Recenze Brouci v hlavě: Dojemné pouto otce a syna zahalené strachem a paranoiou

Tenhle road trip hrdinům závidět nebudeme.

Dříve, než začneme mluvit o mimozemšťanech a akčních scénách, je potřeba zdůraznit, že Brouci v hlavě přináší krásný příběh o rodičovské lásce, přičemž se nám snaží uvrtat do hlavy malého brouka, abychom prohnali filtrem kritického myšlení to, co nám je sdělováno. Tyto důležité myšlenky, podány oslňujícím způsobem od vynikajících herců, jsou jen ztracené ve spletici sci-fi a thrilleru, a to bude nakonec kámen úrazu celého filmu. Fanoušci sci-fi tedy raději ruce pryč, příznivci dramatu sem.

Pád malého meteoritu přinesl na Zemi zkázu. Malé mikroorganismy z vesmíru si podmaňují živé tvory na planetě, samozřejmě včetně lidí. Válečný veterán Malik (Riz Ahmed) kvůli neustálým misím přišel o manželství i vztah s malými syny. Teď je ale musí zachránit, uprostřed noci je odváží z domu a míří do bezpečí vojenské základny. Jay (Lucian-River Chauhan) a Bobby (Aditya Geddada) jsou rádi konečně s tátou, ale výlet celkem brzy přestává být zábavný. Kluci budou muset rychle dospět, především starší z nich. Nebezpečí číhá všude kolem. Celkem rychle nám dochází, že tohle není záchranná mise, ale akt zoufalství. A bohužel je nám tenhle fakt naservírován pod nos příliš brzy. Pak už není moc s čím pracovat a režisér Michael Pearce hází všechno na bedra herců. I když ti odvádí maximálně vynikající práci, na uspokojení diváka to nestačí. A že taktéž skvělá Octavia Spencer je v ději sotva využitá, je další ostudnou chybou.

Brouci v hlavě jsou docela vzácný příklad toho, kdy se forma dost zásadně rozchází s obsahem.Brouci v hlavě jsou docela vzácný příklad toho, kdy se forma dost zásadně rozchází s obsahem. Když se po zhlédnutí nad Brouky zamyslíme, je to vlastně velice silný příběh, v mnoha ohledech skvěle podaný. Jenže při samotném sledování filmu zas až tak unešení nejsme. Tajemná atmosféra, která je poctivě budována prvních dvacet minut, vzápětí letí oknem rychleji než komáři, kteří ucítí repelent. Pak už směřuje příběh jiným, a ještě zlověstnějším směrem. Musíme ale počkat až do posledních vteřin, s nepříliš velkou nadějí, a doufat, že jsme se v hlavním hrdinovi nepletli ani my, ani jeho synové.

Navzdory vyhrocené situaci se hrdinové chovají rozumně a přirozeně. Mladší důvěřivý syn se nechá snadno zmanipulovat, vše je pro něj spíše hra. Druhý si mnohem více uvědomuje hrůzu a zodpovědnost jejich mise. Otec mu řekne, že teď musí dospět, tím si však také vytvoří partnera téměř sobě rovného, který zároveň začne zpochybňovat, co je mu předkládáno. Jakkoli chce milované osobě věřit.

Riz Ahmed podává oslňující výkon, věříme mu jeho zděšení, zmatenost i lásku k synům. Někdy vůbec nevíme, co si myslet, protože to neví ani on, i když máme narozdíl od něj to štěstí, pozorovat příběh s odstupem. Jeho dva malí kolegové a chemie mezi nimi funguje neuvěřitelně dobře. Škoda, že film se neponoří hlouběji do některého z nadnesených témat, nebo do psychologie postav. Postavy nám mohly být bližší.

I soundtrack, za který je zodpovědný Jed Kurzel (Vetřelec: Covenant, Macbeth), stojí za zmínku. Jeho zlověstné tóny patřičně dokreslují atmosféru strachu a paranoie, pomáhají snímku dát tempo, stejně jako nás chytne za srdce melancholickými melodiemi plnými naděje, především ve skladbách Together, Shootout a Jay Drives.

Snímek, ve kterém se otec snaží zachránit své malé syny před invazí mimozemšťanů. Anebo ne? Zapomeňte na škatulkování do žánrů. Brouky v hlavě si užijete, pokud vám vyhovuje pomalejší tempo, intenzivní herecké výkony a příběh, který stojí na pár postavách. Bohužel se silným potenciálem a prvotřídními herci si nedokázal úplně poradit režisér Pearce. V dnešním světě plném šílených teorií, kde každý může mít svou vlastní pravdu, je fajn si uvědomit, že někdy můžeme stát na stejné straně i s jinými názory.

Táta je frajer. Jen mu trošku hrabe.

Brouci v hlavě
(Foto: Amazon Studios)