Recenze: Děda postrach rodiny odradí křečovitým humorem. Hloupý příběh nezachrání ani hvězdné obsazení

Když válčí dědeček a vnuk, servítky jdou stranou. A kvalitní komedie zřejmě také.

Režisér Tim Hill, který se v minulosti podepsal pod komediemi Alvin a Chipmunkové nebo Garfield 2, nyní představil nový film. Děda postrach rodiny svým názvem sice navazuje na bezpočet komedií o problematických členech rodiny, avšak humorem nestačí ani jediné z nich.

Už dějová linka napoví, že od Hilla nic jiného než oddechovku ani tentokrát očekávat nelze. Paličatý děda (Robert De Niro) příliš nezvládá chod domácnosti, a tak si ho dcera (Uma Thurman) nastěhuje k sobě. Že je dědeček v domě výhra? To si zpočátku myslí i Peter (Oakes Fegley). Opak se ale stane pravdou, jakmile musí Peter dědovi uvolnit svůj pokoj. A tak začíná nesmyslná infantilní mezigenerační válka trvající bezmála sto minut.

I když už samotná zápletka film zařazuje do kategorie křečovitých amerických komedií, mohly by ji vytáhnout o něco výše situační humor nebo silné herecké obsazení. Po prvních minutách snímku je ale jasné, že ani k jednomu v Hillově případě nedošlo.

I herci mimořádných kvalit jako Robert De Niro, Uma Thurman nebo Christopher Walken působí nesympaticky a hloupě.Dialogy postav jsou natolik nefunkční a situace, kterých jsme svědky tak absurdní, že i herci mimořádných kvalit jako Robert De Niro, Uma Thurman nebo Christopher Walken působí nesympaticky a hloupě. Černého Petra si vytáhla bezpochyby Uma Thurman, která se představila v roli hysterické americké matky schopné snad lepších ninja úskoků než v Tarantinových filmech.

Humorné situace ve filmu nepůsobí nikterak vtipně – buď se jedná o nesčetněkrát přehrávané repliky známé všem, kteří kdy viděli nějakou americkou komedii nebo pseudovtipné momenty, které v publiku spíše, než úsměv vyvolají zmatenou obličejovou křeč. Scénář, jehož ústředním hrdinou je rozmazlený kluk, který jedná bez rozmyslu a úcta k druhým je mu cizí, ani nemohl dopadnout lépe. Náznaky na přesah a myšlenky, které stojí za to vyslat do světa, se sice objevují, ale pod tíhou nezvedeného humoru jdou okamžitě ke dnu.

Robert De Niro jako bývalý stavař, který teskní po své práci i zesnulé manželce.

Uma Thurman jako neustále vyšilující matka toužící po rodinné idylce.

Děda a vnuk si zadělají na pěkné průšvihy.