Recenze – Venom 2: Carnage přichází nabízí spoustu křečovitého humoru a rozvleklý děj

Venomův potomek přichází.

Ano, podle komiksů je Venom vskutku rodičem Carnage. A jak už název napovídá, s tím se ve svém pokračování utká tento přecitlivělý černý mimozemský tvor, který si rád dá ke sváče člověka. V sequelu nesoucím název Carnage přichází sledujeme neúspěšného novináře Eddieho Brocka a jeho parazitujícího „spolubydlícího“ Venoma, jak se spolu postupně sžívají po událostech předchozího filmu. Jejich vzájemná dynamika je i nadále sympatická a působí jako takový hravý nesourodý pár. Jenže tentokráte se do hry přidává Cletus Kasady a jeho krvavě červený symbiot Carnage, kteří jim zkříží cestu, protože k nim mají svou osobní vendetu.

Režisér Andy Serkis toto vzájemné pouto mezi těmito dvěma postavami ilustruje velmi dobře a jejich motivy jsou zřetelné. I díky tomu zde představuje kompetentního záporáka v podobě Kasadyho/ Carnage. Ale to je tak zhruba vše. Jinak však Serkis a scenáristka Kelly Marcel nabízí poměrně unylý a zdlouhavý příběh (což se jim povedlo i přes jeho krátkou devadesátiminutovou stopáž), který zkrátka moc nenadchne.

Jediného, co ho vyzdvihává, jsou herecké výkony. Tom Hardy jako posledně odvádí solidní výkon, jehož nejsilnější stránkou se zde stává fyzický humor. Výrazným oponentem se mu pak stal Woody Harrelson v roli Kasadyho/ Carnage. Harrelson se v postavě sériového vraha opravdu vyžívá a představuje věrohodného maniaka. Jeho výkon rozhodně patří mezi to nejlepšího z celého filmu. Dobrý je i zbytek hereckého obsazení, zejména pak Stephen Graham jako konfliktový, ale pozitivní polda.

Vedle herců jsou pak jednou z nejdůležitějších součástí celé podívané vizuální efekty. I když jsou tyto povedené a kvalitně zpracované, tak se z nich nejde zbavit dojmu, že s Venomem je něco v nepořádku. A opravdu je to tak, když ho divák porovná s jeho verzí v prvním snímku, vypadá zkrátka odlišně. Jako by ho snad tvůrci chtěli udělat méně děsivým, což bohužel dost ubírá z jeho povahy. To podporuje i celkový způsob, jak byla tentokráte tato postava napsána. Venom je tu spíše takovým emocionálním a přecitlivělým šaškem. Všechno jeho chování, i to, že chce jíst lidi, pak spadá do křečovitého humoru a potupně snižuje jeho charakter.

Naopak Carnage je správně děsivý, jak vizuálně, tak co se týče jeho samotné postavy. Cletus Kassidy je přesně takovým brutálním zabijákem, jakého si tato postava zasloužila. A tak nejde než uvažovat nad tím, zda nebyla povaha Venoma umírněna na úkor té Carnageovi, aby vedle něj působil přeci jen o něco mileji a diváci tak měli důvod mu fandit, i když v komiksech jsou oba stejně nechutní a krvelační. Je však škoda, že se tvůrci rozhodli jít tímto směrem, ubrali tak celé podívané osobitost.

Venom a postavy kolem něj nejsou PG13 a zasloužili by si tak poněkud dospělejší pojetí.Ostatně, tento prvek se odráží na celém snímku, jemuž zkrátka neprospívá PG13 hodnocení a daleko více by mu slušelo to R. Postavy, jejich jednání i celkový koncept příběhu jsou příliš opatrné, což je až moc bolestivě znát. I když je Carnage brutální, tak stejně není nic ukázáno explicitně. Je to všechno velká škoda, neboť již z komiksové předlohy je znát, že Venom a postavy kolem něj nejsou PG13 a zasloužili by si tak poněkud dospělejší pojetí.

Toto mírné zklamání a celkový zážitek z podívané pak bohužel trochu podporuje i celkově ne příliš zajímavý a nekoherentní příběh, u kterého to, jako minule, vypadá, že ve střižně zůstalo na podlaze mnoho nevyužitého materiálu. Vyprávění je sice o něco smysluplnější než posledně, ale i tak mu mnoho chybí. Postavy jednají zvláštně až neracionálně, smysl takové Shriek (družka Carnage) v příběhu je zcela neopodstatněn a závěrečná bitva je neskutečně uspěchaná a zkrátka zvláštní.

Mnohé by se dalo vytknout právě tomuto „velkolepému“ finálnímu souboji mezi Venomem a Carnagem. Jako je již u těchto blockbusterů klasikou, jde i zde o nepřehledný CGI zmatek. A ony počítačově vytvořené scény jsou sice z technického hlediska působivé a povedené a jejich vizuální stránka je mnohdy opravdu úchvatná a plná výjevů jako ze stránek komiksů (tvůrci si s tím v tomto ohledu skutečně pohráli), ale je jich zkrátka přehršel. Souboj je díky tomu trochu nudný, i když se postavy i tvůrci snaží sebevíc učinit ho zajímavým a oživit ho na oko neotřelým dialogem. Hlášky obou symbiotů se však bohužel míjí účinkem.

Konečný výsledek pokračování Venoma tak přinejmenším zamrzí. Andy Serkis měl v rukou obrovský potenciál, který se mu bohužel povedlo promarnit. Utahaný ostříhaný příběh uměle namontovaný na PG13 rating zkrátka tomuto symbiotovi ani jeho titulnímu potomkovi nesluší. Nejsvětlejší stránkou jsou pak silné herecké výkony, a to jak ze strany Hardyho tak Harrelsona, kteří se oba ve svých rolích dost vyžívají, což je jen dobře. O úplnou katastrofu sice nejde, najde se zde i několik silných stránek a pozitiv (vizuální efekty, soundtrack a pár výrazných momentů v příběhu), jako celek však tato podívaná bohužel za moc nestojí. Vyzdvihává jí až neuvěřitelná potitulková scéna, na kterou se skutečně vyplatí si v kině počkat.

Jestli cekneš, tak tě probodnu.

Venom 2: Carnage přichází
(Foto: Sony Pictures Entertainment)