Recenze: Zákon mlčenlivosti je silné drama se zajímavým námětem, kterému trochu škodí přílišná unylost

Ženy v mafii to mají těžké.

To je v zásadě hlavní pointa tohoto italského snímku, který obletěl Berlinale i MFF Karlovy Vary. V něm se potkáváme s hlavní hrdinkou Rosou, která se v dospělosti rozhodne začít zkoumat smrt své matky. Všichni jí celý život tvrdí, že šlo o sebevraždu, jenže jak Rosa postupně rozplétá rodinné mafiánské vazby, zjišťuje, že šlo o mnohem více. Na své cestě poznává skrytou tvář svých nejbližších i sebe sama a musí čelit nejtěžším rozhodnutím svého života.

Režisér Francesco Costabile se ve svém neskutečně jímavém snímku inspiruje skutečnými příběhy (silných) žen, které se postavily ‘Ndranghetě, nejvlivnější italské mafii a vzdává jim tím hold. Jeho příběh tak má silnou a údernou pointu, avšak jeho exekuce občas trochu pokulhává. I když je scénář dobře napsaný a děj zaujme, tak je celá podívaná poněkud zdlouhavá a vleklá, což je škoda. Možná (pravděpodobně) to byl Costabileho záměr vytvořit melancholickou náladu, avšak ubral tím trochu svému filmu na koukatelnosti, neboť je díky tomu chvílemi těžké udržet pozornost. A to i přes to, že nejde o nijak obzvlášť dlouhé dílo, co se stopáže týče.

A i přes tuto zdánlivou zdlouhavost a přesycenost zůstává ve filmu mnoho nedořečeného. Spousta věcí je zde zkrátka pouze nakousnuta a není ani později dostatečně vysvětlena. V některých částech tak příběh občas nedává smysl a je zmatečný. Tomu nepomáhá ani fakt, že ne vždy udrží úplnou pozornost, a to je škoda.

Jde totiž o povedené dílo a emocionálně nabitý děj je podpořen i kvalitně odvedenou hereckou prací.Jde totiž o povedené dílo a emocionálně nabitý děj je podpořen i kvalitně odvedenou hereckou prací. Září zde především Lina Siciliano coby protagonistka Rosa. Siciliano podává přesvědčivý výkon a veškeré její emoce, kterými si projde (a že jich je dost), jí věříme. Surovost a zkostnatělost věříme také Anně Marii De Luca coby rázné a dominantní babičce hlavní hrdinky. Za zmínku stojí i Fabrizio Ferracane jako (její) despotický strýc a hlava rodiny, který je výrazný a roli záporáka sehrává dobře.

V závěru je Costabileho dílo beze sporu zajímavou podívanou, která se zabývá důležitým tématem. Nabízí tak nejen dramaticky hutný příběh, ale také působivou protagonistku v podobě Liny Siciliano. Režisér a scenárista zde jemně zkoumá postavení žen v mafii a inspiruje se skutečnými příběhy těch, které se postavily ‘Ndranghetě. Jeho snímek má tak silnou myšlenku i pointu, a i přes veškeré své nedostatky (jako je pomalá stopáž či nedořečenost) udělá na diváka dojem a donutí ho k zamyšlení.

Rosa bojuje s mafií i o svou zakázanou lásku.

Zákon mlčenlivosti
(Foto: Medusa Film)