Recenze: Návrat do vesmíru aneb O tom, jak Elon Musk a SpaceX přesvědčili Ameriku, že budoucnost je pořád tam nahoře

Je kolem Muska kult osobnosti?

V roce 2009 NASA ukončuje americký vesmírný program kvůli vysokým nákladům a chybějící prosperitě. O 11 let později vysílá na oběžnou dráhu dva astronauty ze svého území, tentokrát má na startu pouze produkční váhu. O tom, jak došlo ke skutečnosti, že Spojeným státům naději vrátil jeden muž, vizionář Elon Musk, zpět do hry, pojednává dokument Návrat do vesmíru. SpaceX se stala první soukromou společností poskytující komerční lety (například s astronauty NASA) na oběžnou dráhu z území USA.

Ač se na promo plakátech a trailerech objevuje miliardář na popředí, hlavním tématem není on, ale právě jeho společnost SpaceX.Ač se na promo plakátech a trailerech objevuje miliardář na popředí, hlavním tématem není on, ale právě jeho společnost SpaceX. Dokument zachycuje pomocí archivních záběrů i pravidelného focusu a natáčení dlouhý vývoj firmy od jejího téměř „garážového“ založení přes první kontrakt s NASA a tři neúspěšné starty lodi Falcon až po výše zmíněný předloňský start lodi Crew Dragon 2 s astronauty Douglasem Hurleym a Bobem Behnkenem.

Chronologický vývoj a progres společnosti SpaceX, při jejímž vyslovení si většina lidí vybaví pouze „rakety“ nebo Elona Muska, dává dokumentu naučný kontext. Jimmy Chin a Elizabeth Chai Vasarhelyi, tvůrci oceňovaného dokumentu Free Solo, centralizují narativ na firmu, které je Musk nedílnou součástí, a dávají mu v průběhu snímku hodně prostoru.
Dvojice si plně uvědomuje kult osobnosti, který nejen Muskovi spolupracovníci, ale také celý fanouškovský, technologický a investorský svět kolem miliardáře vytvořil. Slyšíme tak po celé dvě hodiny stopáže chválu úzkého vedení firmy, například od viceprezidenta letového zabezpečení Hanse Königsmanna, který za hladkým průběhem letů stojí.

Lidem „bokem“ se dokument sice věnuje, nikdo ale vůči Muskovi nepodává žádnou kritiku, které i přes jeho snahy o odůvodnění veškerých kroků čelí. Jednoznačný přístup režisérů se stává hlavním problémem celého dokumentu – Musk je viditelně i v jejich očích ikonou, kritické slovo vůči němu slyšíme pouze v retrospektivě, kdy se proti spolupráci NASA a SpaceX stavilo mnoho amerických politiků a osobností včetně prvního člověka na měsíci Neila Armstronga.

Elon Musk tak zůstává „nedotknutelným“ a vývoj jeho osobnosti v průběhu let v dokumentu hraje druhé housle. Je otázkou, nakolik režisérské dvojici miliardář poskytnul náhled do svého soukromí, které si stejně jako ostatní pečlivě střeží (nezmiňuje se ani o narození syna v květnu 2020, kterého mu porodila zpěvačka Grimes). Nutno podotknout, že Musk sice není hlavním předmětem Návratu do vesmíru, jednoznačný přístup vůči jeho osobě od tvůrců je ale i tak těžko pochopitelný.

V celkové koncepci je však dokument pro veřejnost stále nesmírně zajímavým. Chai Vasarhelyi a Chin náročný technický vývoj raket společnosti SpaceX vykreslují jednoduše a drží se před hranicí tematické odbornosti, která by mohla běžného diváka lehce zmást a následně být příčinou ztráty pozornosti.

S náhledem do interního fungování firemní komunikace v klíčových momentech navíc dovede vytvořit poměrně intenzivní atmosféru. Přestože víme, které starty SpaceX se povedly a které ne, je jejich zpětné sledování díky brilantní režii napínavé a – co je pro film největší výhra – stále nesmírně zajímavé.

Návrat do vesmíru zachycuje první z mnoha etap, které mají být podle Muska završeny cestami na planetu Mars a jeho následnou kolonizací. Miliardář má s vesmírným průmyslem velké plány, i přes počáteční neúspěchy dokázal Spojeným státům, že přes ně vede cesta k úspěchům. Jak se firmě SpaceX povedou další etapy, je nyní ve hvězdách, má k nim ale doširoka otevřené dveře. A co víc, díky medializaci a znovunabyté atraktivitě má také širokou podporu veřejnosti.

Koho si představíš, když se řekne SpaceX?

(Foto: Netflix)