Recenze Klícka: Aby se vám toto rodinné drama dostalo pod kůži, musíte na něj mít tu správně zvláštní náladu

Vítejte v psychickém pekle.

Toto drama se odehrává na konci 80. let 20. století a vyloženě si libuje ve vytváření tísnivé atmosféry. Režii a scénář obstaral Kanaďan Sean Durkin, který v roce 2011 debutoval snímkem Martha Marcy May Marlene v hlavní roli s Elizabeth Olsen.

Investiční bankéř Rory přesvědčí celou rodinu k přestěhování se z domu v Americe do anglického sídla na venkově. Domnívá se, že se mu zde podaří lehce zbohatnout díky výnosnému obchodu a dostane se tak mezi členy vyšších společenských vrstev. Přestože má jeho žena Allison pochybnosti, snaží se manželovi vyjít vstříc. Jenže ten je ochoten na úkor tohoto snu obětovat téměř cokoliv, dokonce i blaho svých nejbližších. Idyla se postupně začne vytrácet, rozpočet se snižuje a situace začíná být čím dál tím neúnosnější.

Tempo vypravování je po celou dobu dost pozvolné. Ze začátku fakticky téměř stojí a teprve ke konci nabírá na větší gradaci. Důraz je totiž dáván hlavně na nastínění atmosféry, a ta je skutečně velmi tíživá. Zpočátku příjemná nálada v rodině se po přestěhování velmi rychle mění. Matce se nelíbí povrchnost lidí ve společnosti, ve které se pohybuje její manžel, dcera Sam se začne oddávat alkoholu a večírkům a syn Ben nezapadl do nóbl školy a cítí se osamělý.

Tento ponurý dojem dotváří i samotný dům, který je příliš veliký, starý a občas se v něm dějí zvláštní věci. Záhadně se v něm odemykají dveře, jsou v něm tajné chodby a podobně, takže to chvílemi může působit tak, že v něm straší. Pokud divák dopředu netuší, o jaký žánr se jedná, klidně si může myslet, že půjde o duchařský film. Tomu nahrává i ne úplně vlídné počasí typické pro Velkou Británii.

Tvůrcům se podařilo ukázat hlubší rozměr něčeho tak zdánlivě prostého, jako je stěhování.Tvůrcům se podařilo ukázat hlubší rozměr něčeho tak zdánlivě prostého, jako je stěhování. Ačkoliv se jedná v podstatě o jednoduchou zápletku, funguje dobře. Děje se tak prostřednictvím skvěle minimalistické práce herců, detailní hry se stíny a světlem a velmi zneklidňující hudby.

Britský herec Jude Law v roli Roryho podává neuvěřitelný výkon, ostatně jako vždy. Navzdory tomu, že jeho postava vyrostla v chudých poměrech, dokáže využívat své charisma k tomu, aby upoutal pozornost lidí z vyšší společnosti a vmanévroval je k prodeji či koupi. I když to znamená, že musí občas zalhat a chlubit se něčím, co nemá. Zároveň se snaží být pozorný manžel a příkladný otec, v konečném důsledku v tomto směru však selhává. Pozadu ovšem nezůstává ani zbytek jeho filmové rodiny – Carrie Coon jako Allison a jejich děti Oona Roche (Sam) a Charlie Shotwell (Ben). Jen z jemných gest a mimiky manželů dokážete snadno poznat, jak se cítí.

Drama Klícka na první pohled nejspíše zase tak nezaujme, zvlášť diváky, kteří vyžadují neustálou akci a svižné tempo. Těm se dokonce může stát, že snímek po několika prvních minutách vypnou nebo u něj usnou. Jestliže se vám však podaří nahlédnout pod zdánlivě prostou zápletku, pochopíte, jak děsivý rozměr tento příběh ve skutečnosti má. Ukazuje se nejenom složitost vztahů mezi jednotlivými členy v rodině. Manželé i děti mají vlastní problémy, které musí řešit a vzájemně se nedokážou podržet. Střetává se zde také materiální svět s tím duchovním. Objevuje se i téma odcizení a neschopnosti ztotožnit se s nějakou společenskou skupinou. Pokud vás tento druh hlubší analýzy emocionálního nitra lidí zajímá, baví vás sledovat propracované detaily filmařů a máte na tento žánr zrovna vhodnou náladu, přijdete si na své.

Ten moment, kdy si člověk uvědomí, že všechno to předstírání nemá smysl.

Klícka
(Foto: Aerofilms)