Recenze: Síla psa je sice mírně zdlouhavá, ale vše si vynahrazuje úderným závěrem

Mezinárodní western.

To je přesně Síla psa, nový snímek Netflixu vytvořený ve spolupráci s BBC. Původně mělo toto drama z divokého západu premiéru na letošním Benátském filmovém festivalu, kde sklidilo četné ovace, a nedávno vstoupilo i na zmíněnou streamovací platformu. A proč jde tedy o mezinárodní western? Síla psa totiž vznikla v koprodukci Nového Zélandu, Austrálie, Spojeného království, Spojených států a Kanady, což se také podepsalo na výsledku.

A ten je takový mírně rozporuplný. Síla psa je totiž takový poměrně neobvyklý western. Příběh, inspirovaný stejnojmennou knihou, sleduje dva bratry, George a Phila, kteří se starají o rodinný statek uprostřed divokého západu. George je tichý a mírumilovný, Phil je více agresivní a prostořeký. Vše se však mění, když si George přivede domů svou novou manželku a jejího syna. Napětí v domácnosti eskaluje a schyluje se k nepříjemné bouřce.

Děj, i když je intenzivní a napjatý, plyne opravdu pozvolna.K té se však schyluje velmi, velmi pomalu. Děj, i když je intenzivní a napjatý, totiž plyne opravdu pozvolna a je velice unylý. Celé vyprávění je zkrátka zdlouhavé a jinak kvalitně zpracovaný scénář v tomto bohužel trochu pokulhává. Objevuje se zde spousta vleklých scén (jako např. zpomaleně kouřící Phil detailně vydechující každý dým apod.), které sice moc nepřidávají na příběhu, ale z nějakého důvodu tam zkrátka jsou.

Co však vytahuje celý scénář je úderný a nečekaný závěr, který mezi diváky beze sporu vyvolá četné ohlasy. Režisérka Jane Campion, která pro film napsala i příběh, v tomto ohledu bravurně vytváří twist, který uceluje podívanou a dodává jí poselství i smysl. Podíl na tom má i původní materiál, částečně inspirovaný skutečností (vzhledem k vývoji dění lze však jen doufat, že opravdu jen letmo odkazuje na to, jaká byla realita), který údajně do této závěrečné tématiky zabředává ještě více. Campion však svým nápadným koncem otevírá dveře divákům k jejich vlastním spekulacím, což posiluje dopad celé podívané.

Tu umocňují i po všech stránkách skvělé herecké výkony. Největším tahounem je zde beze sporu Benedict Cumberbatch v roli Phila. Cumberbatch je zde velice výrazný a odvádí kvalitním práci. Navíc pak také vytvořit odporně slizkého antagonistu, ke kterému si diváci postupně najdou cestu, neboť skrze svůj přednes ukáže jeho lidskost. Phil je postava, které nechcete fandit, po všech stránkách se vám protiví, a přes to k němu později dokážete cítit lítost, a to jen díky komplexnímu výkonu Cumberbatche.

Skvělou oporou je mu i zbytek obsazení, kde lze jen těžko hledat slabý článek. Philova bratra George zde představuje Jesse Plemons, který má dobrou chemii s Cumberbatchem a je skvělým jinem k jeho jangu. Jeho manželku Rose si pak zahrála jeho skutečná manželka Kirsten Dunst, která též odvedla kvalitní kus práce a velmi věrohodně ztvárnila komplikovanou utrápenou a emocemi zmítanou postavu. V neposlední řadě se zde jako jejím syn objevil Kodi Smit-McPhee, který se ukazuje jako nadějná mladá hvězda. Jeho přednes je sice nenápadný, ale ve scénách s Cumberbatchem hravě obstojí a je mu rovnoměrným partnerem.

Velmi působivý je pak i hudební doprovod z pera Jonnyho Greenwooda (Niť přízraků). Ten vytváří chytlavý a vhodný soundtrack, který navozuje tu správnou atmosféru. Greenwoodovy prvky se nápaditě mísí s veškerou podívanou.

Tou se také v neposlední řadě prolíná i její vizuální součást. Na jednu stranu nabízí Campion úchvatnou scenérii a záběry na divokou westernovou podívanou, která však bohužel v některých momentech působí uměle. Některé části a některá pozadí jsou totiž dost zjevně vytvořeny pomocí technologií CGI a green screen, což je bohužel dost znát, a je to škoda.

Síla psa je v souhrnu poměrně silnou podívanou, která však má své nedostatky. Tím největším je zdlouhavý a vleklý děj, který je však natolik zajímavý, že úspěšně drží divákovu pozornost až do samého konce. A ten je tím, co z díla Jane Campion vytváří úderný snímek, který díky tomu stojí za to vidět. Za podívanou pak velmi táhne i výrazný výkon Benedicta Cumberbatche, který se do své postavy téměř převtěluje. Fanoušci westernů tak v závěru s výběrem Síly psa určitě nepochybí.

Až budu hotový, tak nepoznají, že to není opravdová kytka.

Síla psa
(Foto: Netflix)