Recenze: Šťastný nový rok je poměrně milá podívaná, které však škodí český dabing

Zase hory.

Máme tu v letošním roce v pořadí už třetí česko-slovenský film, který se odehrává v horském prostředí. Tentokráte se po Ženské na vrcholu opět vydáváme na svátky do Tater, ovšem v mnohem zdařilejším provedení. Tedy to platí povětšinou, i zde se totiž občas najdou ne úplně povedené a trochu křečovité momenty.

Sledujeme zde skupinku česko-slovenských kamarádů, kteří se vydávají slavit Silvestra do Tater.Režisér Jakub Kroner a scenáristka Adriana Kronerová se však snažili o konzistentní a kvalitní podívanou, a to se jim převážně podařilo. Samotný příběh je sympatický a nepostrádá logiku, jak tomu občas v domácí tvorbě bývá. Sledujeme zde skupinku česko-slovenských kamarádů, kteří se vydávají slavit Silvestra do Tater. Najdeme tu Hanu, kterou těsně před Vánoci opustil přítel, Báru a s manželem a dcerkou a Marcelu s maminkou Helenou a dcerou Nelou. Ti jsou pak ubytováni v luxusním hotelu, který vedou jejich přátelé Veronika a Milan. Ve stejnou dobu však přijíždí do hotelu i jeho nový majitel se svým řidičem, kteří si záludně prohodí role. Marcela tu pak potkává svého bývalého muže s jeho novou mladičkou přítelkyní a na scéně se objevuje i stará láska babičky Heleny.

I když je pak v ději několik menších samostatných linií, tak se všechny vzájemně prolínají a dávají dohromady ucelený příběh. Ovšem najdou se tu sem tam scény, nad kterými se pozastavíme, a převládá u nich trochu trapnost. Jako příklad může posloužit nakupování nového oblečení pro smutnou Hanu, která u sebe měla pouze letní oblečení, protože plánovala jet na Maledivy s bývalým přítelem. Samotná nakupovací montáž je zkrátka nepotřebná a působí křečovitě.

Ovšem najdou se zde i sympatické a vtipné gagy. Třeba tatínek, který někde neustále zapomíná dcerku, naštvaná maďarská rodinka, zlatokopka influencerka nebo beznadějný řidič, který hraje nového majitele hotelu. Z toho pak vznikají četné komické momenty, které oživují celý film. Nejde však o nějak potřeštěné momenty, u kterých se popadáme za břicho, ale spíše situace ze života, díky čemuž působí humor nenuceně a neagresivně. Zkrátka tvůrci netlačí příliš na pilu, což je pozitivní.

Za kladné lze hodnotit i herecké výkony, které jsou převážně kvalitní. Nejsilnější duo tvoří Jakub Prachař a Gabriela Marcinková coby majitelé hotelu. Už od první scény, kdy Prachař neúspěšně zdobí stromeček, působí věrohodně a jejich výkony jsou přirozené. Navíc pak neurotický Prachař a rozvážná Marcinková společně tvoří sehraný tým. V druhé řadě tu pak máme herecké předáky Emílii Vašáryovou a Jiřího Bartošku. Oba hrají s lehkostí a mají nesporné charisma, které přenášejí i na plátna. Výrazný výkon podává i Zuzana Norisová. Nejslabší jen naopak Tatiana Pauhofová, která je zkrátka nepřesvědčivá a některé její momenty, jako třeba když pláče kvůli rozpadlému vztahu, jsou trochu nepovedené. V dalších rolích se tu pak objevují Antónia Lišková, Anna Kadeřávková, Ján Koleník, Tomáš Maštalír či Petr Vaněk.

I když se herci snaží, a podávají vesměs dobré výkony, tak je však (bohužel pro českého diváka) podkopává český dabing. Stačí si pustit český a slovenský trailer a je hned znát obrovský rozdíl. Nedabovaná slovenská verze je čistší a logický zní prostě autenticky. Český dabing je opravdu nepovedený a kazí celý dojem. Navrch toho jsou pak někteří herci nadabování sami sebou (jako třeba Norisová) a jiným zní z úst cizí hlas, který k nim vůbec nesedí. Nemluvě pak o tom, že někteří slovenští herci jsou nadabovaní (Pauhofová, Marcinková, Maštalír nebo již zmíněná Norisová) a jiní (jako třeba Vašáryová) nejsou a mluví „po slovensky.“ Nedává to vůbec smysl a na nesmyslnosti to nabývá ještě více, když máme postavu babičky mluvící slovensky a její dcera a vnučka mluví dabovanými hlasy česky. Tento nepochopitelný trend se v poslední době objevuje neustále ve filmech z „česko-cizí“ produkce.

Nehledě na to je však Šťastný nový rok poměrně sympatická a oddychová podívaná. Z letošní tuzemské sezónní nabídky jde zcela určitě o jedno z těch lepších děl. Herecké výkony jsou poměrně kvalitní, příběh smysluplný a neurazí, humor přiměřený, soundtrack chytlavý a prostředí Tater kouzelné. Akorát škoda toho nepovedeného dabingu, který strhává „české“ verzi celkovou kvalitu a úroveň.

Tak, a teď uděláme všichni anděly ve sněhu!

Je libo jahůdku?

Cože?! Ty jsi těhotná?