Recenze Duna: Život za vesmírné koření. Villeneuveova Duna je novým milníkem sci-fi žánru

V dalekém galaktickém impériu se šeptá, že se naplnilo proroctví.

Krajinou zalitou pískem rezonuje dunění a vzduchem poletují třpytivé částice vzácného koření. Signalizovat to může jediné. Do kin vstupuje Duna, jeden z nejočekávanějších filmů letošního roku, o němž už měsíce vedou filmoví kritici i fanoušci sci-fi vášnivé diskuse. Příběh inspirovaný knihou Franka Herberta ze šedesátých let se totiž už pár desetiletí žádnému tvůrci nepodařilo přenést do audiovizuální podoby tak, aby byl uvěřitelný, funkční a diváci měli pocit, že jim ohromující vesmírné impérium ožívá před očima. Denis Villeneuve však dokázal, že to možné je. A jeho Duna nezůstává jen u vytvoření fantastického světa nebo vzniku kultovního filmového mezníku, ale má ambice formovat budoucí směřování celého žánru.

Zřejmě nejznámější pokus o zfilmování knižní Duny učinil v roce 1984 režisér David Lynch. Přestože na osmdesátá léta si s mnohými efekty poradil umně, svět, který reflektuje, byl pro mnoho diváků až příliš vzdálený vizím amerického spisovatele. Bizarnost, extravagance a zkratkovitý scénář odradily od dalších režijních pokusů v science fiction Lynche, a Duně na dlouhou dobu dalo nálepku něčeho, co zkrátka přenést do filmu nelze. Až v roce 2000 se o to v televizním seriálu znovu pokusil John Harrison a o tři roky později Greg Yaitanes.

Respekt ke knižní předloze a opatrné, postupné uvedení diváků do světa, v němž mocné rody svádí boje o vládu nad doposud známým vesmírem, jsou jedněmi z předností Villeneuveovy režie. Za doprovodu omračujících tónů Hanse Zimmera diváky vtahuje do mocenských svárů uvnitř galaktického Impéria, v nichž jde o ovládnutí planety Arrakis přezdívané Duna.

Ta je sice na první pohled vyprahlá a nehostinná, mezi částicemi písku se však skrývá nejvzácnější surovina ve vesmíru. Takzvaná melanž je třpytivé, oranžové, magické koření, které má ozdravné i psychedelické účinky. Ale především – umožňuje cestování vesmírem. Aby člověk ovládl galaxii, potřebuje vládnout nad produkcí melanže. A k tomu je nutné podrobit si jediné místo ve vesmíru, kde ho lze vytěžit, Dunu.

Děj příběhu, do kterého i nezasvěceného diváka Villeneuve trpělivě zasvěcuje, začíná v momentě, kdy se imperátor rozhodne pověřit správcovstvím nad Dunou rod Atreidů. Ti mají vystřídat Harkonneny, kteří na planetě roky udržovali krutou diktaturu. Je to však pouze dobře zamaskované spiknutí a vyváznout se povede jen vévodovu synovi Paulovi a jeho matce, kteří uprchnou do pouště. Jejich jedinou nadějí jsou domorodí fremeni, schopní trvale přežít ve vyprahlé pustině, o nichž se toho ale pramálo ví. Nejen mezi nimi se šeptají zvěsti o příchodu spasitele, který bude vládnout celému vesmíru a osvobodí Arrakis. Pokud je jím Paul, co ale bude moc, kterou doposud žádná živá bytost nedisponovala, znamenat v rukou jediného člověka?

Denis Villeneuve převádí Dunu do audiovizuálního filmového prostoru tak, jak to milovníci Herbertova sci-fi milníku doposud nezažili.Denis Villeneuve převádí Dunu do audiovizuálního filmového prostoru tak, jak to milovníci Herbertova sci-fi milníku doposud nezažili. Velkolepě, přesto bez opulentních digitálních triků. Mocná vizuální stránka vynikne nejen v akčních a bojových scénách, ale i ve chvílích, kdy se mohou diváci ve vlastním tempu poddat emocím, které v nich třpyt nekonečných písečných dun probudí.

Především v těchto momentech je patrné, čím je nová Duna převratná. Nejde o pouhé prolomení nezdařilých filmařských pokusů nebo technicky, režijně, scenáristicky či hudebně zdařilé sci-fi. Villeneuve odolává tlaku a místo zrychleného vyprávění dostáváme pomalou, trpělivou, přesto neustále obdivuhodně dynamickou pozvánku do světa, kde každý prahne po magickém oranžovém prášku. Během sto padesáti minut se před očima rodí filmová epopej srovnatelná s Pánem prstenů, která má ambici dosáhnout jeho slávy a nadčasovosti. Aniž by bylo prvoplánové, nese navíc filozofický i ekologický přesah.

Velkým přínosem oproti verzi z osmdesátých let je i herecké obsazení. Timothée Chalamet v roli Paula exceluje, mnohem lépe se mu daří mlčky vyjadřovat rozpolcenost postavy, než se to svedl Kyle MacLachlan. V hlavních rolích na diváky čekají i Rebecca Ferguson, Zendaya, Oscar Isaac, Javier Bardem, Dave Bautista nebo Stellan Skarsgård. Pro některé z nich má Duna šanci být životní rolí.

Villeneuve však zároveň nasadil vysokou laťku sám sobě. Přestože i jeho předchozí dva snímky, Příchozí a Blade Runner 2049, se těšily velkému úspěchu, nastražil sám na sebe v první části Duny několik scenáristických pastí. Jestli si s nimi v druhém díle poradí nebo spadne do chřtánu gigantického písečného červa, je otázkou. Na odpověď však budou čekat i ti, kteří doposud neměli o existenci Duny ani ponětí.

O Paulovi se proslýchá, že je bájným mesiášem Kwisatz Haderach.

Duna
(Foto: Warner Bros. Pictures)