Recenze Indián: Pokud přehlédnete duchovní a kulturní nedostatky, Karel Roden vás pobaví řadou absurdních situací

V každém z nás zápasí dobrý vlk se zlým.

Režisérem a scenáristou je Tomáš Svoboda, který se podílel například za snímcích Hodinový manžel, Jak se zbavit nevěsty nebo Dvě nevěsty a jedna svatba. Stejně jako v případě těchto filmů se i v Indiánovi zabývá především mezilidskými vztahy a nitrem člověka. Tentokrát se však pustil do mnohem nekonvenčnější formy.

Arogantní obchodník Ondřej vede v Praze velkou developerskou firmu. V životě ho pohání pouze touha po penězích a svou rodinu zanedbává. Když se vrací z obchodní cesty z Nebrasky, přelétá nad indiánskou rezervací, kde zrovna probíhá pohřeb jejich náčelníka. Jeho duch se dostane do Ondřeje, který se následně musí vypořádat s jeho neodbytným hlasem ve své hlavě. Ten mu neustále říká, jak by měl žít a co dělá špatně.

Ústřední postavy ztvárňuje řada známých hvězd v čele s tou největší – Karlem Rodenem.Ústřední postavy ztvárňuje řada známých hvězd v čele s tou největší – Karlem Rodenem. Ten se ukazuje v poněkud nezvyklé poloze, protože dokazuje, že zvládá zahrát nejenom vážné morousy, ale umí si ze sebe udělat i legraci. Není náhodou, že si ho často vybírají do svých filmů i hollywoodské produkce. Herečka Vica Kerekes se snad narodila přímo pro role zlých mrch, jelikož v žádné jiné pozici nepůsobí tak přirozeně. Zdatně jim sekunduje i Martin Myšička, ale tak velký dojem už nezanechá. Ve vedlejších rolích se objeví také například Jiří Dvořák, Tomáš Matonoha, Ester Geislerová nebo Štepánka Fingerhutová.

Tvůrci se nejspíše snažili primárně o dvě věci – rozesmát diváka situačním humorem a předat rádoby silné poselství ohledně ochrany přírody a nalezení sama sebe. Zvláště to první se jim v rámci možností daří, což je zásluha především Karla Rodena. I když se jeho postava chová většinu času jako blázen, je zábavné sledovat, jak jeho nekonvenční jednání naráží na standardní přístup ostatních lidí.

O něco méně povedený už je scénář sám o sobě. I když je chvályhodné, že se někdo pouští do takto nezvyklého formátu, vždy je potřeba dělat to s citem. Zvláště v závěru se děje tolik absurdních situací, že příběh najednou překročí onu tenkou hranici mezi vtipem a trapností. Velká škoda, že se jim na ní nepodařilo udržet.

Pokus o nastínění indiánské kultury také není zcela ideální, protože přesně pasuje do zažitých stereotypů o ní. Těžko říct, do jaké míry je možné vyčítat to tvůrcům, byť si to vybrali sami. Přece jenom to není věc, ke které mají Češi nějaký blízký vztah. Kdyby se Američané na vlastní pěst pouštěli třeba do popisování atmosféry typicky české vesnice, pravděpodobně by to také nebylo úplně ono. I když člověk může nastudovat danou látku sebevíc, pokud s ní nemá osobní zkušenost, nemůže ji nikdy tak přesně napodobit.

I když právě do světa indiánů se zase hodí zasadit sdělení, které se tvůrci pokouší předat divákům. Třebaže to je vlastně poměrně prvoplánové. V souladu s přírodou a sám se sebou může být kdokoliv a kdekoliv. Duch indiána ve snímku navíc chrlí jedno kýčovité životní moudro za druhým. Ačkoliv mohou být pravdivé, když jsou podané tímto způsobem, diváka začnou brzy otravovat.

Film Indián vybočuje z mainstreamové tvorby v české kotlině, což je příjemná změna. Ale samotný námět může být pro někoho už příliš. Řada bláznivých situací navíc působí občas přehnaně a jednotlivé postavy se nechovají vždy úplně racionálně. Solidnímu hereckému obsazení vévodí Karel Roden. Ten se po delší dobře představí v komické roli, která mu překvapivě sedne. Cesta ke katarzi hlavního hrdiny ale proběhne bez jeho většího snažení a vše se nakonec vyřeší tak nějak samo. K předání dobrého poselství si tvůrci nevybrali úplně tu nejvhodnější formu. I s přimhouřenýma očima působí napodobení indiánské kultury celkem lacině. Pokud se však dokážeme oprostit od těchto nedostatků a jenom se necháme unášet extrémními situacemi, do kterých se hlavní hrdina dostává, můžeme se během sledování vlastně celkem pobavit.

„Co tak koukáš? Stromy objímali už hipíci v 60. letech.“

(Foto: Bioscop)

A tak muž konečně pochopil, že se své manželce občas musí věnovat.