Recenze: Moneyboys mají zajímavý nápad, ale bohužel nepovedenou a unylou realizaci

Chlapci, kteří se prodávají za peníze.

To jsou v Číně Moneyboys – sexuální pracovníci pro bohaté muže. Jedním z nich je i protagonista filmu Fei. Jeho nelegální a rizikové zaměstnání zajišťuje pohodlný život nejen jemu, ale i jeho příbuzným, kteří žijí na odlehlém venkově. Při jednom z rodinných setkání však vyjde najevo, že Feiovi blízcí jeho sexualitu i zaměstnání nikdy nepřijmou. A tak se zlomený vrací zpátky do města, kde se snaží o nový život. Jenže jeho minulost ho brzy dožene. Podaří se mu s ní vyrovnat, ani ž by zranil všechny kolem sebe?

Čínsko-rakouský režisér C. B. Yi se ve svém celovečerním debutu snaží zamýšlet nad řadou aktuálních a důležitých témat a nabízí intrikující nápad.Čínsko-rakouský režisér C. B. Yi se ve svém celovečerním debutu snaží zamýšlet nad řadou aktuálních a důležitých témat a nabízí intrikující nápad. Jenže jeho provedení je bohužel trochu slabší. Hlavním problémem je, že děj, byť má sebevíc zajímavý námět, je strašlivě statický. Vyprávění je většinu času velmi rozvleklé a vypadá to, že se dlouho dobu nikam neposouvá a nic se neděje. Hlavní hrdina jen tak bloumá příběhem a pomalu a rozvážně si se všemi povídá.

Bohužel ani nepomáhá mírně problematický zvuk. Nadměrná část filmu je melancholicky tichá, což ve spojení se statičností skoro uspává. V některých momentech se však hlasitost zvuku z nějakého neznámého důvodů až drasticky a násilně zvýší (např. ve scénách, kdy postavy tancují v baru) a přivodí klimbajícímu divákovi málem infarkt. Tento nepoměr je opravdu do očí bijící a lehce řečeno zvláštní.

Podivný je i způsob editace a střihu jednotlivých scén, který dost často nedává smysl. Bezdůvodně dlouhé popíjení hlavního hrdiny s kamarády je jen jedním příkladem scény, kterou šlo výrazně zkrátit. Jednotlivé části/scény pak šlo také o něco lépe poskládat, aby dávaly smysl a byly méně zmatečné (protagonista na začátku utíká, aby se v dalším střihu o několik roků později ocitl u své rodiny, a pak byl střih o dalších pár let později a on žil v (asi) jiném městě).

Jedním z mála plusů jsou herci. Kai Ko, jakožto představitel hlavního hrdiny, odvádí solidní práci. Jeho výkon je kvalitní a je znát, že se snaží co nejlépe divákovi zprostředkovat emoce, kterými si jeho postava prochází. Dobrou oporou jsou mu i zbylí herci, jejichž přednesy jsou poměrně solidní.

V závěru C. B. Yi přichází s velmi zajímavým námětem, který se mu však bohužel moc nedaří nějak povedeně zprostředkovat. Jeho vyprávění, i když má důležité a neobvyklé téma, je příliš rozvleklé, těkavé, nepřehledné svými střihy a zkrátka se mu moc nedaří udržet divákovu pozornost. Z té pak až násilně vytrhávají příliš hlasité zvukové a rádoby hudební momenty. A představitel hlavního hrdiny i zbytek hereckého obsazení se sice snaží, ale zkrátka celý snímek utáhnout nemůže. Ten si snad možná i najde své publikum, je však tak specifický, že bude poměrně úzké.

Kdo je tady vlastně čí přítel?

Moneyboys
(Foto: KGP Filmproduktion)