Anna Karenina (2012)

Režie:
Premiéra v ČR: 6. 12. 2012 ()

Synopse: Anna Karenina režiséra Joea Wrighta je odvážnou a pompézní vizí epického milostného příběhu, který podle nesmrtelného románu Lva Nikolajeviče Tolstého poutavě adaptoval držitel ceny Akademie Tom Stoppard (Zamilovaný Shakespeare). Na tomto filmu režisér spolupracoval s držiteli nominace na ceny Akademie, herečkou Keirou Knightley a producenty Timem Bevanem, Ericem Fellnerem a Paulem Websterem už potřetí. Předchozí spolupráce přinesla kasovní trháky Pýcha a předsudek a Pokání.

Do filmového štábu patří také kameraman Seamus McGarvey (The Avengers), na Oscara třikrát nominovaná výtvarnice Sarah Greenwood (Sherlock Holmes), střihačka Melanie Ann Oliver (Jana Eyrová), maskérka Ivana Primorac (Hanna), držitel Oscara, hudební skladatel Dario Marianelli (Pokání), a na cenu Akademie dvakrát nominovaná kostýmní výtvarnice Jacqueline Durran (Pýcha a předsudek).

Nadčasový příběh ukazuje sílu lásky, která prochází celým srdcem, v kulisách hýřivé a nestřídmé společnosti, jakou je carské Rusko. Píše se rok 1874. Vitální a krásná Anna Karenina (Keira Knightley) má vše, o čem sní všechny její současnice – je ženou Karenina (Jude Law), vysoce postaveného vládního úředníka, kterému porodila syna, a její společenské postavení v Petrohradě těžko může být vyšší. Poté, co dostane dopis od svého záletného bratra Oblonského (Matthew Macfadyen), ve kterém ji žádá, aby mu přijela pomoci zachránit jeho manželství s Dolly (Kelly MacDonald), odjíždí Anna do Moskvy. Na cestě se Anna seznámí s hraběnkou Vronskou (Olivia Williams), na kterou na nádraží čeká její syn, elegantní důstojník jezdectva Vronský (Aaron Taylor-Johnson). Při seznámení Anny a Vronského to vzájemně zajiskří a cit se rozhoří.

V moskevské domácnosti Oblonských je tou dobou hostem Oblonského nejlepší přítel Levin (Domhnall Gleeson), citlivý a soucitný statkář, který je zamilovaný do mladší sestry Dolly, Kitty (Alicia Vikander). Když ji ale požádá o ruku, Kitty poblázněná Vronským, ho odmítne. Zdrcený Levin se vrací na svůj statek Pokrovskoe a vrhá se do práce na farmě. Kitty sama však skončí se zlomeným srdcem, když má na plese Vronský oči jen pro Annu, která zájem mladšího muže opětuje.

Anna se snaží získat zpět svou ztracenou rovnováhu a ujíždí domů do Petrohradu, kde ji však Vronský dostihne. Přestože se Anna pokouší obnovit rodinnou rutinu, myšlenkami je u Vronského. Následuje vášnivá aféra, která v petrohradské společnosti způsobí skandál. Karenin se ocitá v neudržitelné pozici a je donucen dát své ženě ultimátum. Ve snaze dosáhnout štěstí učiní Anna rozhodnutí, které popíchne pokryteckou společnost, rozhodnutí s romantickými a tragickými následky, které dramaticky změní ji i životy všech kolem ní.

Recenze:
Jakmile se totiž Wright ocitl v Rusku, zjistil, že na svou produkci nemá dost rublů ani liber. Aby ušetřil, udělal z nouze ctnost a významnou část příběhu prostě situoval do uzavřeného prostoru divadelního jeviště. Dokonce i koně na něm závodí (tomu bych se v carském Rusku zas tak nedivil). To samé, co v jeden moment obstojí jako mnohovrstevnaté umění, může se záhy ukázat, když už ne podobné parodii, tak jako nějaká jednoduchoučká „Anna Karenina na ledě“. Sílu Wright mnohem jasněji ukazuje v citovém kontaktu mezi nešťastnými milenci. Sbližování, tanec a vášeň jsou podporovány kromě herců také kamerou a hrou s vizuálními efekty a důstojností, které se možná bláznivé aféře dostává.

(photo&video: )

Video



Galerie


Články k filmu

Tyto stránky využivají cookies, aby mohly nabídnout relevantní informace pro vás. Dalším setrváním s tímto souhlasíte, máte však možnost cookies zakázat. Přijmout Více informací