Recenze Supernova: Colin Firth a Stanley Tucci dokazují, že zahrají skvěle cokoliv, scénář a režie za nimi však zaostávají

Kam až jsme ochotni zajít kvůli lásce?

Homosexuální pár se rozhodne vyrazit v obytném voze na cestu po Anglii a během toho navštívit svou rodinu a přátele. Protože Tuskerovi, který je spisovatelem, diagnostikovali ranou fázi Alzheimerovy choroby, jedná se i o vzpomínkovou cestu na oblíbená místa. Vrcholem celého výletu má být klavírní koncert Sama. Přestože spolu chtějí trávit každou volnou chvilku, ukazuje se, že má každý trochu jiný přístup k této nemoci. Tusker má totiž v plánu něco, co Sama pořádně naštve.

Hlavní hrdinové neustále rozjímají nad hvězdami, přírodou a vedou intimní rozhovory.Dějově se toho vlastně moc nestane. Hlavní hrdinové spíš neustále rozjímají nad hvězdami, přírodou a vedou intimní rozhovory. Tomu odpovídá i zvolené tempo, které je velmi rozvláčné. Kamera často dlouze sleduje nehybná panoramata a podobně, takže se divák chvílemi může začít vyloženě nudit. Tvůrci se snaží rozebrat jeden těžký námět – konkrétně to, jak se vyrovnává člověk a jeho okolí s vážnou nemocí, ale z nějakého důvodu se jim to tak úplně nedaří.

Oscarový herec Colin Firth a žádaný hollywoodský herec Stanley Tucci bezpochyby patří mezi největší filmové hvězdy současnosti. Tentokrát se představili v pro ně ne zcela typických rolích. Protože jsou dobrými kamarády i v soukromém životě, zřejmě jim nedělalo takové potíže zahrát vzájemnou náklonnost. Ačkoliv je velký rozdíl mezi láskou mezi partnery a přáteli.

Fanynky roztomile upjatého Marka Darcyho z Deníku Bridget Jonesové budou jedině rády, že se nedočkáme nějakých erotičtějších scén. I když vztah ústředního dua působí důvěryhodně i tak. Kvůli nedostatečně propracovanému scénáři, který tyto dvě postavy nevykresluje dostatečně podrobně, se s nimi však nedokážeme tak úplně ztotožnit.

Téma homosexuality se obecně ve snímku moc neřeší. Hlavní hrdinové si zkrátka nejspíše celý život žili šťastně a spokojeně. A nikdy nenarazili na problém, který by souvisel s jejich orientací, což je v dnešní době stále celkem nepravděpodobné.

Nejpůsobivější scéna je potom ta, ve které Sam čte Tuskerův proslov k rodině a přátelům a jeho partner stojí vedle něj, ale čtení mu už tak úplně nejde. V něm vyznává lásku svému protějšku a děkuje celé rodině za to, že je taková, jaká je. Kdyby to říkal samotný původce zprávy, tak velký dojem by to nejspíše neudělalo. Třebaže mají následné události mnohem vážnější charakter, nejsou už tak emotivní jako výše zmíněná scéna.

Závěr totiž vyzní tak nějak do ztracena, což je škoda, protože by to měl být vrchol celého filmu. Rozloučení s blízkou osobou není nikdy snadné. Divákovi se nic nedává na zlatém podnose a konec si musí vysvětlit sám. I když je nejpravděpodobnější pouze jeden výklad. Působivé klavírní skladby poskytují dobrý základ pro pořádnou dávku emocionálních výlevů, ale nakonec se tak nestane.

Komorní snímek sází především na kvalitní herecké výkony a hlubokou myšlenku. Citlivým způsobem přibližuje pocity staršího gay páru, který postupně rozděluje zhoršující se zdravotní stav jednoho z nich. Ukazují dlouhodobou lásku dvou lidí, tím pádem tyto pocity pochopí nejvíce spíše starší diváci. Líné tempo si libuje v dlouhých konverzacích a záběrech na přírodu, nicméně to působí příliš monotónním dojmem. Poměrně slibný námět by se dal využít lépe. Režisér a scenárista Harry Macqueen měl více zapracovat na zpracování. Pokud však máte rádi skromnou atmosféru, Colina Firtha a Stanleyho Tucciho a nevadí vám pomalejší vypravování, Supernova pro vás nebude zklamáním.

„To mi přece nemůžeš udělat…“

Supernova
(Foto: BBC Films)