Recenze: Klan Gucci je okouzlující snímek, který sice není zdaleka perfektní, ale má zkrátka něco do sebe

Oblečte si své nejmódnější oblečení, bude to jízda.

Gucci je značka, kterou jistě není třeba představovat. Od bot přes kabelky až po šaty, tato módní společnost má zkrátka všechno. A vděčí za to dlouholeté rodinné tradici, která pomohla vybudovat současné impérium, kterým Gucci je. Jenže, co doopravdy tkví v černých kronikách relativně nedávné pohnuté historie tohoto bohatého a výstředního klanu? Jaké intriky a pletkářství se děly v pozadí? Přesně to se snaží odkrýt ve svém nejnovějším snímku režisér Ridley Scott.

Ten se inspiruje stejnojmennou knihou Sary Gay Forden, kterou na velké plátno adaptovali scenáristé Roberto Bentivegna a Becky Johnston. Jejich vyprávění je velmi rozmanité a rozhodně zaujme na první dobrou, a to nejen díky bohatě vykresleným postavám, ke kterým se dostaneme ještě později. Bentivegna a Johnston zde totiž představují neznámý příběh za známou značkou a především rodinou, která jí dala jméno a věhlas.

Najdeme zde opravdu vše: rodinné intriky, lásku, zradu, zvrácené bohatství i manipulaci.A najdeme zde opravdu vše: rodinné intriky, lásku, zradu, zvrácené bohatství i manipulaci. Kdyby se osud rodiny Gucci adaptoval do podoby televizního pořadu, vznikla by perfektní telenovela, kterou psal život sám. I přes svou poutavost a určitý šarm se zde však najde pár nedokonalostí a prvků, které by šlo zkrátka opomenout.

V první řadě je zde zdlouhavá, dvě hodiny a čtyřicetiminutová, stopáž, která snímku bohužel moc nesluší. Děj se sice nevleče a je dostatečně zajímavý tak, aby většinu času nenudil, ale i tak jsou téměř tři hodiny pro film hodně a v určitých částech by šlo ubrat. Navíc, na úkor této délky je pak překotně odvyprávěn konec, který by si však zasloužil trochu větší pozornost.

Vedle toho, pak díky tomu některé scény působí nadbytečně, a jiné zase skutečně nadbytečné jsou. Bylo opravdu potřeba zahrnout scénu, jak se Lady Gaga a Salma Hayek koupají společně v léčivém bahně a mažou si ho na sebe? Mohlo by se o tom polemizovat. Jiné momenty, jako např. jeden policejní zátah ad., pak také zůstávají nedořečeny, jako by byly určité části z filmu nešikovně ořezány, a tak i u nich lze uvažovat o jejich účelnosti.

Na druhou stranu má však Klan Gucci jistý neodbytný šarm, kterým si získá nejednoho diváka. A pomáhá tomu vícero prvků. Z vyprávěcího hlediska to může být odlehčený tón, přes to, že jde o de facto biografické drama. Objevuje se zde spoustu humorných momentů, které většinou (až na pár světlých výjimek) nepodkopávají vážnost celé situace a úroveň podívané.

Velkým plusem je pak i celková vizuální stránka. A to ať už jde o prostředí (Itálie, New York či Švýcarsko), kde se vše odehrává. Je zkrátka znát, že použity byly skutečné lokace, a ne technika green screen, což přidává celému snímku na okouzlující atmosféře. Z vizuálního hlediska jsou pak také velmi působivé výrazné masky a kostýmy, které hercům nesmírně pomáhají vytvořit dané postavy a, v některých případech, se do nich přímo převtělit.

Toto je nejvýrazněji znát například u postavy Paola Gucciho, kterou ztvárňuje Jared Leto, jež je ve svém převleku k nepoznání. Leto i díky tomu podává velmi přesvědčivý výkon a působí jako taková tragikomická postava. Jeden z nejsilnějších a nejvěrohodnějších přednesů však odvádí Lady Gaga coby, v zásadě antagonistka, Patrizia Gucci (nar. Reggiani). Gaga se do své postavy na plátně téměř proměňuje a po Zrodila se hvězda se opět dokazuje jako velmi schopná herečka.

Silný je pak i zbytek hereckého obsazení, Adam Driver, Al Pacino i Jeremy Irons odvádějí všichni skvělou práci a fungují skvěle jako jednotlivci i sehraný tým. Jediným, trochu černým, koněm je však bohužel Salma Hayek. Její přednes sice není nijak výrazně špatný, ale je zde zkrátka víceméně jen sama sebou, nepředvádí, na rozdíl od ostatních, nic objevného, a v porovnání se zbytkem ansámblu tak trochu nepříjemně vyčnívá.

Jedním důležitým prvkem pro herce byly ještě, kromě masek a kostýmu, i přízvuky. Představují zde přeci jen slavné Italy. A všichni do jednoho se o nějaký ten italský přízvuk snaží, to jim nelze upřít, ale každý mají akcent kompletně jiný. A tak vzniká směsice různých, více nebo méně povedených, italských přízvuků, které moc nejdou k sobě a jejich míchání působí často mírně rušivě. Zvláště pak v případě Pacina a Ironse, kteří hrají bratry, a přes to zní každý naprosto odlišně, což je minimálně zvláštní.

V neposlední řadě pak stojí za zmínku i chytlavý hudební doprovod, který povedeně dotváří atmosféru sedmdesátých a osmdesátých let. Zaznívá tu spoustu klasických dobových skladeb hudebníků, jako jsou např. George Michael, Eurythmics, Blondie, Donna Summers či David Bowie a další. Když na plátně nehrají popové hity, tak náladu diktuje elegantní soundtrack z pera Harryho Gregson-Williamse, čímž jsou od sebe odděleny serióznější a odlehčenější momenty.

Klan Gucci je tak v závěru povedený a z filmařského hlediska kvalitně zpracovaný snímek, který srší neodolatelným šarmem. A právě díky tomu a hvězdnému obsazení, které ze sebe dává opravdu vše, si získá mnohé příznivce. I přes své mírné nedostatky, jako zdlouhavý příběh a některé nesrovnalosti v něm, tak Klan Gucci okouzlí a na dvě hodiny a čtyřicet minut upoutá divákovu pozornost. Zapomeňte tak na nedokonalosti a neúměrné italské akcenty herců, a nechte se unášet poutavým příběhem, který zkrátka stojí za to vidět.

Poslouchejte, teď vám dám nabídku, kterou nemůžete odmítnout.

Klan Gucci
(Foto: Metro-Goldwyn-Mayer)