Recenze Román pro pokročilé: Velká očekávání zůstala bohužel nenaplněna

Prototyp českého stárnoucího svůdce žen se znovu vrací na scénu.

Režisérka Zita Marinovová neopustila téma seznamky, jen tentokrát zvolila internetovou verzi. Její předchozí film Seznamka z roku 2016 také řešil především vztahové potíže a celkově se nesl v dosti podobném stylu. Původně měl tento nový snímek nést jiný název, ale po dohodě se spisovatelem Michalem Vieweghem mohl takto pomyslně navázat na Román pro ženy.

Ústředním hrdinou je profesor Rudolf (Marek Vašut), se kterým se právě rozvedla jeho manželka Marie (Vanda Hybnerová) kvůli jeho neustálým nevěrám. Ta si přivlastní všechen jejich společný majetek a exmanžel je proto nucen z existenčních důvodů odjet za svým bratrem do horského hotelu. Chce tam změnit svůj zajetý životní styl a polepšit se, nicméně pobyt s jeho sukničkářským bratrem Arnoštem (Miroslav Etzler) mu to zrovna neulehčuje. Zároveň oba vedou sousedskou válku s konkurenčním hotelem, který vede rázná Blažena (Jitka Čvančarová). Když se navíc Rudolf intimněji sblíží s krásnou cizinkou na seznamce, vše se ještě více zkomplikuje.

Znovu se setkáváme s typem mužů vyrůstajících za socialismu, o kterých má české prostředí jasné stereotypy, aneb Pažout se vrací. Znovu se setkáváme s typem mužů vyrůstajících za socialismu, o kterých má české prostředí jasné stereotypy, aneb Pažout se vrací. Přibylo mu pár vrásek, pořád nemá občas úplně jasno v tom, jak se vhodně oblékat, ale svým způsobem je to vlastně stále elegán, který dokáže okouzlit ženy svým intelektem a přímým jednáním. Zvláště právě Marku Vašutovi tohle lze dost dobře věřit. I když působí stále poněkud nerealisticky, že by mladá děvčata padala těmto zralým seladonům sama oddaně do náručí bez jejich větší námahy, to už ovšem nechme na posouzení divákovi.

Děj je založen na jednoduchém nedorozumění, celou dobu je zcela zřejmé, jakou cestou se příběh bude dál vyvíjet. Snaží se proto spíše sázet na různé klasické vtipy, z nichž jsou často některé dost omšelé, a jednoduchý situační humor. Aby pointu pochopili skutečně úplně všichni, je ještě každý vtípek explicitně vysvětlen přítomnými postavami, takže vznikají hodně strojené dialogy.

Bratrské duo Marka Vašuta a Miroslava Etzlera působí velmi věrohodně, krásně se doplňují a nahrávají si na pomyslné smeče. Nijak zvlášť nezazářila Dominika Myslivcová, která by se do role pohledné ženy vlastně vzhledově hodila, jen kdyby uměla lépe hrát. Vanda Hybnerová naopak využila všechen potenciál vedlejší postavy a přidala jí ještě potřebný osobní šmrnc.

Jsou zde zbytečně dlouhé scény o ničem, které chvílemi působí tak, že chtějí tvůrci jen natáhnout celkový čas trvání. A díky těmto pasážím se jim to pocitově opravdu daří. Za zdařilý prvek je možné považovat vnitřní monology postav, které dotváří jejich celkové charaktery a působí komicky.

Bez povšimnutí nelze přejít všudypřítomnou reklamu. Snad v žádném jiném českém filmovém díle není přítomna v tak velkém množství, a tak okatě se na ni neupozorňuje. Je pochopitelné, že každý snímek má nějaké sponzory. Jen snad není nutné nacpat propagaci za každou cenu do každého záběru, když jsou i šetrnější způsoby, jak to provést.

Není to úplně totální propadák, divák se při sledování párkrát upřímně zasměje nad humornými hláškami a situacemi. Samotný nápad snad také není úplně špatný, jen ho chtělo nějak důmyslněji zpracovat. Celé to ale působí, jako by nebyl na natáčení čas a neustále se pospíchalo, protože jinak nelze vysvětlit některé nepovedené scény, které se tam nechaly. Film zachraňují hlavně dobří a zábavní herci v čele s Markem Vašutem, Miroslavem Etzlerem, Jitkou Čvančarovou a Vandou Hybnerovou. Každopádně se rozhodně kvalitou nepodařilo navázat na divácky úspěšný Román pro ženy.

„Tady u nás se ti bude moc líbit, brácho!“

Muž se přece také může nechat svést.

Co? Tohle oblečení že už vyšlo z módy?