Recenze: Irčan je Netflixova tři a půl hodiny dlouhá podívaná, která má nádech starých klasických gangsterek

Napomáhá tomu i složení Scorsese, De Niro a Pesci.

Jak se opět potvrzuje, tato trojka je zaručeným receptem na úspěch (viz třeba Mafiáni). Když k tomu pak ještě přidáte Pacina, je jasné, že to bude velkolepá podívaná. A právě tyto velikány opět po dlouhé době spojuje Irčan, nové dílo z produkce Netflixu, za kterým stojí již zmíněný Martin Scorsese (Taxikář, Zuřící býk, Mafiáni atd.).

Ten ve svém tři a půl hodiny dlouhém snímku vypráví život Franka Sheerana, přezdívaného Irčan nebo Ir. Inspiruje se zde stejnojmennou knihou Charlese Brandta. Frank Sheeran byl nájemný vrah ve službách americko-italské mafie, který zabil více než pětadvacet lidí. Osudným se mu však stalo zavraždění Jimmyho Hoffa, prezidenta amerického odborového svazu Teamster.

Samotný příběh je už od samého začátku vyprávěn ústy samotného Sheerana v podání De Nira v již zestárlém věku.Samotný příběh je nám pak už od samého začátku vyprávěn ústy samotného Sheerana v podání De Nira v již zestárlém věku. Setkáváme se s ním v domově důchodců, kde se pouští do vykládání svého životního osudu. Tím celý film nabývá unikátního nádechu, kdy máme obdobný pocit, jako když nám dědeček začne vyprávět nějakou příhodu ze svého mládí (ale tedy jakou příhodu!). Tím tvůrci, hlavně tedy scénárista Steven Zaillian (Schindlerův seznam), udržuje naši pozornost na jedné straně, na druhé straně má však díky tomu celá podívaná poměrně zdlouhavý spád.

A to u tří a půl hodinové stopáže není zrovna výhra. Jenže Zaillian nabízí poutavý děj, který i přes pomalý spád drží pozornost, a to hlavně díky skvěle napsaným dialogům a dobře vykreslené atmosféře. Je však také fakt, že Irčan je možná o něco lépe stravitelný, když si ho divák promítne nadvakrát.

Mimo tento menší nedostatek (dá-li se to vůbec nazvat nedostatkem) však Scorseseho nový počin nabízí spoustu pozitiv. Většina z nich se váže k hvězdnému obsazení, do kterého, jak se zdá, Scorsese obsadil skoro každého hollywoodského herce italského původu. Celému tomu vévodí Robert De Niro coby Frank Sheeran čili titulní Irčan. De Niro zde podává jeden ze svých nejlepších výkonů za poslední dobu. Pomáhá i fakt, že jeho role zde poměrně odlišná od jeho obvyklých, není tu, jako většinou, velkým bossem, ale pouhým vojákem, který plní rozkazy. De Niro také dobře zachycuje proměny své postavy skrze léta, čemuž napomáhají i speciální efekty.

V druhé řadě je tu pak Joe Pesci coby mafián Russell Bufalino. Pesciho úloha opět nabízí odlišnost od jeho klasik. Kdo ho zná jako neurotického Harryho ze Sám doma, bude překvapen nad jeho uklidněností a smířeností. Na druhé straně pak Al Pacino jako Jimmy Hoffa, který doplňuje ústřední trio, je chaotický a roztěkaný. Zkrátka všichni tři zmínění pánové podávají nadstandardní výkony a dohromady působí na plátně velmi přirozeně a nenuceně, skoro jako by dialog byl jejich vlastní. Pomáhají jim i jejich kolegové ve vedlejších rolích jako například Ray Romano, Bobby Cannavale, Harvey Keitel a mnozí další.

Velkou úlohu zde pak také hrají vizuální efekty. Hlavně tedy ty omlazující. Pomocí tzv. De-aging technologie se tvůrcům povedlo ze sedmdesátiletých starců udělat jejich mladší verze. A ty se liší skrze léta, neboť příběh se odehrává ve zhruba čtyřicet let dlouhém časovém rozpětí. I když tento průlomový de-aging po většinu času věrohodně a autenticky zachycuje mladší rysy hlavních hrdinů, tak občas trochu pokulhává. V některých záběrech je totiž znát, že i přes to, že mají herci zdánlivě mladé obličeje, tak jejich těla jsou těly starců. To samé platí i o jejich pohybu a chování, což občas trochu vyvádí z míry.

To však nic nemění na tom, že Irčan je velmi povedené dílo po všech stranách. Napovídá tomu ostatně i vhodně zvolený hudební doprovod, za kterým stojí Robbie Robertson (Vlk z Wall Street). Ten nabízí chytlavý a dobový soundtrack, který dobře podtrhuje celkovou náladu filmu a vytváří klasickou gangsterskou atmosféru.

Scorsese a spol. zkrátka opět nezklamali a přinesli jeden z nejkvalitnějších filmařských počinů letoška. Irčan uchvátí nejen zásluhou poutavě odvyprávěného a zajímavého příběhu, ale hlavně díky atmosféře, která se podobá té z klasických kultovních gangsterek. Hvězdné trio De Niro, Pesci a Pacino je pak jen třešničkou na dortu. Jediné, co však může trochu dělat problém, je tří a půlhodinová stopáž, ale i to se přelouská, neboť tohle dílo za to opravdu stojí.

Ve snímku se najde spousta památných proslovů.

Výjimkou nejsou ani skvěle napsané dialogy.

A jsou tu i scény, ve kterých nejsou potřebná žádná slova.