Recenze: Bullet Train je nabitý originální akčňák se spoustou kreativních bojových scén a svěžím humorem

Když se střetne několik nájemných vrahů v jednom rychlíku.

Tak to může vyústit jedině v neotřelou nadupanou jízdu, jak potvrzuje David Leitch ve svém nejnovějším díle.  Leitch, který stojí za Deadpoolem 2 nebo Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw, v Bullet Train přináší vskutku neotřelou a originální podívanou po všech stranách. Jeho snímek je nejen plný povedené a zábavné akce, ale nabízí i zápletku promyšlenou do nejzazších detailů.

Ta se zaměřuje na Berušku, ostříleného nájemného vraha, kterému se však při jeho misích lepí smůla na paty (film k tomu nabídne celou názornou velmi vtipnou montáž). Jinak tomu samozřejmě není ani při plnění jeho nejnovějšího úkolu. Ten se zdá být jednoduchý: cílem je najít v japonském rychlíku specificky označený kufr a co nejrychleji vypadnout pryč. Jenže to by to nesměla být Beruška. A tak náš hrdina pomalu zjišťuje, že v tomhle vysokorychlostním vlaku není zdaleka jediným nájemným vrahem, a navíc se zdá, že všichni zúčastnění mají podobný cíl. Tohle nemůže dopadnout dobře.

A taky, že ne. Celá záležitost vyúsťuje v nekonečnou akci, při které se postavy řežou, seč můžou.  Leitchova bývalá kaskadérská kariéra (zaskakovala například i za Brada Pitta v Klubu rváčů) se tu zkrátka nezapře. Bojová choreografie je hravá a promyšlená, najde se zde plno kreativních momentů, je zkrátka znát, že Leitch ví, co dělá. Postavy si při inovativních rvačkách berou na pomoc všechno, co mají po ruce, a to od mobilů přes flašky až po velmi nápaditý moment s kufrem. Z veškeré akce je vidět, že Leitch je profíkem v tomto oboru.

Jenže Bullet Train není pouze nekonečným sledem mordovacích scén, scénář Zaka Olkewicze, který se inspiruje stejnojmennou knižní předlohou, nabízí navíc napínavý děj se vším všudy. Najdeme tu jak spoustu akce, tak i zajímavou a přesvědčivou mysteriózní linku, při které pomalu s hlavním hrdinou odkrýváme souvislosti, které pojí jednotlivé centrální postavy. Olkewiczův scénář zkrátka ani na chvilku nezaostává a neustále drží divákovu pozornost.

Obrovským plusem je hutná dávka dobře mířeného humoru.Obrovským plusem je hutná dávka dobře mířeného humoru, který nepodkopává zbylé momenty, ale naopak si s nimi rozumí a vždy ve správnou chvíli odlehčuje celou podívanou. Komediální prvky jsou zde výstižné, chytré a mají údernou pointu a často dost humorné odůvodnění v celém příběhu. Navíc se snímek dost zjevně nebere vážně, ví, čím je a jako takový se prezentuje, jako neotřelá bláznivá akce, což je osvěžující.

A svěží je i hvězdné obsazení vedené Bradem Pittem v čele. Pitt podává silný a kvalitní výkon. Je zkrátka znát, že mu role neskutečně sedla a u své práce se bavil. Výraznými členy hereckého štábu jsou pak beze sporu Aaron Taylor-Johsnon a Brian Tyree Henry jako vraždící bratři Mandarinka a Citrón. Kdykoliv se tato dvojka ocitá na scéně, tak si krade celý film pro sebe, a to především díky svým výrazným a hravým přednesům a skvělé vzájemné chemii. Kromě této zmíněné trojky se tu pak objevují Joey King, Andrew Koji, Zazie Beetz, Michael Shannon, Logan Lerman, Karen Fukuhara, Bad Bunny či Sandra Bullock. Mějte také oči na stopkách, tvůrci zde totiž navíc nešetří nápaditými camei se známými tvářemi.

Celou podívanou pak dotváří i skvělé a zábavné vizuální efekty. Najde se zde plno povedeného CGI, ze kterého je znát, že si s ním tvůrci značně pohráli a nekladli meze své fantazii. Za zmínku stojí především scéna, ve které Pitt letí ve vzduchu řítícím se vlakem a jeho obličej je přitom deformován nejrůznějšími padajícími objekty.

V neposlední řadě stojí za zmínku i chytlavý hudební doprovod. Na jedné straně zde nalézáme soundtrack z pera Dominica Lewise (Kingman: Tajná služba), který už od počátku navozuje celkovou atmosféru potřeštěných akčních scén. Na straně druhé je pak vyprávění v mnoha momentech doplněno popovými hity, které prostě baví. Za zmínku stojí nadupaný všeříkající úvod laděný do tónů Stayin‘ Alive či závěrečná seriózně laděná bitka za zvuků japonské verze písně Holding Out For A Hero, která je zkrátka okouzlující.

Bullet Train je prostě divoký a odvážný snímek, plný inovativní a neotřelé akce, který navazuje na úspěchy Johna Wicka nebo Zabijákova bodyguarda. Nechybí ani kreativní humor, hravé vizuály a chytlavý doprovod. Kromě toho však Leitch a spol. nabízí i přesvědčivou a zajímavou mysteriózní zápletku s uspokojivým rozuzlením, které má údernou pointu. A nezklame ani hvězdné obsazení s Pittem v čele a humornými camei v kapse. Zkrátka, Leitchův Bullet Train je ve směsi četných remaků, sequelů a spin-offů, jedním z řídkých originálů, který rozhodně stojí za to vidět.

Tenhle kufr nepustím z ruky.

Bullet Train
(Foto: Sony Pictures Entertainment)