Recenze: Poslední souboj je středověkou verzí #metoo, která nabízí solidní zápletku a napínavé vyústění

Potěší i hvězdné obsazení.

Když se řekne Ridley Scott, Matt Damon a Ben Affleck, tak je zřejmé, že od takového projektu lze očekávat opravdu dost. Přidají-li se do této skupiny ještě Adam Driver a hvězdu na vzestupu Jodie Comer, předpoklady na kvalitní podívanou ještě vzrostou. A právě tím je snímek Poslední souboj.

Ten je po všech ohledech řemeslně velmi povedené dílo a z toho hlediska mu nelze mnoho vytýkat. Už z prvních scén je znát, že jde o vysoko-rozpočtové dílo, na kterém se podepsalo množství talentu, jež na něm pracovalo. Na první dobrou pak upoutá především vizuální stránka, která je zde opravdu silným hráčem. Prostředí středověku je zde vytvořeno vskutku věrně a vše působí autenticky.

Zaujme pak i samotný příběh, který, byť je chvílemi trochu rozvleklý (stopadesátiminutová stopáž je opravdu příliš), tak nabízí pozoruhodnou zápletku. Ta upoutá především díky tomu, že je inspirována skutečnými událostmi. Nacházíme se zde na konci 14. století ve Francii. V Evropě zuří stoletá válka, které se pod francouzskou vlajkou účastní i rytíř Jean de Carrouges. Když je však jeho manželka jednoho dne údajně znásilněna jeho bývalým dlouholetým přítelem Jacques le Grisem, rozhodne se bránit svou i manželčinu čest a vyzve le Grise na jeden z posledních duelů ve Francii, který má dokázat, na čí straně stojí pravda i bůh.

Než se k tomu však dostanou, diváci si postupně vyslechnou tři verze téhož příběhu. Vyprávění totiž sledujeme ze tří úhlů pohledu: manžela, násilníka a samozřejmě zhrzené znásilněné manželky. Snímek je díky tomu na jednu stranu poněkud zdlouhavý, na druhou stranu však nabízí neobvyklý způsob narativu. Každý z nabízených úhlů pohledu představuje to samé, ale jiným způsobem a vytváří obraz o tom, jak jednotlivé postavy uvažují. To je vidět především na jednotlivých měnících se nuancích (jako např. jak se kdo podle koho zachoval, co kdo ve skutečnosti řekl atd.). Autoři tím chytře ilustrují, jak různí lidé mohou vnímat tutéž situaci naprosto odlišně, a že v některých případech to může být i klíčové.

Z vypravěčského hlediska tak jde o zajímavé historické drama, které scenáristické trio Matt Damon, Ben Affleck a Nicole Holofcener postavilo především na faktech.Z vypravěčského hlediska tak jde o zajímavé historické drama, které scenáristické trio Matt Damon, Ben Affleck a Nicole Holofcener postavilo především na faktech. Akce zde opravdu moc nehledejte. Ale když už se dostaví, tak opravdu stojí za to. Závěrečný titulní souboj, ke kterému vše směřuje, je opravdu povedený a dostatečně výstižně vystupňovaný. Samotný duel je pak neuvěřitelně napínavý, a to dvouhodinové čekání na něj se vskutku vyplatí.

V jádru jde však, možná poněkud překvapivě, vlastně o takovou #metoo kauzu zasazenou do středověku. Mnoha způsoby se zde odráží skutečné současné #metoo aféry, a jak probíhali. Je to rozhodně zajímavý způsob, jak se této tématice věnovat a Scott a spol. tak na ní nabízejí zajímavý úhel pohledu.

Celému tomuto narativu a středověkému prostředí pak napomáhají i věrné masky. Například Matt Damon vypadá v té své vskutku otřesně, až jsme zaskočení, proč mu to maskéři udělali. Po vyhledání skutečného de Carrougese je však vše hned jasné. Tvůrci se zde snažili docílit co největší autentičnosti, a to se jim skutečně povedlo. Damon se ve své masce naprosto ztrácí a je k nepoznání, což mu umožňuje ponořit se do své role a podat silný výkon.

Obdobně je na tom i jeho dlouholetý kamarád a spolupracovník Ben Affleck, se kterým se po letech opět střetává na plátně. Afflecka díky jeho přestrojení opravdu zprvu nejde poznat, jako nafoukaný blonďatý sukničkářský šlechtic je však věrohodný. Z Affleckova výkonu je znát, že se ve své roli opravdu vyžíval. A i když je pouze menší a vedlejší, tak je neskutečně výrazná a Affleck si ve svých scénách krade veškerou pozornost na sebe.

Opomíjet by se pak neměl ani Adam Driver, který odvádí už standardně kvalitní práci. Sice se mu na rozdíl od jeho kolegů nedostalo žádné významné péče od maskérek (až na pár jizev po těle se dost podobá sám sobě), i tak je však Driverův přednes silný a s Damonem má navíc skvělou chemii. V neposlední řadě je tu i mladičká Jodie Comer, jako jedna z mála ženských představitelek. Comer podává hluboký výkon plný emocí, její bolest jí zkrátka věříme.

Poslední souboj je v závěru povedená podívaná a z filmařského hlediska kvalitně zpracované dílo. Řemeslně zde opravdu nic nechybí. Ucelený zážitek vytváří stabilní kamera, skvělé akční scény, autentické prostředí i věrohodné masky. Atmosféru dotváří i dobově znějící hudební doprovod z pera Harry Gregson-Williamse. Největší oporou snímku však je opravdu silné herecké obsazení, ze kterého nejvíce vyčnívá Ben Affleck, který podává jeden z jeho nejvýraznějších výkonů za dlouho dobu. Filmu je pak na vrub akorát příliš zdlouhavá a často statická stopáž a na faktech založený děj. V závěru však jde o opravdu silný a dobře odvyprávěný příběh, který stojí za to vidět.

Zuřivý manžel…

Poslední souboj
(Foto: 20th Century Fox)