Recenze Láska podle plánu: Měli bychom poslouchat rodiče, nebo vlastní srdce?

Další film o tom, že láska se hledá blbě.

Asi mnoho z nás zná řeči rodičů, že jsme se měli dát dohromady s tím hodným spolužákem ze základky, ze kterého je dneska úspěšný doktor, případně že jsme nikdy neměli opustit tu milou a super nudnou přítelkyni před patnácti lety, protože tu měli nejradši. Jinými slovy představa, že bychom měli zbytek života strávit s člověkem, kterého nám vybrali rodiče, je pro většinu z nás asi podobně lákavá, jako práce v márnici. Pro některé lidi, a především kultury, je to ale stále cesta, jak najít partnera až do smrti a také nepochybně způsob, jak uspokojit potřeby právě těch, kteří nás přivedli na svět, nikoli nás samých. A s tímto tématem si pohrává britský romantický film Láska podle plánu.

Hlavní hrdinka Zoe (Lily James) je filmařka a umělkyně žijící v Londýně. Soustředí se hlavně na kariéru a na to, aby byla nezávislá, což dohání její excentrickou matku (Emma Thompson) k šílenství. Zoe chce najít lásku a ví, že je ve věku, kdy už by měla plánovat založení rodiny, zároveň si k sobě ale nikoho nepouští. Používá seznamovací aplikace nebo sází na jiskru, která přeskočí v baru s pomocí alkoholu. Vybírá si nepříliš vhodné partnery a diví se, že jí pak vztahy nevychází, a zadaní lidé v jejím okolí jí nutně nedávají moc nadějí, že by bylo o co stát.

Když se snaží prodat svůj nový nápad na film a zároveň jí její nejlepší kamarád Kazim (Shazad Latif) oznámí, že se kvůli své víře rozhodl pro “asistované manželství”, dostane nápad, jak své kariéře pomoci. Bude sledovat hledání ideální manželky a třeba se o lásce něco přiučí. Nebo Kaz možná zjistí, že si vezme někoho, kdo se snaží také jen uspokojit potřeby okolí místo svých vlastních, a bude odsouzen k neštěstí a předstírání na doživotí.

Označit tento film za komedii je asi trošku nadsázka.Označit tento film za komedii je asi trošku nadsázka, pokud neshledáváte extrémně vtipnými momenty, kdy pes sežere hormonální náplasti. Snímek je to rozhodně milý, ale humorné scény tady zároveň docela píchnou u srdce, zvláště diváky, kteří jsou v lásce podobně “úspěšní”, jako Zoe. A Thompson oděná do šílených hadrů a tančící v bollywoodském stylu to skutečně nezachrání. James i Latif jsou charismatičtí herci, kteří se k sobě až podezřele hodí (že by tohle byl jeden z milionu filmů, kde spolu skončí ti dva, u kterých jste to tipli v prvních pěti minutách?). Také se podíváme do jiné kultury a film je v tomhle rozhodně líbivý, i když někdy frustrující, protože přirozeně chceme na hrdiny křičet, ať tuhle blbost nedělají.

Hledání lásky v časech Tinderu je populární a stále aktuální téma. Tento film může překvapit hlavně tím, že nám poodkryje závoj do jiné kultury, ale výsledek moc pozitivně nevyzní. Podívaná je to milá, inteligentní, vizuálně líbivá a i na herce se kouká hezky, ale není to moc velká zábava. Snímek je prostě mdlý a prospělo by mu před podáváním pořádně dokořenit.

Zoe se při tomto natáčení dozví hodně o lásce i o sobě.

Láska podle plánu
(Foto: Working Title Films)