Recenze: Za sny až na Mars je přihlouplé a křečovité rádoby romantické sci-fi s nezáživnou zápletkou

A co by přimělo vás, udělat si výlet na Mars?

Naši protagonisté Walter i Sophie k tomu mají jednoznačné důvody. Oba mají na rudé planetě své drahé polovičky. Walter navíc celý život snil o tom, že se na Mars vydává. A tak spojuje síly se Sophie, když se jako černý pasažér dostává na vesmírnou loď mířící do kýžené destinace. Na dlouhém letu se postupně se Sophie sbližuje (jak nečekané), a oba zjišťují, že si nejsou úplně jisti svými důvody pro návštěvu Marsu a začínají přehodnocovat své životní cíle.

Opravdu těžko říct, kde tvůrci nechali hlavu.Samotný námět filmu Za sny až na Mars zní poměrně zajímavě a nadějně, avšak opak je pravdou. Kde se to v kreativním procesu zvrtlo, je záhadou, ale tvůrci v čele s režisérem Chrisem Winterbauerem v závěrečné podobě vyprodukovali nezajímavou, nepovedenou a nekvalitní břečku. Děj z pera Maxe Taxeho po většinu času postrádá veškerý smysl i náboj, nehledě na to, že v něm najdeme plno chyb. Navíc je celá podívaná, mírně řečeno křečovitá a 90 procent dialogu postav vyznívá zkrátka trapně. Chlubení se svým intelektem a nabubřelé jmenování rádoby vědeckých termínů (jen aby vlastně ponížili hlavního hrdinu, který je prostě normální) je nesnesitelné, nepřirozené a iritující. Opravdu těžko říct, kde tvůrci nechali hlavu.

Další věcí je pak samotný celý vesmírný aspekt, kde se podívaná snaží být cool a moderní, ale vyznívá spíše jako trapná a nepovedená kopie daleko povedenějších a kvalitnějších filmů svého žánru. A to platí i co se digitální stránky týče. Ač se tvůrci snaží o příjemnou a moderní estetiku, tak ani v tomto neuspívají a vyznívají polovičatě a prvoplánově. Veškeré skutečné rádoby CGI efekty jsou pak vysoce nekvalitní a tak amatérsky zpracované, až to bolí. Moment, kdy se dva hlavní hrdinové v astronautských skafandrech vznášejí ve vesmíru a pozorují nedaleký Mars, je tak okatě špatný z vizuálního i příběhového hlediska, až je to neuvěřitelné.

A nepomáhají bohužel ani herecké výkony. Nejen, že jsou dva hlavní hrdinové vlastně nesympatičtí a chvílemi až nesnesitelní, ale ani jejich představitelé bohužel nijak příliš neoslní. Cole Sprouse (Sladký život Zacka a Codyho, Riverdale) se sice snaží, ale jeho přednes je vesměs strnulý a křečovitý a s jeho přihlouplým protagonistou je jen těžké sympatizovat. O nic lepší není ani Lana Condor (trilogie Všem klukům…). Její výkon je hluboce podprůměrný, až člověk začne dumat nad tím, kdo ji ve zmíněné netfixovské třídílné sérii protežoval. Snad nejhorší je pak postava kapitánky vesmírné lodi v podání Michelle Buteau, jejíž každá replika je trapnost sama. Nejméně pak urazí Zach Braff coby zakladatel lidského života na Marsu. Je jasné, že se zde tvůrci snažili o parodii na Elona Muska a podobné výstřední miliardáře, což se jim jako jedna z mála věcí povedlo a Braff to svým vesměs přesvědčivým přednesem podtrhl.

Celkovou třešničkou na dortu je pak celá záležitost s názvem. Český překlad dává vlastně perfektní smysl, je to anglický originál, který je tak trochu matoucí. Původně se totiž film jmenuje Moonshot (doslova vystřelený na měsíc), jenže o Měsíci tento snímek opravdu není. Proč ho tedy tvůrci pojmenovali tak, jak ho pojmenovali, zůstává jednou z největších záhad.

V neposlední řadě pak stojí za zmínku hudební doprovod, který je zde jednou z mála povedenějších věcí. Klasický soundtrack z pera Davida Bomana je doplněn o skladby jako My Universe, Baby I’m Yours, Get Away a další, které příjemně ožívají celou, jinak nezáživnou, podívanou.

Snímek Za sny až na Mars je v závěru jedním z těch méně povedených projektů platformy HBO Max. Na první pohled se zdá, že půjde o tuctovou teenagerovskou romantiku s prvky sci-fi, ale ve skutečnosti je to ještě mnohem horší. Příběh je nudný, plný klišé a místy až přihlouplý, něco hlubšího zde skutečně nehledejte. Dialogy jsou plné křeče a postavy buď iritují svou přehnanou sebedůvěrou a inteligencí nebo jsou otravné svou zabedněností, takže s nimi zkrátka nelze sympatizovat. Jednoduše řečeno, tuhle podívanou můžete na streamingu s klidem vynechat.

Je libo vesmírný taneček?

Za sny až na Mars
(Foto: HBO Max)