Recenze Hranice lásky: Film odvážně otevírá tabu téma, ale nejspíše zůstane velkou částí diváků neoceněn

Když nevinné vtipkování vyústí ve vztahovou kolizi.

Třicátníci Hana a Petr jsou ve vážném vztahu, který se ale stal rutinou. V rámci jeho oživení spolu začnou sdílet své erotické fantazie a postupně je začnou i plnit. Nakonec se domluví na tom, že si navzájem povolí příležitostný sex s jinými lidmi. Zkoušejí hranice lásky a sexu, ale tenhle experiment se jim postupně začne vymykat z rukou.

Na scénáři se ve velké míře podílela herečka Hana Vagnerová, která je zároveň představitelkou hlavní role. Pomáhal jí s ním polský režisér Tomasz Wiński a trvalo téměř sedm let, než došlo ke zfilmování. Příběh se zabývá tím, jak fungují či nefungují polyamorní vztahy. Veřejně se o nich v Česku začalo více mluvit teprve nedávno. Možná to byl také jeden z impulzů, proč takové dílo mohlo vzniknout.

Filmovým partnerem Hany Vagnerové je herec Matyáš Řezníček. Jeho naprostá výstižnost emocí prostřednictvím mimiky způsobí, že jsou scény s ním velmi zábavné. V tomto ohledu nezklame ani Martin Hofmann a Hynek Čermák jako profesionální obšťastňovač. Byť se z poměrně vtipného úvodu snímek postupně přelévá do vážného dramatu. V dalších rolích se objeví například Eliška Křenková, Antonie Formanová nebo Lenka Krobotová.

Jedním z problémů je, že je už dopředu jasné, jakým směrem se bude příběh ubírat. Žádné překvapení se tedy neděje, což je vlastně poměrně škoda. Zvláště začátek se rozbíhá dost pomalu a v kombinaci s prvním zmíněným faktorem to působí někdy až zdlouhavě. Místo neustálého vzdychání a zkratkovitého vykreslení jejich pracovního prostředí by třeba nebylo od věci popsat také jejich rodinné zázemí.

Takhle blízké a upřímné vykreslení něčího vztahu není v naší kinematografii příliš obvyklé.Jedná se o jakousi hlubinnou sondu do vztahu dvou lidí. Divák tedy vidí všechno dobré i špatné v celé kráse. Jejich soužití ovládne nejdříve zběsilá vášeň a pak hořká pachuť nedůvěry a zhnusení. Sdílíme s nimi i jejich velmi intimní okamžiky, skoro jako by se sám divák stával třetím vrcholem milostného trojúhelníku (nebo čtyřúhelníku či dvacetiúhelníku?). Takhle blízké a upřímné vykreslení něčího vztahu není v naší kinematografii příliš obvyklé.

Aby se docílilo ještě většího dojmu intimity, jsou některé záběry natočené na mobil. To je ostatně ve filmu přiznáno, protože záznamy pořizují samotné ústřední postavy. Představují v podstatě deník jejich vztahu. Proto je často vidíme velmi zblízka, obraz je rozmazaný a jsme nechtěnými svědky jejich funění při dosahování vrcholu.

I když je patrný záměr, ne každému se takový styl musí zamlouvat. Ale herci šli skutečně s kůží na trh, protože některé scény jsou přece jenom dost odvážné. Ačkoliv mají opodstatnění a nejedná se o žádnou explicitní pornografii, český divák na podobnou názornost není úplně zvyklý.

Emoce a myšlenky hlavní dvojice naopak nejsou tak prvoplánové. Nesdělují si je v rámci dialogu, aby je pochopil úplně každý, jak se to děje téměř ve většině tuzemských počinů. Jsou pouze naznačeny pomocí výrazů herců a způsobů natočení. Vyjádřit těmito prostředky tak složité věci vyžaduje skutečný talent jak ze strany lidí před kamerou, tak za ní.

Film Hranice lásky otevírá téma, které bylo ještě do nedávna poměrně tabu. Tvůrcům je nutno přiznat notnou dávku odvahy, že se do něčeho takového pouštějí. Právě to je jeden ze smyslů kinematografie. Na druhou stranu kvůli tomu dílo určitě vyvolá ve společnosti velké vášně. Pochopit polyamorní vztahy není pro většinu lidí pořád tak úplně snadné. Díky dobře zvolenému hereckému obsazení působí vztahy jednotlivých postav uvěřitelně a mnoho je toho řečeno beze slov. Jen těch funících záznamů na mobil mohlo být o něco méně, i když zvyšují dojem autenticity a intimity. Třebaže je příběh předvídatelný, způsob zpracování se vymyká českému standardu. Takto kontroverzní snímek si ale u nás větší přízeň diváků pravděpodobně nezíská.

„Když se tady a teď vyspím s tvým chlapem, je to za tebe v pohodě?“

Hranice lásky
(Foto: Aerofilms)