Recenze: Rozhněvaný muž s Jasonem Stathamem sází na netradiční vyprávění jinak standardní zápletky akčního filmu

Některé lidi je lepší nedráždit.

Patrick Hill (Jason Statham) se nechá zaměstnat u bezpečnostní firmy převážející velké sumy peněz poté, co firma, ve které dříve pracoval, zkrachovala. Práce je to mnohem nebezpečnější, než by se mohlo zdát, jelikož čas od času na vozy převážející peníze zaútočí skupina ozbrojených zlodějů. Když zanedlouho dojde k podobné situaci, Hill všechny útočníky snadno vyřídí a stane se tak velmi respektovaným zaměstnancem. Zároveň ale začne některým kolegům docházet, že na Hillovi něco nehraje. Později se ukáže, že Hillova minulost a jeho záměr nastoupit do zmíněné firmy jsou zcela jiné, než se mohlo původně zdát.

Novinka s Jasonem Stathamem je vskutku pozoruhodným snímkem z několika důvodů. Jelikož ho režíroval Guy Ritchie, mohli byste čekat, že v něm bude vedle slušné akce i dostatek humoru. Tak tomu ovšem v tomto případě není. Rozhněvaný muž je velice vážným akčním thrillerem, který v podstatě žádný humor nemá, možná pouze v případech, kdy Jason Statham buď někoho odbije hláškou či efektivně porazí nějakého protivníka.

Snímek staví na tom, že v podstatě jednoduchý příběh nevypráví lineárním způsobem.Nejvíce však na výsledku vyniká pojetí celého příběhu. Snímek staví na tom, že v podstatě jednoduchý příběh nevypráví lineárním způsobem, ale po kouskách a na přeskáčku. Jde tak v podstatě o velmi podobný způsob vyprávění, jako například v Pulp Fiction, ovšem s tím rozdílem, že zde jsou všechny části mnohem více propojeny, protože dohromady tvoří jeden soudržný celek.

Právě tato nelineárnost diváka vtáhne, jelikož se během sledování snažíme pomocí různých nápověd a náznaků přijít na to, co se vlastně děje. Kdyby byl příběh postaven klasicky lineárně, šlo by o takový standardní akční thriller, ve kterém by překvapivě ani nebylo velké množství akce. Přeskakování v ději a hraní si s tím, jakým způsobem a kdy přesně určité momenty odhalit, však dělá Rozhněvaného muže mnohem zajímavějším. Absence velkého množství akce tak nevadí, jelikož divák je zaujat především tím, jak spolu vše vlastně souvisí.

S tím může na druhou stranu přijít i určité negativum, když později zjistíte, že jde vlastně o poměrně standardní zápletku, která je v akčních thrillerech velmi častá. Aniž bychom vyzrazovali děj, tak je poněkud zvláštní, že obličej Hilla nebyl nikomu povědomý vzhledem k celkovému kontextu příběhu. Za negativum by se mohl označit i fakt, že postavě Jasona Stathama není snadné zcela jednoznačně fandit od okamžiku, kdy zjistíme, že ani on není vyloženě kladná postava, která je pouze silně naštvaná. Na druhou stranu to ale dělá jeho charakter svým způsobem zajímavý čili sympatie či naopak nesympatie se zde prolínají, což bylo pravděpodobně do určité míry záměrem tvůrců.

Rozhněvaný muž se mohl velice snadno stát zcela běžným a standardním akčním thrillerem, který není vyloženě napěchovaný akcí. Nicméně akce, i když je slušná, není tím nejvýraznějším aspektem filmu. Je to právě onen nelineární způsob vyprávění, který z něj dělá mnohem zajímavější podívanou, jelikož nám je zápletka odhalována postupně a z různých úhlů pohledu, což si získá divákovu pozornost po většinu stopáže. Ve své podstatě jde ale stále o poměrně prostý příběh typický pro daný žánr (jednoduché motivy a jednoduché vedlejší postavy), s čímž by měl divák rozhodně počítat předem. Pokud byste tedy rádi viděli nějaký klasický akční thriller, který je ale podán v nestandardní formě, Rozhněvaný muž by vás mohl velmi příjemně překvapit.

Jak asi přijme Hilla nový kolektiv?

Rozhněvaný muž
(Foto: Metro-Goldwyn-Mayer)

Jednoho z Hillových parťáků ztvárňuje herec Josh Hartnett.

Rozhněvaný muž
(Foto: Metro-Goldwyn-Mayer)

V tenhle moment by měl každý čelem k hlavni pistole Jasona Stathama vědět, že je naprosto v háji.

Rozhněvaný muž
(Foto: Metro-Goldwyn-Mayer)
75%

Rozhněvaný muž / Wrath of Man

Rozhněvaný muž se mohl velice snadno stát zcela běžným a standardním akčním thrillerem, který není vyloženě napěchovaný akcí, nicméně akce, i když je slušná, není tím nejvýraznějším aspektem filmu. Je to právě onen nelineární způsob vyprávění, který z něj dělá mnohem zajímavější podívanou, jelikož nám je zápletka odhalována postupně a z různých úhlů pohledu, což si získá divákovu pozornost po většinu stopáže. Ve své podstatě jde ale stále o poměrně prostý příběh typický pro daný žánr (jednoduché motivy a jednoduché vedlejší postavy), s čímž by měl divák rozhodně počítat předem. Pokud byste tedy rádi viděli nějaký klasický akční thriller, který je ale podán v nestandardní formě, Rozhněvaný muž by vás mohl velmi příjemně překvapit.