Recenze: Spencer je bizarně pojatá biografie vedená podivným výkonem Kristen Stewart

Je princezna Diana podobná Anně Boleynové?

Přesně na to se ptá Spencer, nový snímek režiséra Pabla Larraína, v němž se snaží o ambiciózní předěl příběhu, který všichni dobře známe. Larraínovo dílo se zaměřuje na jedno specifické období v životě princezny Diany, ještě přesněji na tři konkrétní dny. Vše se točí okolo vánočních oslav královské rodiny na panství Sandringham v době, když už se manželství Diany a Charlese dávno pomalu rozpadalo. A stejně tak se rozkládalo i duševní zdraví Diany. Aspoň to nasvědčuje scenárista Steven Knight, který z nějakého nepochopitelného důvodu představuje Dianu jako podivuhodnou paranoidní kreaturu zralou na blázinec.

To a mnoho dalších rozhodnutí, které zde tvůrci učinili, není jasné. Proč zrovna tyhle tři dny? Proč se Diana chová jako pošuk? Proč je tam kuchař platonicky vařící speciální dezerty pro Dianu? Proč se zde nachází striktní špehující sluha? Proč bylo zvoleno přirovnání Diany s Annou Bolyenovou? Na to poslední se klade zejména důraz a paralela mezi Dianou a Annou je vlastně celkem jasná a prostá: obě jsou tedy mučednice, které nezapadly do plánu královské rodiny a musely být eliminovány. Je však toto přirovnání v pořádku? Ne. Je krajně přehnané a vlastně nevhodné a neuctivé. Ostatně jako zbytek snímku.

Ten totiž staví Dianu do podivuhodného světla a scénář jí vykresluje jako bláznivou a pomatenou paranoidní paničku, která se dost často chová jako dítě.Ten totiž staví Dianu do podivuhodného světla a scénář jí vykresluje jako bláznivou a pomatenou paranoidní paničku, která se dost často chová jako dítě. Snad nejsvětlejšími okamžiky jsou její scény s Williamem a Harrym, které zde jako jedna z mála věcí fungují. Jejich vztah je vykreslen opravdu sympaticky a dojemně a v těchto momentech postava Diany opravdu vyniká, jinak však bohužel moc ne. Jinak je Diana posedlá Annou Boleyn, kabátem ze strašáka, svým dětským domovem, do kterého se chce stůj, co stůj dostat, perlovým náhrdelníkem, zvracením jídla a psychickým zhroucením. Z jakého důvodu se tvůrci rozhodli zobrazit oblíbenou britskou princeznu v tomto světle, zůstává utajeno.

Nehledě pak na naprosto otřesnou linku se zmíněnou Annou Boleyn, která Dianu pronásleduje jako duch a zjevuje se jí v nejzvláštnějších momentech, jako když jí třeba u vánoční večeře nutí zničit a sníst perlový náhrdelník. Je sice pravda, že tvůrci už od začátku hlásají, že jde o fabulovanou skutečnost, všechno má však své meze. Podobné se dá říct i o násilně vložené LGBT dějové lince, jenž nemá jiný účel, než aby posloužila jako jistá dávka korektnosti a snad i zadostiučinila představitelce hlavní hrdinky, která je v reálném životě bisexuální. Příběhu to však nepřidává žádnou hlubší hodnotu.

A i když jde o fiktivní zobrazení opravdových událostí, tak je Spencer v zásadě velmi suché pojetí, které nepřináší zhola nic nového. Diana je stále nešťastná bulimička zjevně trpící depresemi a jinými psychickými potížemi, miluje charitu, hádá se s Charlesem, má problematický vztah s královskou rodinou a zbožňuje své dva syny. A to je vše sice pěkné, ale neuvidíme tu z tohoto hlediska nic, co bychom už nevěděli a neviděli lépe a citlivěji provedené například v seriálu Koruna.

K tomu se váže i Kristen Stewart v roli Diany, o které se v souvislosti se Spencer mluvilo snad nejvíce. A je jasné proč. Stewart podává opravdu výrazný výkon. Ne však v tom nejlepší slova smyslu. Mladá herečka se opravdu snaží, ale vlastně nepředvádí nic vyloženě obdivuhodného a v závěru spíš jen přehrává a svůj přednes staví na podivném šepotu, chraplavém hlase, nakláněním hlavy na stranu a napodobenině britského přízvuku. Její Diana je tak zvláštní kreaturou, která si není moc podobná, ani co se vzhledu týče.

To se dá ostatně říct i o zbytku obsazení, které sice odvádí o něco lepší práci než Stewart (zejména pak Timothy Spall v roli sluhy), ale jejich postavy nejsou skoro vůbec podobné svým skutečným předlohám. Charles vypadá jako slizák, královna Alžběta jako její baculatější verze a Harry jako malý Ron Weasley. Je zkrátka škoda, že se tvůrci při obsazování a tvorbě masek nesnažili o trochu větší autentičnost.

Kde se však vynasnažili až až, je ze strany kostýmů. Diana zde vystřídá desítky oblečků a neustále se objevuje v nových a nových kreacích. Vrcholem je pak jedna závěrečná montáž s Dianou v měnících se šatech, která působí jako výmluva pro tvůrce, jak ukázat svůj bohatý arsenál kostymérny a apelovat na ocenění v této kategorii. Dalo by se to skoro přirovnat k loňské Cruelle, která to ale udělala o něco lépe.

V poslední řadě pak stojí za zmínku prostředí a hudební doprovod, které patří mezi nejsvětlejší části tohoto díla. Prostředí královského zámku na venkově je autentické a dobře dokresluje danou atmosféru. To samé lze říct i o hudebním doprovodu, který pro Spencer složil Jonny Greenwood. A byť je jeho klasický soundtrack působivý, tak stejně nejvíce zaujmou popové skladby, které podívanou oživují. Scéna, kde zazní píseň All I need is a Miracle patří mezi jedny z nejvýraznějších a nejsilnějších z celého filmu.

Spencer je tak dohromady poměrně rozporuplnou podívanou. Tvůrci v čele s režisérem Larraínem učinili spoustu zvláštních rozhodnutí. Bláznivá Diana, přirovnání se strašící Annou Boleyn či zasazení do tří vánočních dnů zkrátka nefunguje. Nehledě na nesmyslnou strukturu děje, který se většinu času jen vleče a vlastně moc nebaví. Navíc snímek nepřináší nic nového a spíše jen staví oblíbenou princeznu do sporného světla. Nepomáhá tomu ani herecký výkon Stewart, která se sice sebevíc snaží, ale neuspívá. O Dianě vzniklo spoustu skvělých a zajímavých děl, Spencer strašně chtělo být jedním z nich, ale v závěru spíš vyznívá neuctivě ke zdrojovému materiálu, a to je velká škoda.

Na Vánoce zabalená jako dáreček.

Spencer
(Foto: FilmNation Entertainment)