Recenze: Mowgli

Netflix se rozhodl, že bez vlastní verze Knihy džunglí to nejde.

Fanoušci Netflixu mohou zbystřit, protože před Vánoci se s novými filmy na serveru roztrhl pytel. Jedním z nich je i dobrodružná verze Kiplingovy Knihy džunglí. Snímek s názvem Mowgli si vzal na starost Andy Serkis, herec, kterého nejvíce proslavila role Gluma z Pána prstenů. Tentokrát se ale posadil do režisérské židle a zpracoval jeden z nejikoničtějších pohádkových příběhů všech dob.

Už zase. Zatímco klasická kreslená verze je stálicí a hraný snímek dva roky starý mile překvapil, Mauglí postrádá novost. Prostě už víme, jak to bude, jaké tam budou postavy, a co se týče zpracování, moderní počítačové technologie se za ty dva roky neposunuly o světelná léta. Takže celý snímek vyznívá jako projekt, u kterého si tvůrci nevšimli, že velmi podobný vstoupil do kin chvíli předtím, než začali točit.

Na první pohled upoutá naši pozornost zdánlivá autenticita. Na první pohled upoutá naši pozornost zdánlivá autenticita. Veškerá zvířata vypadají realisticky, i když lze zejména podle očí poznat, že jsou pouze počítačovým výtvorem. Snímek začíná několikaminutovou poetickou tichou scénou, během které Bagheera najde malého Mauglího a donese ho vlkům. A pak začnou všechna zvířata mluvit, což nás úplně vytrhne z představ o přírodovědném dokumentu. Možná by to ale byla jediná cesta, jak Knihu džunglí ozvláštnit, nechat všechno zvířectvo mluvit jejich jazyky a ne „lidštinou“.

Samotný příběh není natočen úplně klasicky podle knižní předlohy, nicméně shledáme ho velmi podobným. Strašný tygr Shere Khan zabije jedné noci několik lidí a jejich dítě najde pardál Bagheera, a ten Mauglího doručí k vlčí smečce. Chlapce vychovají podle vlčích tradic, jenže přijde den, kdy Mauglí už není v džungli v bezpečí a musí do lidské vesnice. Malý kluk/vlk se ale s bezpečným úkrytem nespokojí, chce přece džungli vrátit mír bez Shere Khana.

Mauglí je ukoukatelný snímek, ale upřímně těžko říct, proč se někdo pustil do natáčení nové varianty Knihy džunglí. Tu už různí režiséři zpracovali několikrát, do kreslených pohádek, animovaných filmů nebo seriálů, navíc její poslední verze přišla do kin v roce 2016 a sklidila slušný úspěch. Nový film ten předchozí zpracováním připomíná, většina zvířat džungle vypadá vcelku věrohodně, až na podivného tygra Shere Khana, jehož hlava je třikrát větší než zbytek těla. Ale Mauglímu schází něco nového, prostě knižní předloha byla zcela vyčerpaná a teď už stačí jen jednou za třicet let natočit aktualizovanou verzi novými technologiemi.

Ready. Steady. Go!

Kdo chce do Zmijozelu?

Hraju FIFu.