jednalo by se spíše o řadu nešťastných příhod.

Alibi na klíč je oddechová francouzská komedie, která se sice nezavděčí všem, ale z hlediska uvolnění a procvičení bránice ne přehnaně náročného diváka si může odškrtnout splněno. Právní spory, které s filmem kráčí ruku v ruce, snímek spíše ještě vytáhnou o příčku výš a napomohu sledovanosti. Skoro jako by celou věc zosnoval sám protagonista Greg. Ať už boje Alibi-Alibi dopadnou jakkoli, pravdou zůstává, že Alibi na klíč se podařilo odlehčit tabuizovaná témata a obohatit diváka něčím, co si u žádné firmy nezaplatí – nefalšovanou nadějí, že štěstí lze dosáhnout pouhou změnou pohledu na okolní svět.

Hoď si nohy na stůl, jsme tvoje alibi!

No tak, zlato, tancuj, je tady tombola!

Kdo s koho?