Recenze Špindl 2: Balaš pokračování určitě prospěl, jeho snímku však chybí děj

Všude dobře, ve Špindlu nejlíp.

Tím heslem se nejspíše řídili i tvůrci v čele s režisérem Radkem Balašem, kteří se rozhodli vytvořit pokračování k zimnímu dobrodružství z prostředí Špindlerova Mlýna. Tentokráte se sem však vydávává Renata (Kateřina Kaira Hrachovcová) se svým ryze ženským kurzem, který zde má mít očistnou kůru. Dále jí na hory následuje manžel (Radim Fiala) a jeho vzdorující čtrnáctiletá dcera (Anna Čtvrtníčková) Mezi návštěvníky patří i lékařka Sylvie (Hana Vágnerová) nebo nadějný mladý hudebník (Milan Peroutka). Nechybí ani chlapi z horské služby, kteří to celé zachrání.

Jenže tenhle snímek opravdu moc nezachrání (ani změna režiséra). Tedy, nejde o zcela špatné dílo, ale i tak po mnoha stránkách pokulhává. Například jak je již vidět z krátkého shrnutí děje, že on tam vlastně moc žádný děj není. Respektive v celém filmu nenalézáme žádnou spojující myšlenku, která by propojovala příběh do celku. Jediné, co mají jednotlivé minipříběhy společné, je místo, kde se odehrávají. K závěru sice přichází neodvratný napínavý dramatický moment, ale ten je sám o sobě, stejně jako jeho vyústění, bohužel dosti předvídatelný.

To se však nedá říci o některých hereckých výkonech, které jsou chvílemi spíše nepředvídatelné. Třeba takový Peroutka se sice snaží hrát (a občas mu to i jde), ale bohužel i přes to podává poměrně podprůměrný výkon. Příkladem může být třeba scéna, kdy jakoby naštvaně zavěsí telefon, ale je to tak prkenné, že mu to moc nevěříme, nebo jeho podivuhodné kocovinové probuzení po párty. Nepomáhá ani fakt, že většinu rolí sdílí se skupinkou zestárlých rockerů, kterým velí Jakub Kohák. Není v tom však sám.

Velkým pozitivem je titulní Špindl.Hrachovcové mimika v obličeji a její pokusy o hraní, jsou pak takovým oříškem Snaží se třeba tvářit překvapeně nebo smutně, ale když má člověk plastikou ztuhlý obličej, jde to ztuha. Samostatnou kapitolou jsou pak její „ženy na vrcholu“ v čele s navrátivší se Jitkou Sedláčkovou. Ty pouze neustále ječí, drží v rukou drahé kameny nebo se snaží dýchat skrze vagínu a zkrátka ději, kromě extrémně trapně působících momentů, nic moc nepřináší. Ale na druhou stranu se zdá, že se je film vlastně ani nesnaží brát vážně, což vlastně ani moc nejde.

Zpět k hercům, aspoň na chvíli. Jejich výkony mají totiž poměrně širokou škálu, a tak tu kromě těch ne příliš povedených najdeme i některé kvalitnější. Nejvýraznější je bezesporu Hana Vagnerová coby doktorka Sylvie. Vagnerová podává poměrně solidní výkon a dostává tak snímek aspoň do průměru. Pomáhá jí i charismatický Radim Fiala, kterému možná trochu prospívá i spárování se Čtvrtníčkovou a Hrachovcovou, neboť vedle nich působí jako takové milé osvěžení. Dobrý pocit ze sebe může mít i Filip Blažek, který je jako vždy standardní a nezklame. Překvapivě pobaví i Alice Bendová, která se vrací jako místní nymfomanka a zdá se, že jí tato úloha prostě sedí. V neposlední řadě pak stojí za zmínku i Jan Čenský, který má sice jen epizodní, ale za to památnou roli.

Velkým pozitivem je titulní Špindl, který jako i v jedničce všechno zachraňuje. Jako vždy to sice trochu působí jako reklama na titulní zimní středisko, ale je nám to vnuceno tak nenásilně, že to vlastně ani nevadí.

Špindl 2 je po Ženské na vrcholu letos již druhou českou zimní horskou komedií. A i když nejde o moc velkou slávu, tak je z těch dvou jednoznačně tím lepším. Je vidět, že Balaš se snažil, a jeho režie vlastně této filmové sérii pomohla. Snímek pokulhává hlavně díky nedostatku smysluplného děje a rozmanitým hereckým výkonům, ve všech smyslech slova. S jistotou lze však říci, že česká filmová scéna letos vyprodukovala i mnohem horší díla a v porovnání s nimi je Špindl 2 poměrně pohodová podívaná.

„Nepojedem letos lyžovat do Špindlu?“

„Tak to bude 250 Kč slečno.“

Krásné vrcholy, to je ten nejhezčí výhled.