Recenze Ambulance: Nejdelší jízda sanitkou ve vašem životě

Tady vybuchuje všechno: auta, sleziny, i naše naděje na zábavu.

Film pro milovníky výbuchů, automobilových honiček, výbuchů, bouráků narážejících do stánků s ovocem, výbuchů a … výbuchů. Ano, tohle je film od Michaela Baye. Tak trošku Transformers bez Transformerů nebo Nebezpečná rychlost v sanitce. Jen tedy s nulovou snahou nabídnout nám poutavý příběh.

Bay se tradičně snaží nás neustále rozptylovat spoustou akce, abychom si, pokud možno, nevšimli šíleného děje. Válečný veterán Will (Yahya Abdul-Mateen II) zoufale potřebuje peníze pro svou rodinu, ale nemá úspěch ani na pracovním trhu, ani při vyjednávání s pojišťovnou, která by mohla jeho manželce zaplatit léčbu rakoviny. A přestože je to správný chlap, který riskoval život pro svou zemi, ta mu to teď moc nevrací, takže když mu jeho vykutálený adoptivní bratříček Danny (Jake Gyllenhaal) nabídne účast na loupeži banky, moc dlouho se nenechá přemlouvat. Mimochodem, samotnou událost přepadení banky sotva vidíme, protože koho by to zajímalo, že? Kdyby vás to zajímalo, lupiči se tam nenápadně dostali podzemními garážemi, ale ven s lupem se rozhodli utéct… hlavním vchodem, ha!

Takže vzápětí po (samozřejmě) zpackané loupeži se tihle dva bráchové ocitají na útěku s pár miliony dolarů, a taky se sanitkou a dvěma rukojmími, záchranářkou Cam (Eiza González) a postřeleným policistou. A tady teď strávíme dvě hodiny! Aby nebyla nuda, bude se za jízdy i operovat pomocí přítele na telefonu, respektive ex-přítele, který je zároveň i chirurg. A taky pomocí skřipce do vlasů.

Tento film je velice, jak to říct, americký.Tento film je velice, jak to říct, americký. Je tu nanejvýš jasné, že polda je víc než člověk, všichni se snaží zachránit především jeho. Druhá rukojmí je pouhá zdravotnice, a ještě ke všemu žena. Při záchraně policisty samozřejmě zemře spousta dalších policistů, ale to už nikomu nevadí. Ambulance je inspirována dánským snímkem Ambulancen (2005), který sice nebyl tak akční, ale mnohem zábavnější a lidštější. I jeho trailer je poutavější než 136 minut s Bayem.

Nedá se tu nikomu moc fandit. Will jako dobrák je až moc nudný, Danny zase příliš nevypočitatelný, z postřeleného poldy se nám taky nepodlomí kolena, Cam je sice krásná a drsná, ale právě proto ji tu tvůrci určitě nezabijí. Takže vydolovat někde alespoň trochu napětí je složité. Dočkáme se alespoň nějakých důmyslných postupů jako v devadesátkovém Vyjednavači? Ne. Hrdinové prchají, policie je jim neustále v patách, ale ne, a ne je zastavit. Jeden z policejních vyjednavačů (který je mimochodem gay, to ovšem s dějem vůbec nesouvisí, jen film musí v rámci korektnosti zdůraznit, že i někdo takový tu je), má dokonce pouto z minulosti s Dannym. Nikam to ovšem nepovede, Danny mu zavěsí telefon stejně jako každému jinému.

Ne že by Jake Gyllenhaal hrál v samých uměleckých a hlubokomyslných snímcích, ale většinou si vybírá zajímavější a komplikovanější postavy. Tahle role je přece jen přehmat. Ze zbytku osazenstva je těžké někoho vyzdvihnout. Snímek se snaží být i vtipný, jenže tak okatým způsobem, že se nám do mysli vkrádá představa červeně poškrtaného scénáře s poznámkami na každé druhé straně: “Sem umístěte vtipnou hlášku.”

Snaha Ambulance nás bavit je tak urputná, až je to otravné. Možná by stačil příběh, kde se děje míň blbostí a víc věcí, na která se dá dívat. Asi nikoho nepřekvapí, že kamera je super dramatická, poletuje a rotuje kolem, což je pekelně otravné. Snaží se udělat akční scénu i z momentu, kdy jdou hrdinové po chodbě. Čeká nás humor ve stylu, že se padouch ve vypjaté chvíli vzteká, že má zničený kašmírový svetřík. A kolem neustále poletují explodující auta. Ovšem čekat od jízdy v sanitce zábavu by byl logicky nesmysl.

Zdivočelá sanitka útočí na nevinné obyvatele LA. Ne, moment, tohle je jiný film.

Ambulance
(Foto: Universal Pictures)