Recenze: Zmenšování / Downsizing

Nechali byste se nenávratně zmenšit kvůli bohatství?

V komedii s Mattem Damonem lidstvo vynalezne fantastickou technologii, která dokáže lidi (nenávratně) zmenšit do velikosti pár centimetrů. Co je na tom skvělého? Takto zmenšení lidé toho méně spotřebují a také vyprodukují minimum odpadu. Mohl by to být způsob, jak naši planetu zachránit před ničivým vlivem lidského druhu. A proč by se měl chtít zmenšovat normální člověk, kterého ekologie nezajímá? Protože naše průměrné platy nám v “malém světě” umožní žít si jako milionáři. A to už stojí za zvážení…

V Leisurelandu žijí lidé, kteří prošli takzvanou celulární miniaturizací, mají tedy velikost akční figurky.Paul (Matt Damon) a Audrey (Kristen Wiig) mají spokojené manželství, jenže do kapsy hluboko. Jejich životy se tak nevyvíjí úplně podle představ. Nejsou šťastní se svojí kariérou, nemůžou si dovolit lepší bydlení, takže vyhlídky do budoucna nejsou zrovna růžové. Nakonec se shodnou, že najdou štěstí v Leisurelandu. Tam žijí lidé, kteří prošli takzvanou celulární miniaturizací, mají tedy velikost akční figurky a žijí v přepychu, protože jejich majetek se po převodu zněkolikanásobil. Manželský pár se tak těší, že bude žít v krásné vile a užívat si jen golfu a válení u bazénu. Audrey ale na poslední chvíli z plánu vycouvá, ovšem pro Paula už je pozdě, procesem prošel.

Náš hlavní hrdina tak má ještě mizernější život než dřív. Po rozvodu mu toho moc nezbude, a zatímco většina lidí už nemusí do smrti pracovat, on se věnuje ještě mizernějšímu zaměstnání než dřív. Nové obzory mu otevře jeho hlučný soused Dušan (Christoph Waltz), který si ho z nějakého důvodu oblíbí – Paul je totiž dost nezajímavý a upjatý člověk, který se utápí ve svém neštěstí. Dušan se nechal zmenšit, aby rozjel své nekalé obchodování i v mini-světě. Pomáhá mu přítel Konrad (Udo Kier), jehož postava nemá víceméně žádný význam, přesto uhrančivý herec dobře doplňuje partu díky svému charismatu.

Život Paulovi změní Dušanova uklízečka Ngoc Lan Tran (Hong Chau), kterou zmenšili násilím ve Vietnamu, když byla nepohodlná tamnímu režimu. I v luxusním Leisurelandu žijí lidé, kteří nemají vůbec nic, a přebývají v nuzných podmínkách. Paul jim začne pomáhat a konečně má pocit, že dokáže ostatním něco nabídnout.

Film, který je postavený na bizarní zápletce, má ještě několik bizarních zvratů, a vlastně nikdy úplně nemůžeme přijít na to, o jaký žánr se jedná. Z největší části jde asi o satirickou komedii, ale že by postavy sršely vtipem, to se říct nedá. Spíše se občas zasmějeme nějaké absurdní situaci. Do toho jsou tu prvky sci-fi, romantiky, nějaký ten ekologický podtext. Dějové linie někdy vedou do prázdna, jindy dělají prudké odbočky k nějakému podivnému vyústění. Postava Matta Damona nemá co nabídnout, a mnohem zajímavější je jeho zábavný soused v podání Waltze anebo právě Chau v roli vietnamské samaritánky, která je evidentně bystrá a dobrosrdečná, ale kvůli špatné angličtině se vždy vyjadřuje komicky. Další mini roličky občas oživí podivně plynoucí příběh: objeví se Neil Patrick Harris, Laura Dern a Jason Sudeikis.

Snímek chce propojit mnoho odlišných myšlenek a žánrů, ať už je to krize po rozvodu, nespokojenost s vlastním životem, záchrana planety, pomáhání slabším, ale výsledek je bizarní a bohužel ne v dobrém slova smyslu. Když si po zmenšení hlavní hrdina uvědomí, že to není tak úplně to, co si představoval, podobné pocity asi bude mít i divák při sledování tohoto filmu.

Budoucnost planety vypadá bledě…

Christoph Waltz se tím ale určitě rozhodit nenechá.

Zmenšení lidé cestují vždy první třídou.