Recenze – Ant-Man a Wasp: Quantumania nabízí velkolepou podívanou a plno momentů ve stylu Ricka a Mortyho

Vstupte do říše kvantu.

Scott Lang se může pyšnit tím, že bojoval po boku Kapitána Ameriky proti Iron Manovi, zachránil několikrát svět a byl nedílnou součástí plánu, který vrátil zpátky zmizevší po Thanosově lusknutí. Napsal o tom dokonce i knihu! A teď se těší ze zaslouženého odpočinku a času stráveného se svou dcerou Cassie a přítelkyní Hope. Jeho pohoda však netrvá moc dlouho – jednoho dne jsou totiž při nepovedeném pokus Scott, Cassie a Hope s rodiči Hankem a Janet vtáhnuti do říše kvantu. Zde objevují dosud neobjevený fantaskní svět. Skrývá se zde však také zlo v podobě Kanga, který čekal přesně na tenhle okamžik! Co má v plánu? A jak je na něj napojená Janet Van Dyne?

Hrdinové jsou téměř ihned vcucnuti do říše kvantu a příběh se rozjíždí.Děj třetího Ant-Mana na sebe nenechá ani chvíli čekat. Hrdinové jsou téměř ihned vcucnuti do říše kvantu a příběh se rozjíždí. Na plátně se neustále něco děje – z vypravěčského i vizuálního hlediska. Všechny naše smysly jsou zahlceny barevným ztvárněním zmiňovaného fiktivního světa. Ten je propracovaný po scenáristické i grafické stránce.

Ve scénáři je znát, že se na něm podílel jeden z tvůrců Ricka a Mortyho, Jeff Loveness – od absurdních mimozemšťanů po neotřelé hlášky, které jako by vypadly z onoho kultovního animáku, a přesto nějakým podivným způsobem sedí do téhle potřeštěné marvelovky. Jako příklad se zde nabízí M.O.D.O.K., který je jak v komiksech, tak ve svých animovaných adaptacích zkrátka bizarní. A jeho první live-action zobrazení je správně groteskní a vystihuje jeho podstatu, tvůrci se nestranní komiksově výstižnému pojetí se vším všudy a překvapivě se jim to vyplácí. Fanoušci původní předlohy budou zcela jistě spokojeni. A to platí i u dalších prvků a momentů ve snímku – spousta scén je jako vystřižená ze stránek komiksů, o které se tvůrci opírají více než kdy dříve (a berou si z nich to nejpodivnější i nejlepší zároveň).

I díky tomu se to ale nějak celé komplikuje. Současná MCU sestávající se nejen z filmů, ale i seriálů, je spletitou sítí na první pohled nesouvisejících dějových linek. Třetí pokračování Ant-Mana je však prvním projektem v nové fázi MCU, který ukázal, kam to celé směřuje a dal tomu hlavu a patu. Poprvé (po jeho krátkém představení v pořadu Loki) se zde střetáváme s hlavním záporákem, který má nahradit Thanose a dostáváme ponětí o tom, s kým budou mít naši hrdinové do budoucna tu čest.

Zde je nutno vyzdvihnout, jak skvěle propracovaným záporákem Kang je. Nabízí se tu porovnání s nejnovějším snímkem o Thorovi. Třetí Ant-Man je humorem i celou náladou tím, čím čtvrtý Thor chtěl být, ale nedokázal. Kde Thor: Láska jako hrom využívá přehnanou dávku potřeštěného humoru a malý build-up k záporákovi, tam je Ant-Man a Wasp: Quantumania ve svých komediálních prvcích naprosto správně umírněný a padouchovi dává dostatek prostoru realizovat se.

Velký vliv na to má i herecký výkon Jonathana Majorse, který v roli Kanga doslova září. Majors dává do svého přednesu vše a představuje záporáka, který se i díky němu postaví na přední příčky nejpamátnějších padouchů MCU. Skvělou práci pak, již standardně, odvádí i Paul Rudd a Michael Douglas, coby nová a starší verze Ant-Mana. Oba herci si své role očividně užívají a podávají silné komediální i dramatické výkony. Dobrým novým příspěvkem je i Kathryn Newton jako dospělejší Cassie. Newton solidně navazuje na předchozí mladou představitelku, kterou si mnozí oblíbili. Naopak trochu zklamou Evangeline Lilly a Michelle Pfeiffer jako mladá a stará Wasp. I když nepodávají špatné výkony, tak jsou jejich postavy opět, jako v předchozích snímcích, trochu upozaděny a v některých ohledech jednají poněkud neracionálně, čímž iritují.

Spoustu věcí totiž mohlo být vyřešeno snadněji a spoustu času ušetřeno, kdyby Janet Van Dyne byla trochu sdílnější a hned všem řekla pravdu. Její zatajování informací skutečně nedává z vypravěčského hlediska žádný smysl a spíše otravuje. Dalším obdobně podivným opakujícím se prvkem, kterého si nejde nevšimnout, je to, jak si postavy opakovaně sundávají helmy/masky, snad aby byly vidět hezké tvářičky hollywoodských hvězd, které je ztvárňují. Příběhově to však nedává pražádný smysl.

V neposlední řadě stojí za zmínku i vizuální efekty a velkolepé akční scény, ve kterých nejvíce vyčnívají. Snímek se silně opírá o VFX a CGI, ale to už tak nějak k marvelovkám patří, zvláště pak Ant-Manovi. Epické bitky jsou sice občas chaotickou vizuální směsicí, ale fungují dobře, a to hlavně díky své hravosti a originalitě (např. zapojení obřích mravenců do akčních scén). Když se pak do finální bitky přidá intenzivní mlátička jeden na jednoho, dostane podívaná rázem jiné grády. Z vizuálního hlediska pak tvůrci také krásně a barvitě ztvárnili říši kvantu, a pohráli si s její podobou do nejzazších detailů.

Celou podívanou pak dotváří hudební doprovod z pera Christopha Becka, který se podílel i na předchozích dvou filmech o Ant-Manovi. Známé skladby jsou doplněny o nové prvky, ve kterých se odráží prostředí říše kvantu i záporák Kang, který dostává svou vlastní tematickou znělku.

V závěru je Ant-Man a Wasp: Quantumania další povedenou marvelovkou, která se řadí k tomu lepšímu, co studio v nové fázi zatím nabídlo. Svět Ant-Mana a MCU se na chvíli scvrkl, a následně rozrostl o nové postavy, prostředí i budoucí dějové linky. Třetí Ant-Man potěší i neotřelým humorem, který si užijí obzvlášť fanoušci Ricka a Mortyho. Nezklamou ani herci, především pak Paul Rudd, Michael Douglas a Jonathan Majors. Za zmínku stojí i propracovaný záporák, který věstí něco nedobrého pro další vývoj událostí v MCU. Tuhle marvelovku si zkrátka nechcete nechat ujít.

Tak a teď mi dejte chvilku, abych vám vysvětlil svůj zlý plán!

(Foto: Marvel Studios)

Teď to trochu vypadá, jako kdybychom se ocitli ve světě Spy Kids!