Recenze: 65 je tuctové sci-fi se zajímavým nápadem, ale chabou realizací

Co kdyby někdo přistál na Zemi za dob dinosaurů?

Přesně na to se ptá snímek 65 režisérsko-scenáristického dua Scott Beck a Bryan Woods, které má na kontě například společný horor Haunt. Příběh se odehrává v době, když ještě lidstvo neobývalo planetu Zemi, ale na vzdálené planetě byl pokročilý život a její obyvatelé už objevovali rozsáhlý vesmír se svými moderními technologiemi. Mezi takové patří i pilot Mills, který jednoho dne ztroskotá na zdánlivě opuštěné planetě, jenže záhy zjišťuje, že jí obývají obrovští nebezpeční predátoři prehistorického původu – ocitá se totiž na Zemi před 65 miliony lety, kdy jí ještě obývali dinosauři. Mills teď musí spolu s další přeživší, mladičkou dívkou jménem Koa, bojovat o holý život a vymyslet plán, jak se dostat zpátky domů.

Na první pohled přináší Beck a Woods poměrně zajímavý a originální námět – planeta Země a její dávní obyvatelé dinosauři jako nebezpečné mimozemské formy pro návštěvníka z cizí soustavy, to tu ještě nebylo. Bohužel tvůrci pojímají tuto unikátní myšlenku trochu nepovedeně a v závěru vytváří tuctovou podívanou plnou dinosauřích honiček jako okopírovaných z Jurského parku (i světa) nebo různých vesmírných sci-fi. Je také škoda, že je premisa divákům předem prozrazena skrze marketing k filmu, bez její vědomosti by byl twist s dinosaury poměrně dobrý a překvapivý, takhle se bohužel trochu míjí účinkem.

Na druhou stranu však stojí za pochvalu četné lekací momenty, které překvapí i toho nejotrlejšího diváka. Tzv. jump scares s útočícími dinosaury, u nichž skutečně chvílemi nadskočíte ze sedadla, jsou skutečně povedené a vyrovnají se kdejakému hororu. Podobně děsivé jsou i dobře navozené klaustrofobické momenty, kdy hrdinové lezou úzkou škvírou v jeskyni, z čehož máme opravdu nepříjemný pocit. Za to snímek bezesporu vděčí tomu, že jedním z producentů je Sam Raimi, mistr hororových prvků.

Bohužel však ani tyto kvalitní lekačky dostatečně nevyzdvihují celou podívanou, která je plná podivných záběrů a faktů. V jednu chvíli například protagonista nese pušku a pak se na ní v jednu chvíli jakoby překvapeně podívá, což zkrátka působí trochu zvláštně. Naši hrdinové jsou navíc de facto mimozemšťané z jiné planety, ale přesto používají metrickou soustavu? To opravdu nedává smysl. Nehledě pak na to, že Adam Driver coby hlavní hrdina je sice neustále špinavý a krvavý, ale krásný a sexy za všech okolností – bez toho by se to opravdu obešlo a bylo by trochu autentičtější bez neustálých modelových záběrů na protagonistu.

Realismus a nějakou střízlivost tu jde hledat opravdu jen těžko.Ale co nadělat, realismus a nějakou střízlivost tu jde hledat opravdu jen těžko. Ano, jde o sci-fi s dinosaury, ale některé momenty – jako když třeba Driverova postava v jednu chvíli spadne ze stromu, vykloubí si rameno (jen, i to je samo o sobě pochybné), následně se na ně přiřítí dinosaurus, on si ho rychle na poslední chvíli narovná, bere do rukou pušku a automaticky vyskočí do boje – jsou opravdu až směšně nerealistické a přehnaně teatrální.

A ač se tvůrci snaží o emocionální momenty, tak právě scény jako ta výše uvedená je naprosto podkopávají. Nepomáhá ani to, že propojení dvou hlavních protagonistů – naštvaný chlap a malá nechápající dívka – je strašně profláklé. Snímek tím připomíná hlavně Logana ještě navíc vzhledem k jazykové bariéře mezi postavami, ale najdou se zde i podobnosti s pořady Mandalorian nebo The Last of Us.

Celou podívanou drží akorát kvalitní herecké výkony, především pak Adam Driver (Manželská historie), který na sobě táhne celý film. Driver podává silný výkon a snaží se z kostrbatého scénáře vytáhnout, co jde. Ariana Greenblatt (Láska a příšery) jako Koa také odvádí kvalitní kus práce. Za zmínku stojí i Chloe Coleman (Dungeons & Dragons: Čest zlodějů), která se objevuje ve flashbacích jako Millsova dcera – její role je sice maličká, ale díky Coleman dostatečně výrazná.

Za zmínku stojí v neposlední řadě i vizuální stránka, zvláště pak co se týče provedení děsivých dinosaurů. Jejich vizuály jsou povedené a působí autenticky děsivé. Je však dost možné, že po zhlédnutí tohoto snímku začnete chovat k dinosaurům jistý odpor.

V závěru je 65 bohužel trochu nepovedený vesmírný thriller s dinosaury. I když se premisa, která spojuje sci-fi a prehistorické ještěrky, zdá na první pohled zajímavá a je bezesporu originální, tak je její provedení trochu nepovedené. Děj je předvídatelný (smrtící asteroid vidíme přicházet doslova na míle daleko) a plný klišé a přehnaně teatrálních momentů, které ubírají na celkové serióznosti. I když snaha o dramatické chvilky tu byla, ta je však podkopaná až směšně nerealistickými scénami. Za pochvalu stojí akorát skutečně povedené lekačky (Sam Raimi), kvalitní vizuální stránka a silné herecké výkony. Jinak jde však o tuctovou podívanou.

Jo, tyhle pozůstatky udělají paleontologům jednoho dne fakt radost.

65
(Foto: Columbia Pictures)