Recenze: Spirited je příjemný vánoční muzikál se sympatickým poselstvím a hravým doprovodem

Vánoční koleda trochu jinak.

I tak se dá popsat snímek Spirited. Příběh se odehrává ve světě, kde každoročně na Vánoce duchové Minulosti, Přítomnosti a Budoucnosti navštíví zatvrzelé a nepříjemné jedince ve snaze změnit jejich pohled na svět a polepšit je. Jenže, co se stane, když si vezmou do parády někoho nenapravitelného, jako je Clint Briggs? Dokáže Přítomnost, že každá duše si zaslouží šanci na nápravu a všichni dovedeme být o něco lepšími verzemi sebe sama?

Anders přináší neotřelou podívanou, která i přes známé téma nenudí.Spirited vznikl na motivy klasické Vánoční koledy Charlese Dickense, která má mnoho adaptací (na což sám snímek humorně naráží). Tentokrát se však tvůrci v čele s režisérem a spoluscenáristou Seanem Andersem (Najednou jsme rodina, Táta je doma) snaží o originální a svěží pojetí tohoto jinak okoukaného materiálu, což se jim kupodivu poměrně daří. Anders skutečně přináší neotřelou podívanou, která i přes známé téma nenudí, a to především díky nabitému ději, jehož největší přidanou hodnotou je oduševnělé (nejen Vánoční) poslání. Vyprávění má navíc spád, akčnost a nepostrádá notnou dávku vkusného humoru, ale i jímavých momentů. Snímek se také snaží o nečekaný závěr, který je však trochu předvídatelný, ale to mu promineme.

Potěší i herecké obsazení, kterému vévodí Will Ferrell a Ryan Reynolds. Tato překvapivě sehraná dvojka spolu skvělé ladí a na plátně si rozumí. Je až s podivem, jak dlouho trvalo, než se pustili do společného projektu. Oba podávají solidní výkony, i když trochu spadají do svých klasických poloh, což ale zrovna tady tolik nevadí. Ferrell navíc nabízí i pár nečekaně emotivních a hlubokých momentů, kde dokazuje, že umí více než jen šaškovat. Reynolds pak překvapí svým hudebním talentem, a to jak pěveckým, tak pohybovým, který dodává jeho přednesu nový rozměr. Kvalitní výkon pak podává Octavia Spencer, jejíž role je sice vedlejší, ale díky hereččinu umu velmi výrazná a opět, jako v případě Reynoldse, ohromí vokálně v muzikálových číslech.

Zde stojí samozřejmě za zmínku, že velmi výraznou částí celé podívané je hudební doprovod, na kterém se podílelo duo Justin Paul a Benj Pasek (La La Land, Největší showman, Milý Evane Hansene). Veškeré písně jsou hravé a chytlavé a jejich texty smysluplné a kvalitní. V kombinaci s propracovanou choreografií, pak vzniká barvité představení, které zkrátka drží pozornost. I zmínění herci v tomto ohledu odvádí kvalitní kus práce a, jak již bylo zmíněno, je zajímavé vidět mnohé z nich v této nové poloze, která jim překvapivě velmi sedla.

V neposlední řadě je potřeba připomenout i barevné kostýmy, které dotváří atmosféru snímku. Výrazným momentem z tohoto hlediska je například první sólo Ryana Reynoldse, ve kterém si herec vystřídá hned několik výrazných obleků. Zaujme i vystoupení broadwayského předáká Patricka Page coby Marleyho v děsivém kostýmu, masce a řetězech. Maskéři a kostyméři zde opravdu nekladli meze své fantazii, což je jen dobře.

Spirited je dohromady hravá a sympatická podívaná s překvapivě dojemným a hlubokým poselstvím, které se neztratí ve změti barevných a pompézních hudebních momentů. Ty naopak dodávají filmu ten správný drive a vyprávění díky nim nenudí. Velkým tahákem je i herecké obsazení, zejména pak ústřední duo v podání Ferrella a Reynoldse, které prostě nezklame (a zde i příjemně překvapí). A ač už je březen, tak tuhle verzi Vánoční koledy si můžete pustit na Apple TV+ kdykoliv.

Tak, a teď se spolu podíváme na to, jak velký hajzl seš.

Spirited
(Foto: Apple TV+)