Recenze Encanto: šedesátý Disneyho animák je tak temperamentní, až se v něm kvůli tomu ztrácíme

Encanto může okouzlit, ale spíše starší děti.

V divoké přírodě Kolumbie žije početná rodina Madrigalů, babička, její tři dospělé děti i jejich děti, ti všichni pomáhají své vesnici, jak můžou. Členové rodiny totiž dědí magické schopnosti. Někdo umí uzdravovat, jiný měnit podoby, další ovládá počasí. Kouzlo se zatím projevilo u všech, až na hlavní hrdinku Mirabel. Ta má kvůli tomu dojem, že její život nemá smysl, protože není dost výjimečná, nemůže svému okolí pomáhat a dělat rodině čest. Teď se ale zdá, že se v domě něco děje a magické schopnosti všech slábnou. Mirabel se rozhodne, že je na ní, aby našla řešení problému, a k tomu musí vyhledat svého podivínského a dávno ztraceného strýčka Bruna, který dokázal vidět budoucnost. Složitou situaci tedy dokáže vyřešit jen podceňovaný hrdina, černá ovce rodiny, která doteď všem jen překážela. Rozhodně jí však nechybí odvaha a vynalézavost, ani notná dávka umíněnosti.

Samozřejmě se nakonec ukáže, že nemusíte být žádní kouzelníci, ale že toho mnohem víc svedete jednoduše tehdy, když se svými blízkými mluvíte, nasloucháte jim a snažíte se je pochopit. Tohle je ne zcela běžný koncept v pohádkách, většinou má zlo jasnou tvář a jméno. Zde nejde o žádnou konkrétní postavu padoucha. Někdy prostě velké problémy vzejdou z prostého strachu, neporozumění a nedostatku komunikace. V dnešní době, kdy se možná až příliš zaměřujeme jen na sebe, je toto poselství obzvláště důležité.

Děti jistě ocení, že dům Madrigalů žije svým vlastním životem, a to doslova. Navíc se tu neustále něco děje, protože je tu tolik postav a písní. Jenže… Je tu víc lidí než na karnevalu. V postavách a jejich schopnostech se dá vyznat jen díky tomu, že má pohádka skoro dvě hodiny. Děj nejde ruku v ruce s písněmi, ty ho spíše narušují. A přestože mají latinskoamerický nádech a energii, žádná z melodií nám neutkví v hlavě. A bohužel jsou zpívány v tak ďábelském tempu, že i dospělý člověk může mít problém rozumět slovům, natož aby stíhal vnímat jejich smysl.

Celkově film rozhodně motivuje k rodinné diskusi. A také dost možná inspiruje ke studiu libozvučné španělštiny.Disney se nám snaží přiblížit nejen jihoamerickou kulturu, což v USA může být ožehavé téma, ale nenápadně naťukává i téma uprchlíků, to když na začátku musí celá vesnice prchat před zlými lidmi, bezdůvodně a ve strachu, a Mirabelin dědeček za svou rodinu položí život. Nejde sice o motiv, který by se tu řešil nějak rozsáhle, a bez upozornění si ho děti pořádně ani nemusí všimnout, ale až budete chtít někdy se svými ratolestmi toto téma otevřít, můžete začít právě připomínkou Encanta. Celkově film rozhodně motivuje k rodinné diskusi. A také dost možná inspiruje ke studiu libozvučné španělštiny.

Encanto je trošku jako kolotoč na pouti. Nejdřív se na něj moc těšíte, protože skvěle vypadá, ale potom se atrakce rozjede moc rychle, z okolí se stane barevná točící se šmouha a v tu chvíli už si jízdu neužíváte, jen zmateně hledáte záchytný bod. Je tu tolik postav, tolik témat a problémů, tolik písní, kterým skoro ani nejde rozumět… Ale třeba to zrovna vašemu dítku bude vyhovovat. Pořád se tu něco děje, a i ten nejdivočejší malý divák se bude muset hodně soustředit. A k tomu nabízí Encanto spoustu inspirace na hloubavé rozhovory.

Chtěli byste rozumět řeči zvířat?

Encanto
(Foto: Walt Disney Animation Studios)