Filmové události #51/17: Ohlédnutí za rokem 2017

Co letos hrálo hlavní roli ve světě filmu?

 

Filmový svět v uplynulém roce čelil nejen diváckým náletům, ale také zmatkům na udílení cen a otřásl se pod kampaní MeToo. Pojďme si nyní společně zrekapitulovat končící rok ve stručném přehledu.

Česká televize v lednu začala znovu vysílat GEN a Miloš Forman oslavil 85. narozeniny. Na začátku roku do českých kin dotančil La La Land, muzikál, o kterém se mluvilo několik měsíců před vydáním, a který mezitím za oceánem posbíral Zlaté glóby ve všech nominovaných kategoriích. Za celoživotní oddání filmu byla oceněna Meryl Streep, o níž ještě byla řeč mnohokrát. Jednak v souvislosti s plánovanou dvojkou muzikálového hitu Mamma Mia, ale na sklonku roku Streep osočili, že věděla o praktikách Harveyho Weinsteina. Ale o tom ještě později mnoho.

S uplynulým rokem se vyrovnávala opět řada udílení filmových cen. Čeští kritici ocenili co do počtu nejvíce černobílé drama Já, Olga Hepnarová, filmem roku 2016 označili Rodinný film, z dokumentů nejvíc porotu Cen české filmové kritiky zaujal Normální autistický film. V únoru se do kin vydali skalní fandové legendárního Kruhu, a zázrak je zrovna nečekal. Spokojení naopak byli příslušníci kultu Trainspotting, který s dvojkou těžící nostalgií po devadesátkách dorazil po dvaceti letech v původní sestavě.

K příležitosti Red Nose Day, charitativního pořadu ve prospěch chudých dětí v USA natočili po 15 letech vtipné ohlédnutí za milovanou Láskou nebeskou, původní verzi ničím tedy nestihla zkazit, trvá totiž jen 15 minut. V Berlíně zabodoval českoněmecko-polský film Přes kosti mrtvých, Agnieszku Holland, kterou Češi moc nepochopili, ocenili na Berlinale cenou pro snímek, který otevírá nové perspektivy.

A zase ten La La Land. Ale tentokrát ho filmem roku vyhlásili omylem, a to rovnou na Oscarech. Nejlepším filmem se totiž stal Moonglight, příběh dospívajícího černošského homosexuála. Muzikál ale vynesl cenu Emmě Stone a režiséru Damienu Chazelleovi jako nejmladšímu v historii cen. V českých luzích a hájích se mezitím glosovalo vítězství Masaryka v podání Karla Rodena. Celkem 14 Českých lvů si totiž vysloužil film, který ještě nikdo neviděl, do kin přišel až na účelově stanovené neopakované promítání v Praze až po udílení cen. Na Febiofest v roce 2017 do Prahy přijel Dán Ulrich Thomsen, Srbové Lazar Ristovski a režisér Emir Kusturica, Abel Ferrara i herec Jan Tříska. Zahajoval film Přes kosti mrtvých, ukončovaly Ženy 20. století.

Bába z ledu oslovila v Americe. Za film dostal Bohdan Sláma cenu za nejlepší scénář v kategorii zahraničních filmů. V Cannes se, opět s miniaturním ohlasem a okrajovou tvorbou, počtvrté ozývala česká tvorba. A to podílem absolventa FAMU Slováka Györgye Krisfófa na snímku Out. Netflix mezitím koupil Renčovu nenáviděnou i milovanou Lídu Baarovou pod názvem Devil´s Mistress.

Infarktové stavy přinášely nové díly Hry o trůny, tentokrát se sezonním zpožděním a před roční pauzou k tomu. A to i tvůrcům, dvakrát se HBO stalo, že jim díl utekl na internet dřív, než jej televize stihla odvysílat. Do Čech se filmový svět přestěhoval opět na začátku léta, při příležitosti karlovarského filmového festivalu. Kdo nebyl ve Varech, jako by nebyl. Letošními hvězdami byl Casey Affleck, oscarový laureát za Místo u moře, herečka Uma Thurman a Jeremy Renner. Pozornost počínaje karlovarským festivalem budil Svět podle Daliborka, Vít Klusák tímto „portrétem něžného neonacisty“ a následnými tahanicemi s hlavními protagonisty otevřel diskusi nejen o vlastním přístupu k inscenaci dokumentu. Mezi filmy ve Varech vyhrál po 15 letech domácí film, Křižáček s Karlem Rodenem, u diváků si moc příznivců ale nenašel.

Podzim přinesl dvě velké rány v podobě smrti Květy Fialové a Jana Třísky, druhý jmenovaný zahynul za dosud nevyjasněných okolností po pádu z Karlova mostu. Po celý rok zaplňoval kina trilogie Zahradnictví dua Hřebejk-Jarchovský, kteří se podívali před Pelíšky. Politické dusno se promítlo i do české dokumentární scény. Podnikání nového českého premiéra Andreje Babiše se stalo předmětem reportážního dokumentu Apoleny Rychlíkové a Saši Uhlové Hranice práce z cyklu Český žurnál a Selského rozumu Víta Janečka a Zuzany Piussi. Na konci roku pak různé akce začal navštěvovat televizní štáb kolem Tondy Blaníka, vznikající film se tvoří za pochodu prezidentské kampaně, výsledek uvidí diváci v kině na jaře ve filmu Prezident Blaník, ten kandiduje se sliby lithia, másla a korupce dostupných pro všechny.

Zima se pak nesla v duchu kampaně MeToo, osobnosti, které otevřely otázku sexuálního obtěžování se dokonce na sklonku roku staly osobnostmi roku podle časopisu TIME, který každoročně vyhlašuje Person of the Year (člověka roku). Celé to odstartovalo hromadným obviněním Harveyho Weinsteina, amerického producenta, z desítek sexuálních útoků vůči herečkám. V kampani se posléze přidávala řada dalších Z filmového prostředí, v němž to odskákal za několik desítek let stará obvinění třeba Kevin Spacey – seriál House of Cards bude pokračovat bez něj a z hotového filmu Všechny prachy světa jej vystříhali a přetočili jeho scény – se palčivé téma začalo řešit i v celospolečenském měřítku a neobešlo se bez vlny více či méně vhodného humoru.

V televizní premiéře na Štědrý večer uvedla Česká televize pohádku Anděl Páně 2. A jak byla loni touto dobou úspěšná v kinech, stejně tak trhala rekordy sledovanosti. Po štědrovečerní večeři na pohádku Jiřího Stracha koukalo u rozbalování dárků dva miliony Čechů, tedy víc než dvě třetiny těch, co si televizi nechali zapnutou. A co víc, na ČT letos diváky nezaujalo celý rok nic víc, dokonce druhým nejsledovanějším pořadem roku se v době psaní tohoto textu mohla pyšnit Strachova jednička Anděla Páně v repríze z předvečeru Štědrého dne.

Možná stojí za to říct, taky co se neudálo. Ledy se nepohnuly v Cameronově plánech na další Avatary, přitom od oscarové jedničky uplyne letos už devět let. Naopak s remaky se roztrhl pytel, v Americe chtějí vytěžit veškerý úspěch. Plánují anglicky mluvícího německého cenami ověnčeného Toniho Erdmanna, už v březnu mají přijít do kin američtí Nedotknutelní, natáčí se i Stoletý stařík, který to před čtyřmi lety ve švédské verzi dotáhl na Oscara za masky. Ze švédské tvorby americké producenty zaujal i Muž jménem Ove. Naopak čtvrtý díl knižní série Milénium natočí Američané jako první, severská verze Dívky v pavoučí síti nestihla vzniknout.

Tyto stránky využivají cookies, aby mohly nabídnout relevantní informace pro vás. Dalším setrváním s tímto souhlasíte, máte však možnost cookies zakázat. Přijmout Více informací