Recenze Tři tisíce let touhy: Po čem lidské srdce prahne nejvíce? Orientální fantasy George Millera odpovědí nepřekvapí

Tilda Swinton a Idris Elba v opulentní orientální fantasy režiséra George Millera.

Co mohou mít společného profesorka naratologie a kouzelný džin? V nové romantické fantasy George Millera se ukazuje, že víc, než by se dalo čekat. Přes opulentní výpravu v orientálním stylu a fakt, že Miller do hlavních rolí obsadil herecké hvězdy Tildu Swinton a Idrise Elbu, se ale z Tří tisíc let touhy spíše stane film na nedělní odpoledne než nový kinematografický milník.

Příběh, který Miller napsal společně se svojí dcerou, scenáristkou Augustou Gore, se inspiruje povídkou The Djinn in the Nightingale’s Eye britské spisovatelky A. S. Byatt. Na začátku příběhu diváky seznamují s univerzitní profesorce Alitheou Binnie, která, navzdory své vášnivé lásce k příběhům, opomíná žít svůj vlastní. Schována do pohodlnosti vlastní komfortní zóny se ukrývá před světem a dobrodružství prožívá pouze jako vnější pozorovatelka.

Jednoho dne ale v Istanbulu koupí na trzích záhadnou lahvičku – a kdo by to byl čekal, po otevření z ní vyletí džin s podobou Idrise Elby. Vděčný za osvobození jí chce splnit tři přání, avšak příběhuznalá Alithea dobře ví, že je v tom vždy nějaký háček. Nechá tak džina vyprávět fantastické příběhy o touze a lásce ze své historie a z historie lidí, které během věků prožil. A oddaluje moment, kdy i ona bude muset vyslovit to, po čem její srdce prahne nejvíce.

Největší pýchou Millerova filmu jsou nepochybně herecké hvězdy Tilda Swinton a Idris Elba.Největší pýchou Millerova filmu jsou nepochybně herecké hvězdy Tilda Swinton a Idris Elba, kteří se do role Alithey a džina na plátně doslova vžijí, a přestože se příběh táhne necelé (a už trochu úmorné) dvě hodiny, na konci jim divák visí na ústech stejně jako na začátku. Samotný příběh, v němž figurují, ale už takové potěšení nepřináší.

Jeho nejsilnější části jsou zřejmě džinovy příběhy, které Miller zasadil do velkolepých orientálních kulis, a z nichž je výrazně cítit inspirace pohádkami Tisíce a jedné noci. Džin diváky vtáhne do příběhu královny ze Sáby, prince Mustafy nebo geniální mladé vědkyně, která předběhla svou dobu.

Sympatické je rovněž to, že očekávané sbližování mezi Alitheou a džinem nemá tolik předvídatelnou podobu, nesklouzne do patosu a drží si chladný nádech. Podtrženo tím, že mezi nimi skutečně není žádná chemie. Zároveň však se v průběhu filmu jejich pouto příliš neupevňuje a na s blížícím se závěrem filmu tak celá podívaná končí v nijakosti.
Svou roli na tom mají jistě i vysoká očekávání, která nový Millerův film budil nejenom díky tvůrcově pověsti, ale skvělému herectví Tildy Swinton a Idrise Elby. A přestože všichni tři na plátně spojí svůj um, trhák se nezrodí. Ohlédneme-li se však na Millerovu předešlou tvorbu, která skáče od tučňáka Happy Feet k roadmovie Šílený Max, je Tři tisíce let touhy jednoduše něčím zcela jiným, i když ne nijak převratným. Odpověď na klíčovou otázku, po čem srdce touží nejvíce, a je schopné na to čekat tisíce let, je totiž sama o sobě předvídatelná a kdesi na dvouhodinové cestě bájnými zeměmi vcelku vyhasne její kouzlo.

Copak v té lahvičce asi tak bude?

Tři tisíce let touhy
(Foto: FilmNation Entertainment)

Idris Elba, džin 21. století.

Tři tisíce let touhy
(Foto: FilmNation Entertainment)

Mluvení bude ve filmu opravdu mnoho…

Tři tisíce let touhy
(Foto: FilmNation Entertainment)
65%

Tři tisíce let touhy / Three Thousand Years of Longing

Svou roli na tom mají jistě i vysoká očekávání, která nový Millerův film budil nejenom díky tvůrcově pověsti, ale skvělému herectví Tildy Swinton a Idrise Elby. A přestože všichni tři na plátně spojí svůj um, trhák se nezrodí. Ohlédneme-li se však na Millerovu předešlou tvorbu, která skáče od tučňáka Happy Feet k roadmovie Šílený Max, je Tři tisíce let touhy jednoduše něčím zcela jiným, i když ne nijak převratným.