Recenze: Doktor Spánek od Stephena Kinga přivádí do kin dílo Stephena Kinga

Osvícení jako moderní road-trip?

Dan se jako malý chlapec projížděl na tříkolce chodbami hotelu Overlook a zbytek života se snaží vyrovnat s událostmi, které se tam staly. Většinu dospělých let (s tváří Ewana McGregora) tráví pod vlivem alkoholu a pokouší se zapomenout na svůj nevšední dar. Nakonec najde trochu klidu v duši a pracuje s umírajícími lidmi, kterým zpříjemňuje poslední momenty života.

Pravým opakem je dospívající Abra (Kyliegh Curran), která, jak už její jméno napovídá (stačí přidat – kadabra), umí dělat kouzla. Alespoň tak tomu říká ona. A své schopnosti si celkem užívá, jelikož jí zatím nepřinesly nic špatného. S Danem se díky své velké síle spojí telepaticky, bohužel “září” tak moc, že přitáhne pozornost i podivného spolku, který se osvícením živí. Vyhledává a zabíjí malé děti, a právě proti tomu musí Dan s Abrou zasáhnout, ovšem především jejich protivnice Rose (Rebecca Ferguson) má také schované pěkné triky v rukávu.

Film sice není nudný, ale se stopáží 152 minut se určitě nezavděčí každému. Výhodou je, že se tu najde dost výrazných herců a vedlejších postav. I když McGregor je někdy až překvapivě nevýrazný a Rosina “rodina” je spíše divná než děsivá, tím pádem jsou tyto charaktery celkem nevyužité. Příběh není vždy zrovna logický, a bohužel je děj servírován a vysvětlován mnohem přímočařeji, než by bylo u takového vyprávění záhodno. Vlastně nás nečeká žádné odhalení tajemství, tajuplné náznaky a myšlenky, které nám budou vrtat v hlavě ještě dlouho po odchodu z kina. Chybí lekačky, což alespoň nedělá z filmu lacinou podívanou, ale třeba mohou někomu vyloženě chybět. Hudba je velmi působivá a umí podráždit nervy, na druhou stranu tempo by klidně mohlo občas být razantnější.

Snímek je velmi jemným hororem.Snímek je velmi jemným hororem a spousta fanoušků tohoto žánru by ho snad ani mezi horory nezařadila. Proti temnotě a násilí už jsme celkem otrkaní, přece jen není rok 1980, kdy mělo premiéru Osvícení. Naopak je Doktor Spánek hojně přirovnáván – a ne náhodou – k temnějším X-Men, protože se tu sdružují lidí s jakousi superschopností, ať už na straně dobra či zla. Kombinace nových prvků s odkazováním na Osvícení nemusí fungovat zrovna na každého, ale Doktor Spánek je přesto důstojným spojením nostalgie a samostatného příběhu.

Pokračování kultovního Osvícení je jiné, i když na něj hojně a s chutí odkazuje. Snaží se být samostatným filmem, což mu jedině prospívá, ale o nic extrémně originálního nejde. Nemá cenu čekat děsivý horor, dočkáte se spíše jen mysteriózního pohlazení, ale nic z Doktora Spánku vás nebude pronásledovat v nočních můrách. I když… pokud máte vanu se závěsem, budete možná pár dnů trochu ostražitější.

Redrum? Jo, rumu jsem fakt asi vypil moc.

Tak tudy mi pořád táhne do pokoje!

70%

Doktor Spánek od Stephena Kinga / Doctor Sleep

Pokračování kultovního Osvícení je jiné, i když na něj hojně a s chutí odkazuje. Snaží se být samostatným filmem, což mu jedině prospívá, ale o nic extrémně originálního nejde. Nemá cenu čekat děsivý horor, dočkáte se spíše jen mysteriózního pohlazení, ale nic z Doktora Spánku vás nebude pronásledovat v nočních můrách. I když... pokud máte vanu se závěsem, budete možná pár dnů trochu ostražitější.